Genoeg competenties overstappers KMar naar politie?

• Ikke ikke ikke

Ik las net op het prikbord van de KMar dat medewerkers van de KMar die GEEN ervaring vwb politiedienst hebben en die over willen stappen naar de politie gewoon enkele weken stage bij de APD (algemene politiedienst) van de KMar kunnen lopen. Zo kunnen ze bij hun overstap in aanmerking komen voor de verkorte opleiding voor niveau 4 bij de politie. Het is naar mijn inziens toch niet mogelijk dat na enkele weken men al meer dan genoeg ervaring heeft om zo competenties op te bouwen voor een opleiding van niveau 4? Ik hoor dan ook van verschillende collegae van verschillende korpsen die deze verkorte opleidingen aan ex-KMar medewerkers aanbieden dat de competenties van deze Kmar medewerkers totaal niet toereikend zijn om de niveau 4 opleiding verkort te volgen c.q. te voltooien (m.u.v. het grootste gedeelte van hen die wel gedegen politiedienst ervaring hebben). Dit geldt natuurlijk niet voor alle ex-KMar medewerkers die door het lopen van een stage zo de opleiding konden volgen, er zal her en der heus wel een enkele uitzondering tussen zitten, maar wel voor het grootste gedeelte van hen. Ik vraag mij nu af of de competenties van ex-KMar medewerkers die jarenlange en of meer ervaring bij de politiedienst hebben of of dat ex-KMar medewerkers die enkele stageweken ervaring bij de politiedeinst hebben voor de politie nog wat uitmaakt bij de selectie? Lijkt mij niet echt fair ten opzichte van de politiemedewerks die van lagere niveau's al geruime tijd hogerop proberen te komen. Let op dit is geen klacht, maar een mening en een vraag!

• HM

mag ik vragen waar je gelezen hebt op het KMar prikbord dat men denkt dat na een stage van een paar weken bij de APD men genoeg competenties heeft?

• Ikke ikke ikke

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=684&i=41896&t=41889HM schreef:

>

> mag ik vragen waar je gelezen hebt op het KMar prikbord dat

> men denkt dat na een stage van een paar weken bij de APD men

> genoeg competenties heeft?

• HM

dus jou conclusies en jou mening basseer je op 1 regeltje waarvan je de achterliggende inhoud niet weet. Beetje jammer. Ik zie nergens dat het een paar weken zijn en dat men dan denkt dat ze genoeg competenties hebben.

• Ikke ikke ikke

Ik zal even wat duidelijker zijn. Dit weet ik niet door een enkel regeltje. Als zelf ex-KMar medewerker weet ik dit als een feit. Ik heb ook nog genoeg ex KMar collega's/vrienden en kennissen die dit kunnen bevestigen van de lagere rangen tot de hogere rangen. Sinds dit speelt was ik zelf nog werkzaam bij de KMar. Nee, begrijp me niet verkeerd. Hier zit geen rancune gevoel ofzoiets achter, want ikzelf heb nooit ambities gehad om bij de politie te willen werken. Hoewel mijn werk niet ver van die van de politie staat kan en mag ik niet zomaar zeggen waar ik werk, dus hou het maar op het MiBiZa.

• Remia

Hmm, Klinkt spannend…

Anyway. Ik ben ook ex-Kmar WMR I en had gaan PD ervaring toen ik de overstap maakte. Toch ben ik gaan versnellen in mijn niveau 4 opleiding, en met succes.

Quote:

“Het is naar mijn inziens toch niet mogelijk dat na enkele weken men al meer dan genoeg ervaring heeft om zo competenties op te bouwen voor een opleiding van niveau 4?”

Ik vraag me af waar je deze wijsheid vandaan haalt, als je niet met de inhoud van de opleididng bekend bent. Kennelijk ben je dat ook niet, aangezien de competenties meer zijn dan alleen ervaring.

Het feit dat je de weg weet in wetboeken, gewend bent in uniform te lopen en aangesproken te worden en kunt werken binnen uitvoerend overheidsorgaan met een hierarchische structuur biedt heel veel meerwaarde.

De “fair”-factor die je aanhaald is niet van toepassing. Anders dan bij de Kmar, ga je hier niet automatisch door je rangen heen. Een ieder kiest voor een bepaals zelf of hij of zij wel of niet accoord gaat met de baan die bij de politie wordt geboden. Als dat je niet zint en vervolgens hogerop wilt kopen, dan zul je moeten solliciteren. Daarbij hoort ook een keuring e.d. Kansen te over lijkt me. De

tekorten binnen de korpsen zijn groot en ik denk dat een korps (terecht)blij is met iedere overstapper met een beetje (levens)ervaring.

• HM

Het is wel bij een aantal korpsen geweest dat je KMar jaren als politie jaren konden worden geteld. Dit ook ivm bevordering naar hoofdagent. Als de aannamecommissie van de politie er geen probleem mee heeft wat is er mis mee dan? Het komt bij mij een beetje over als: zij zijn groot en ik is klein. Het gaat ook niet enkel om APD ervaring maar ook om andere ervaringen. De stage lopen ze om enigszins meer inzicht te krijgen in het APD werk in de praktijk. De APD opleiding hebben ze al gehad. Het zijn afspraken die gemaakt zijn met de korpsleiding voor iemand een handtekening heeft gezet. Loop jezelf misschien tegen tegenwerking aan ivm je bevordering?

• jeroen

Ik ben mar beveiliger geweest en ben ook overgestapt 2003, tijdens de opleiding vonden ze dat ik kon versnellen. Uiteindelijk heb ik een jaar korter over de opleiding gedaan en ben ik nu hoofdagent bij het klpd. En ik nam mijn jaren bij de kmar mee in mijn salaris als beveiliger.