Agent schiet agressor in been

• A.T.

Agent schiet agressor in been

Uitgegeven: 13 juli 2008 11:45

RENESSE - Een politieagent heeft in de nacht van zaterdag op zondag in Renesse zijn dienstwapen moeten gebruiken om een einde te maken aan een hoog opgelopen ruzie. Twee mannen, een 38-jarige man uit Vlissingen en een inwoner (41) van Den Haag, kregen in een horecagelegenheid ruzie waarop de politie werd gebeld.

Toen de politie ter plaatse was, wilde de Vlissinger de Hagenaar te lijf gaan met een mes. De situatie was volgens de politie dermate dreigend dat de politie de 38-jarige man door middel van een schot in het been uitschakelde.

Hij is overgebracht naar het ziekenhuis voor behandeling van de schotwond.

Op het moment van het incident waren er geen klanten meer aanwezig in de horecagelegenheid. Beide betrokkenen bij de ruzie zijn aangehouden. De rijksrecherche gaat de zaak onderzoeken, wat altijd gebeurt bij incidenten waarbij agenten hun dienstwapen gebruiken.

Bron: http://www.nu.nl/news/1654310/14/Agent_schiet_agressor_in_been.html

Zo te zien heeft hij het juiste gedaan voordat er verdere gewonden (of erger) zouden vallen. Veel sterkte bij het onderzoek!!

• mwb

Sja, als er iemand met een mes een ander bedreigd en hij wil niet luisteren, blijft er soms niet veel over.

.

• Jopy

Naar mijn weten is bedreigen en niet luisteren niet voldoende op tot een gerechtvaardigt schot te komen.

Grt. Jopy

• Robert

Prima actie van deze agent!

• Remia

Het betrof hier waarschijnlijk aanhoudingsvuur. Dit kan worden gegeven als diegene wordt verdacht van een feit waar 4 jaar of meer op staat, gericht tegen de persoonlijke levenssfeer of de lichamelijke integriteit en zich tracht te onttrekken aan zijn aanhouding.

Quote: “wilde de Vlissinger de Hagenaar te lijf gaan met een mes”

poging doodslag, poging zware mishandeling, hoe dan ook dit is een feit waar minmaal 4 jaar op staat en gericht tegen de lichameijke integriteit.

Quote: “De situatie was volgens de politie dermate dreigend”

Politie kreeg dus de situatie niet onder comtrole, de man wilde kennelijk niet luisteren wat op mag worden gevat als het niet meewerken, danwel onttrekken aan zijn aanhouding.

Daarnaast is het schieten in het been in dit geval m.i. redelijk en gematigd en de aanhouding kon niet worden uitgesteld.

Aanhoudingsvuur is volgens mij gerechtvaardigd.

• HM

Volgens mij is het gewoon noodweer geweest waaruit de agent heeft gehandeld. Zijn actie heeft voorkomen dat de man met het mes de andere kon verwonden danwel doden. Als hij bewust op de benen heeft geschoten heet dat differentieel noodweer.

• Jopy

Ik denk ook een AI. artikel 7 lid B. Eveneens is Artikel 41 Wvsr ook goed mogelijk, maar om te gaan schieten nav. bedreigen en niet luisteren lijkt me meer wat voor lucky luke. :)

Grt. Jopy

• HM

Ik denk niet dat je die opmerking zo zwart/wit moet zien maar dat is weer een heel ander verhaal.

• Willem J

Jopy schreef:

Ik denk ook een AI. artikel 7 lid B. Eveneens is Artikel 41 Wvsr ook goed mogelijk, maar om te gaan schieten nav. bedreigen en niet luisteren lijkt me meer wat voor lucky luke.

Grt. Jopy

Vergeet niet dat de persoon (volgens het artikel) in het bezit was van een mes.

Als iemand met een mes tegenover je staat binnen een afstand van 6 meter, dan heb je eigenlijk geen schijn van kans. Voor je het weet is zo iemand bij je. We hebben het bij een IBT-training getest en in 9 van 10 gevallen zou je op z'n minst één of meerdere flinke snijwonden hebben in het meest gunstigste geval.

Misschien was dat in deze situatie ook wel het geval en dan zit je toch al gauw aan noodweer. Als de situatie zo is geweest, dan verdient de agent alle hulde omdat hij/zij ervoor gekozen heeft om op de benen te schieten.

Pepperspray is geen optie, aangezien je dan te dichtbij moet komen en dat er een bepaalde tijd overheen gaat voordat het inwerkt. Ook hebben sommige mensen geen last van pepperspray.

• Remia

In eerste instantie ga je altijd uit van een bevoegdheid, voordat je overstapt op een strafuitsluitingsgrond.

Gedifferentieert noodweer is een term die niet bestaat. Dat leren ze alleen aan bij IBT.