de pestkop van de buurt

• marianne

Mijn zoon van net 10 jaar is vanmiddag tijdens het buitenspelen overgoten met een pak yoghurt door een andere jongen van 16, die tevens 3 koppen groter is.

Bij navraag aan andere ouders uit die buurt, ouders van vriendjes van mijn zoon, blijkt de dader een jongen te zijn waartegen al een aantal malen aangifte is gedaan en die algemeen bekend staat als buurt probleem net als het gezin waar hij uitkomt (lees: de ouders) waar geen normaal gesprek mee mogelijk blijkt maar aggressief gereageerd wordt. Heb besloten de politie te bellen want blijf van mijn kind af!

Voor mij ligt daar dus de grens. Krijg telefonisch van de politie Kennemerland te horen dat ik geen aangifte kan doen want dit wordt gezien als een grap! Wel zullen ze de wijkagent er direct naartoe sturen en iemand van de sociale jeugd aanpak bla bla bla. Die zullen mij dan wel eerst bellen etc. Niemand gebeld!

Volgens de andere ouders waar ik mee gesproken heb gebeurd er helemaal niks. Terwijl dit gezin veel buurtbewoners met jongere kinderen gewoonweg terroriseert, want kinderen willen/kunnen niet meer op straat spelen, durven niet naar school te lopen, moeders raken overspannen van de ergernis en stress. Kortom er wordt gewoon niks gedaan aan deze belachelijke situatie! Wat vinden jullie daar nou van? En wat kan ik hier nog aan doen? Daar zou je toch bijna zelf het recht in eigen handen willen nemen? Deze mensen hebben een lesje nodig. Met dank.

• MofkaP

Het is de politie die hier de wrange grap maakt.

De politie is verplicht iedere aangifte van een stafbaar feit op te nemen.

Het is niet aan de politie om te bepalen wat er verder met de aangifte gebeurt of vooraf een waardeoordeel over het gebeurde te vellen.

Wellicht dat u de agent als grap met een pak yoghurt kunt overgieten; een dergelijke “grap” kan hij dan zeker wel waarderen.

U kunt nog een keer naar de politie gaan en staan op opneming van uw aangifte.

Als er voldoende aangiften en klachten komen over die jongen dan gebeurt er misschien wat, dat kan ook zijn via jeugdzorg.

Het is een traumatische ervaring voor een kind van 10 en het is schanduleus dat u met een kluitje in het riet wordt weggestuurd.

• AEH

Buiten het feit dat het allemaal heel vervelend is, wat zou in deze dan het strafbaar feit moeten zijn ?

Ik vind dat de politie redelijk adequaat reageert, tenminste als ze gaan doen wat ze aangeven te zullen gaan doen dus wijkagent, jeugdzorg etc.

Wat zou in deze de meerwaarde moeten zijn van een aangifte?

• MofkaP

Twee strafbare feiten die zomaar bij mij opkomen:

- mishandeling,

- vernieling.

Adequaat gehandeld zou zijn geweest het opnemen van de aangifte.

De vraag of er sprake is van meerwaarde is wederom een waardeoordeel, dat is niet des polities.

Overigens is het “recht” in eigen handen nemen altijd fout. Dat is geen recht maar wraak of eigenrichting.

• marianne

Beste MofkaP,

Bedankt voor Uw reactie! Ik voel me hier echt door gesterkt om er nogmaals bij de politie op aan te dringen om mijn aangifte te accepteren. Zal er morgenochtend persoonlijk naartoe gaan. Het is toch uit den boze dat zoiets ongestraft kan gebeuren. Ik zie dit gepleegde feit als op zijn minst aanranding of zelfs aanval. Met getuigen! Dat was dus ook mijn doel om, aangezien er meerdere aanklachten zijn geweest tegen deze jongen, er eindelijk daadwerkelijk ook eens iets gebeurt als ik ook nog wat van me liet horen! Anders kunnen dit soort mensen maar gewoon ongestoord hun gang blijven gaan.

Mijn zoon was inderdaad heel erg overstuurd en woedend van machteloosheid. Wil morgen niet naar school.

Nogmaals dank!

• Black Identity

De politie is verplicht iedere aangifte van een stafbaar feit op te nemen

Alleen dat gebeurd dus niet altijd. Was dat maar zo dat ze dat ook echt doen

• Black Identity

Mishandeling en vernieling??? Waar staat dat die jongen mishandeld is???

Vind dit wel erg zwaar aangerekend. de politie doet niets dat klopt, het is niet ernstig genoeg. het beste wat je wel kan doen is naar de wijkagent stappen vragen om een bemiddelingsgesprek, maar aangifte vanwege een pak yogurt???

• qwerty58

Black identity; Lees eens goed voordat je antwoord…..

-

Het gaat erom dat de politie niets doet en zich, zoals zo vaak, zich aan zijn verantwoordelijkheden ontrekt.

Dat rotjoch terroriseert de hele buurt. Nu is het een pak yoghurt, morgen een steen, volgende week een pak slaag en de week daarop een mes.

Ouders op het misplaatse gedrag van hun kinderen aanspreken helpt niet (althans dat is mijn ervaring) en dat ontaard meestal in een fikse ruzie met bedreigingen over en weer etc.etc.

Het grootste gevaar schuilt erin dat anderen (bijv.ouders) straks voor eigen rechter gaan spelen en zo komen we van kwaad tot erger in deze maatschappij.

Als het mijn kind is en de politie doet helemaal niets dan ga ik zeker verhaal bij die ouders met waarschijnlijk alle gevolgen van dien…….

De wijkagent komt zeker niet, althans dat is mijn ervaring met dit soortgelijke zaken met mijn eigen kinderen. Gevolg; Het voor eigen rechter gaan spelen voortkomend uit alle frustratie en machtelooshied dat dit allemaal tegenwoordig zomaar kan en niemand er iets aan doet.

• - Gerard -

Ik hoorde laatst via de radio dat er in de regio Utrecht nog ruim 70.000 aangiftes op de inmiddels bekende plank liggen.

Ik zou zeggen; neem een camera in de hand, maak opnames en stap naar de burgemeester als de politie niets doet. Hij gaat over politie waar het de openbare orde betreft.

• Abion

Mishandeling om mee te beginnen.

Als je niet tegen dat soort onrecht en terreur wilt optreden verdien je zo behandeld te worden als de slachtoffers. Maar blijkbaar zie jij kwaad niet als het recht voor je staat.