ontduiking MRB en BPM

• - Gerard -

Jan Rapp schreef:

>

> Iedereen die in NL woont (tijdelijk of permanent) moet

> moterrijtuigenbelasting en BPM betalen. Het is niet

> toegestaan om met een auto met buitenlandse kentekenplaten te

> rijden.

>

>

> Dit geldt ook voor de Poolse werknemers die hier werken en

> dus wonen. Ook zij moeten aan de wet voldoen, net als alle

> andere inwoners, alleen ze rijden met Poolse kentekenplaten

> en dus is er in feite sprake van belastingontduiking.

Onzin. Ik ken een man die in dezelfde woonplaats als ik woont en met Duits kenteken rijdt omdat hij een Duitse werkgever heeft.

Allemaal afgesproken met de belastingdienst en volkomen legaal.

• MofkaP

Klopt. Als door een Nederlandse ingezetene met de door een Duitse werkgever ter beschikking gestelde auto minstens 70% van de zakelijke kilometers in Duitsland (of buitenland) wordt gereden, dan is in Nederland geen BPM of MRB verschuldigd.

De privé gereden kilometers tellen niet eens mee voor de bepaling van BPM en MRB.

• Speurder

Inderdaad dat is correct maar hoe zit het dan indien ik in een duitse auto rijd die particulier is mag dat uberhaupt?

• Willem J

Speurder schreef:

Inderdaad dat is correct maar hoe zit het dan indien ik in een duitse auto rijd die particulier is mag dat uberhaupt?

Simpel gezegd nee, tenzij je een ontheffing hebt van het ministerie.

De voorwaarden voor een dergelijke ontheffing weet ik niet, maar zijn natuurlijk op te vragen.

Het is zelfs gebeurd dat een Nederlandse brandweerman, tijdens zijn dienst op een Duitse brandweerauto reed en vervolgens een naheffing BPM kreeg, waarvoor hij hoofdelijk aansprakelijk gesteld werd.

Of hij hiertegen in beroep is gegaan en hoe deze situatie uiteindelijk afgelopen is weet ik niet, maar dit is natuurlijk een absurde situatie.

Feit is wel dat ikzelf in een team werk met Duitse en Nederlandse agenten en dat wij als Nederlandse agenten niet met de Duitse dienstvoertuigen mogen rijden vanwege het BPM verhaal.

E.e.a. wordt nog uitgezocht en er wordt gekeken naar de mogelijkheid voor een ontheffing.

Eigenlijk is dit helemaal van de knotse, aangezien ik er zelf nog geen privévoordeel van heb. In dat geval zou ik het namelijk nog wel kunnen begrijpen

• Jan Rapp

Willem J schreef:

……Dit geldt ook voor de Poolse werknemers die hier werken en dus wonen…….

Wie zegt trouwens dat die Polen hier ook wonen?

Dat vind ik beetje een voorbarige conclusie trekken.

Dat die mensen hier werken wil nog niet automatisch zeggen dat zij hier ook een woonadres hebben.

Hoeveel Nederlanders werken er wel niet in het buitenland terwijl ze nog gewoon in Nederland wonen.

Zolang de Polen hun woonadres nog in Polen hebben en de maximale termijn hier niet overschrijden is er niets aan de hand.

Als ze hier niet zouden wonen volgens bovenstaande uitleg, zou dat heel fijn zijn, want dan voeren ze niet gezamelijk duurzaan een huishouden, en kunnen ze op basis van het geldende bestemmingsplan aangepakt worden en houdt de overlast op te bestaan….

Het kan niet zo zijn dat ze voor het bestemmingsplan zeggen dat ze hier wel wonen, en voor de BPM zeggen dat ze hier niet wonen. Het is het een of het ander.

Maar omdat ik dacht dat hier ook wel veel dienders lezen en schrijven: zij kunnen toch ook proces verbaal maken indien ze vermoeden dat iemand ten onrechte in een auto rijdt met buitenlands kenteken??

• Willem J

Jan Rapp schreef:

Maar omdat ik dacht dat hier ook wel veel dienders lezen en schrijven: zij kunnen toch ook proces verbaal maken indien ze vermoeden dat iemand ten onrechte in een auto rijdt met buitenlands kenteken??

Volgens mij is dit niet iets voor de politie maar voor de Douane. Zij handhaven/controleren o.a accijnzen invoerrechten en BPM.

• Gans

Ik ken een particulier in mijn woonplaats die zo'n 2/3 jaar met een duits kenteken rijdt. Ik vermoed dat de auto formeel op naam van zijn familie in Duitsland staat, wellicht heeft hij daarnaast ook een machtiging van zijn familie (via het consulaat) om in de auto te rijden. Of hij voor zijn trucje ook een duits rijbewijs heeft gehaald weet ik niet maar dit even terzijde.

Wat ik weet is dat in de fiscaliteit niet naar de uiterlijke verschijningsvorm wordt gekeken maar op basis van de feitelijke situatie wordt beoordeeld. Die vent woont zowel feitelijk als formeel hier in NL met zijn familie (heeft zover ik kan oordelen een uitkering), kortom zijn middelpunt van leven ligt hier in NL.

Wat ik niet begrijp is waarom die vent niet wordt aangepakt? De auto staat continu voor zijn huis en hij rijdt er elke dag mee, dit kan de politie toch niet ontgaan zijn?!

Ik weet dat ik met mijn verhaal bij Meld Misdaad Anoniem kan aankloppen, of zal ik direct de Douane benaderen?