'Ruim duizend banen weg bij de politie'

• Charlie

Bron: Elsevier

Door bezuinigingen bij de Nederlandse politie zullen tussen de duizend en 1.200 banen verdwijnen. Dit zal waarschijnlijk leiden tot minder blauw op straat.

Mogelijk verdwijnen er duizend tot 1.200 banen bij de politie

Dat heeft Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP donderdagavond gezegd in televisieprogramma Nova.

Aan de hand van de plannen van driekwart van de Nederlandse politiekorpsen heeft ACP bekeken wat de gevolgen zullen zijn van de bezuinigingen van 100 miljoen euro op het personeelsbestand.

Vacatures

'Bij de noordelijke korpsen worden 100 vacatures niet ingevuld, agenten die op straat zouden worden ingezet,’ zei Van de Kamp. ‘Op de opleidingsschool van de politie zijn 400 mensen minder aangemeld. Puur als gevolg van de bezuinigingen. Met de uitstroom van oudere agenten daarbij komt er dus minder politie op straat.'

Minister Guusje ter Horst (PvdA) van Binnenlandse Zaken zei eerder al dat er misschien banen zullen verdwijnen bij de politie. Een Kamermeerderheid wil echter niet dat dit ten koste gaat van het aantal agenten op straat.

Administratieve banen

Maar zelfs als er banen verdwijnen op administratieve en beleidsafdelingen heeft dit gevolg voor blauw op straat. ‘De ervaring uit het verleden leert ook dat als administratieve banen geschrapt worden, de agent op straat vaker achter het bureau gaat zitten,’ aldus Van de Kamp.

* Bezuinigen oke…maar niet door minder blauw op straat weg te pikken*

• Abion

Tja, wat een loonsverhoging al niet kost…

Minder blauw op straat is geen echt probleem, immers zijn ze niet zo lang geleden gegroeid, en toen was Nederland ook geen Beiroet aan de Maas.

• Remia

Quote: “Minder blauw op straat is geen echt probleem”

Waar baseer je dit op, eigen mening?

Quote: “immers zijn ze niet zo lang geleden gegroeid”

En wanner mag dit geweest zijn.

Dat kan alleen maar voor de periode 1992 zijn geweest. Voor die periode zat er in iedere gemeent een politiebureau met dienders. Zo kon een gemeente die nu samen met 3 andere gemeentes per dienst 6 dienders heeft er vroeger zelf per dienst 4 ophoesten.

Er moeten meer mensen op straat bij. De tekorten zijn in sommige regio's zo groot dat er al jaren op een crepeersterkte wordt gedraaid. Dat draagt zeker niet bij aan een veilige regio.

• Abion

Zat landen waar minder criminaliteit is en ook minder politie. Hoeveelheid politie op straat bepaald namelijk niet in hoofdzaak de veiligheid, het is slechts een miniem deel, maar voor het gevoel des te groter.

En als klopt wat jij beweert dat ze niet gegroeid zijn, dan ondersteund dat linksom wat ik zeg, want criminaliteit is niet stabiel, en als het aantal agenten dat wel is, bewijst dat, dat de verhouding agenten en veiligheid niet 100% is..

• HM

Het gevoel van veiligheid is bij een hoop burgers groter als ze regelmatig agenten op straat zien. Dat noemt men preventief aanwezig zijn.

• fj

Ik dacht dat we ze er net gekregen hadden omdat de politiek meer wilde?

En nu moeten ze weer weg?

Ik lees alleen mar over werkdruk en zaken die niet behandelt worden vanwege het personeelstekort?

Dus straks nog minder tijd voor het afhandelen van aangiftes etc etc?

HEt wordt zolangzamerhadn echt tijd dat dit kabinet valt en dat we weer kunnen kiezen….1

• HM

Dat is politiek. Erst veel beloven wat het volk wil horen en dan vervolgens een hoop terugtrekken om de eigen zakken te kunnen vullen.

• Remia

Je hebt mij niet horen zeggen dat de verhouding agenten / criminaliteit 1 op 1 te vergelijken is door de jaren heen. Er komt zowiezo meer criminaliteit door de decennia heen. De cijfers onderling schommelen iets en het verplaatst zich soms iets.

Wat ik alleen zeg is dat het verkleinen van het blauw op straat er niet voor zal zorgen dat het er veiliger op wordt.

• - Gerard -

Ik kom nu al bijna geen agent tegen op straat, of ze moeten net uit hun auto zijn gestapt. Zie af een toe een politie(voertuig) maar lopend op straat? Nee, die zie je niet. Dus die 1.000 minder. Niks min niks is nog steeds niks.

• Abion

Goed voorbeeld doet goed volgen, dus laat de zelfvetrijkende dieven nu eens beginnen, ofwel de lui die weinig van doen hebben met agenten op straaat,… beter nog het werkt voor hen.