ontduiking MRB en BPM

• Jan Rapp

Iedereen die in NL woont (tijdelijk of permanent) moet moterrijtuigenbelasting en BPM betalen. Het is niet toegestaan om met een auto met buitenlandse kentekenplaten te rijden.

Dit geldt ook voor de Poolse werknemers die hier werken en dus wonen. Ook zij moeten aan de wet voldoen, net als alle andere inwoners, alleen ze rijden met Poolse kentekenplaten en dus is er in feite sprake van belastingontduiking.

Bestaat er een klik-lijn bij politie of fiscus over lieden die zich aan belastingontduiking schuldig maken?

• Dennis

Belastingdienst lijkt mij de aangewezen instantie. Belastinginspecteurs en douane zijn de aangewezen controle-instanties voor deze zaken.

• Jan Rapp

OK, maar hebben ze een ingang voor dit soort kwesties? Ik neem aan dat als ik het algemene nummer bel ze me met een kluitje in het riet zullen sturen?

Ook de politie kan toch beboeten voor het rijden in een auto met buitenlands kenteken?

• Dennis

Ik heb je in de goede richting gewezen, nou mag je zelf verder zoeken.

• beveiliger111

een anonieme brief naar de belasting brief afdeling fiod kan maar zij gaan ook zeer vertrouwelijk met jou gegevens om

• MofkaP

Jan Rapp schreef:

>

> Iedereen die in NL woont (tijdelijk of permanent) moet

> moterrijtuigenbelasting en BPM betalen. Het is niet

> toegestaan om met een auto met buitenlandse kentekenplaten te

> rijden.

>

>

> Dit geldt ook voor de Poolse werknemers die hier werken en

> dus wonen. Ook zij moeten aan de wet voldoen, net als alle

> andere inwoners, alleen ze rijden met Poolse kentekenplaten

> en dus is er in feite sprake van belastingontduiking.

>

Bovenstaande is niet juist evenals de conclusies.

Althans in het geheel niet volledig.

Maar het voert te ver om hier een hele verhandeling over BPM en belastingrecht te houden.

Goed zoeken op internet levert veel (en de juiste) informatie op.

• Fitzjohn

Er staat toch een termijn voor ?

Even uit het hoofd: overschrijven binnen een half jaar na de verhuizing ?!

• Willem J

Jan Raap schreef

……Dit geldt ook voor de Poolse werknemers die hier werken en dus wonen…….

Wie zegt trouwens dat die Polen hier ook wonen?

Dat vind ik beetje een voorbarige conclusie trekken.

Dat die mensen hier werken wil nog niet automatisch zeggen dat zij hier ook een woonadres hebben.

Hoeveel Nederlanders werken er wel niet in het buitenland terwijl ze nog gewoon in Nederland wonen.

Zolang de Polen hun woonadres nog in Polen hebben en de maximale termijn hier niet overschrijden is er niets aan de hand.

Ik weet zo de termijn niet, maar dat kun je zo navragen bij de belastingdienst/Douane.

De Douane handhaaft ondermeer de BPM-heffingen en er bestaat ook nog zoiets als een ontheffing om te mogen rijden in een auto met buitenlands kenteken. (Hoewel ik betwijfel dat de Polen die zullen hebben.)

• Speurder

Het gaat hier om een verblijfsvergunning en geen woonadres.

Zolang de auto in Polen is ingeschreven op een aldaar huisadres dat legaal is dan hoeft men de auto niet in Nederland ook nog in te laten schrijven.

Indien men echter in Nederland woont en het adres niet meer tot de eigenaar in Polen behoord dan dient men een overschrijving en technische invoer controle door de RDW te laten uitvoeren.

Het kan ook zijn dat de man in Nederland werkt en de vrouw in Polen verblijft zoals het zo vaak is. Indien de auto op de vrouw staat ingeschreven in Polen is er eigenlijk niets aan de hand.

Overigens heb ik ooit vernomen dat een Nederlander niet in een auto met bijvoorbeeld Duits kenteken mag rijden. Is dit waar?

• Rob II

Dat laatste is, in beginsel, waar hoewel er uitzonderingen zijn op die regel.