vraagje

• Jessica mama van Quinten

hallo allemaal,

ik heb een vraag mijn stiefzoon van 17 is vandaag gebeld door de politie dat hij verdacht wordt van iets hij moet zich melden bij de politie in Goor en woont zelf in Utrecht.

Wij willen graag een datum weten waneer het feit gebeurd is hij krijgt het zelf niet te horen dit omdat hij sinds maart dit jaar in Utrecht woont en denk nog een keer of 3 a 4 in Goor is geweest zij willen dit niet geven maar hebben hem verteld dat als hij maandag of volgende week vrijdag niet komt dat hij opgehaald wordt ( dit neigt naar intimidatie)

mijn vraag is moeten hun een datum doorgeven en mogen zei dit zo zeggen tegen hem

jessica

• Remia

Hey Jessica,

Hij hoeft niet te komen. Maar voor sommige zaken zal een Officier eerst vragen aan de verbalisanten om de verdachte uit te nodigen voordat er een toestemming voor aanhouding buiten heterdaad wordt gegeven.

Dat is geen intimidatie, maar een soort van luxe. Je krijgt nu juist de kans om je te melden.

Dat ze nu nog niet inhoudelijk op de zaak ingaan is niet vreemd en dat gebeurt wel vaker. Ze zijn dit ook niet verplicht.

Succes, Remia

• ¥ Lotje ­­¥

Hij hoeft niet te komen

Ik vermoed als de politie zegt dat je , je eigen moet melden dat het wel verplicht is om te komen en dat ze anders idd je komt halen .

• Willem J

Als de politie zegt dat ze hem komen halen, dan betekend dat in mijn ogen dat dat hij buiten heterdaad aangehouden zou worden. Dit is alleen mogelijk met toestemming van de officier v. justitie en bij bepaalde feiten. (4 jr cel of meer of met name genoemde feiten) Dus niet voor kleinigheden

Als het om een dergelijk feit zou gaan, dan weet uw zoon denk ik wel waar het om zou kunnen gaan. Ervan uitgaande dat hij dit gedaan zou hebben.

Als hij zich van geen kwaad bewust is dan zou ik, als ik hem was, willen weten waar het om ging en eventueel mijn zegje daarover willen doen. Misschien dat het dan juist verstandig is om wel te gaan. Wie weet ligt er wel een valse aangifte tegen hem.

Niet verschijnen hoeft niet altijd in je voordeel te werken.

Over de verpliichting of ze moeten meedelen waar hij van verdacht wordt ben ik van mening dat zoiets wel moet.

Als een verdachte aangehouden wordt, moet hem meegedeeld worden waarvoor hij aangehouden is. Dit staat in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).

Uw zoon is weliswaar (nog) niet aangehouden, maar heeft m.i. wel het recht om te weten waarvan hij verdacht wordt.

• Rob II

De politie moet uw zoon mededelen waarvan hij wordt verdacht. Een datum noemen is niet verplicht.

Dat zij dit niet houdt echter niet in dat hij dan zonder verdere gevolgen kan wegblijven van het verhoor. Hij loopt dan inderdaad het risico op een minder gunstig moment opgepakt te worden.

• Plukkie

“Niet verschijnen hoeft niet altijd in je voordeel te werken”

Wanneer werkt het dan wel in je voordeel om niet te verschijnen als de politie daarom vraagt?

Grtz Plukkie

• Plukkie

Die verplichting geld alleen naar de stiefzoon(17) ?

of geld dit ook als de topic openster dit vraagt?

Maar wie wie wat vraagt is me onduidelijk en ik zat me af te vragen of dit net het verschil kan maken.

Grtz Plukkie

• Lans

Als je verdacht wordt van een zaak waarvoor je niet buiten heterdaad kan worden aangehouden ;-)

• - Gerard -

Jessica mama van Quinten schreef:

>

> hallo allemaal,

>

> ik heb een vraag mijn stiefzoon van 17 is vandaag gebeld door

> de politie dat hij verdacht wordt van iets hij moet zich

> melden bij de politie in Goor en woont zelf in Utrecht.

>

> Wij willen graag een datum weten waneer het feit gebeurd is

> hij krijgt het zelf niet te horen dit omdat hij sinds maart

> dit jaar in Utrecht woont en denk nog een keer of 3 a 4 in

> Goor is geweest zij willen dit niet geven maar hebben hem

> verteld dat als hij maandag of volgende week vrijdag niet

> komt dat hij opgehaald wordt ( dit neigt naar intimidatie)

Het scheelt in ieder geval reiskosten. ;)

• Willem J

Plukkie schreef:

Wanneer werkt het dan wel in je voordeel om niet te verschijnen als de politie daarom vraagt?

Dat weet ik zo niet.

Het was eigenlijk meer spreekwoordelijk bedoeld.

Sommige mensen denken dat het gunstiger is als ze niet verschijnen. Net als er mensen zijn die denken dat het in je voordeel werkt als je gebruik maakt van je zwijgrecht. Dat is ook niet altijd het geval.