punten rijbewijs vraagje

• reem

Een vriend van me heeft sinds kort zijn rijbewijs gehaald dus is in het bezit van een puntenrijbewijs.

Nu rijdt hij nog heel af en toe met zijn scooter naar en van het werk en vraagt hij zich af of overtredingen als zonder geldige kentekenplaat en/of met defecte verlichting rijden van invloed is op dat puntenrijbewijs wanneer hij wordt aangehouden.

(Zijn kentekenplaat is pasgeleden gestolen, waarvan hij aangifte heeft gedaan en de verlichting heeft het vanmorgen om onduidelijke reden begeven. Hij rijdt welliswaar niet in het donker maar desalnietemin werkt het niet naar behoren).

Misschien dat iemand hier antwoord heeft op deze vraag.

B.v.d. Reem

• - Gerard -

De informatie die vrij eenvoudig te vinden is op internet is:

Welke overtredingen tellen mee voor het puntenrijbewijs?

1. het veroorzaken van een ernstig ongeval met dodelijke afloop of zwaar letsel;

2. het veroorzaken van materiële schade of lichamelijk letsel door het niet naleven van de verkeersregels;

3. snelheidsovertredingen van meer dan dertig kilometer per uur;

4. bumperkleven;

5. veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer.

Die laatste ….. tsja … Geen geldige kentekenplaat lijkt mij geen gevaar of hinder opleveren maar geen verlichting 's nachts is dat misschien wel.

Even kijken wat de agenten er van vinden.

• Willem J

Wat Gerard al schreef klopt en zijn de zaken waarvoor je punten krijgt benoemd.

Dit zijn zaken uit het verkeersstrafrecht

Zonder licht rijden is een mulder-gedraging en valt onder het administratief recht. Hiervoor krijg je dus geen punten, net als door rood licht rijden. tenzij de gedraging een overtreding veroorzaakt genoemd bij 1, 2 en 5

Het probleem bij het gevaar of hinder opleveren is dat dit duidelijk omschreven moet worden.

Als hij door het rijden zonder licht een schrikreactie bij iemand teweegbrengt, waardoor er gevaar ontstaat dan kan het inderdaad zo zijn dat hij een punt krijgt.

Er moet dan wel aangetoond worden dat het zonder licht rijden daar de oorzaak van is.

Maar voorop gesteld:

Hij kan het beste ervoor zorgen dat zijn zaakjes voor elkaar zijn en zich aan de regels houdt, zodat hij het risico op een punt tot een minimum beperkt.

• reem

Heel erg bedankt voor de gegeven informatie.

Na het lezen van deze berichten besloot mijn viend zijn scooter maar even te laten staan totdat hij het geld kan missen om in elk geval de verlichting te laten nakijken.

Hij is iemand die liever geen onnodige risico's neemt om het ergste te vermijden.

Al rijdt hij niet wanneer er verlichting gevoerd moet worden, het remlicht doet het ook niet meer en dat kan ook een ongeval tot gevolg hebben, stelde hij.

De kentekenplaat (incl. nieuw kenteken naar ik begreep) is in de maak/onderweg.

M.v.g. Reem en Toly.