Wat wordt hier onder verstaan? Moet er dan echt contact zijn geweest tussen, in dit geval vrachtauto en scooter?
Mijn man is ten val gekomen, omdat hij geen voorrang kreeg van een vrachtauto. Hij moest dus vollop zijn rem, anders had hij er tegenaan geknald. Hij hield hier, buiten een beschadigde scooter, helm, broek, jas, schoenen en telefoon, 3 gekneusde ribben, gekneusde heup en aardig wat hechtingen in zijn gezicht aan over.
De vrachtwagen zal hem ongetwijfeld niet gezien hebben en is ook doorgereden. Gelukkig reed er een vrachtwagen achter mijn man (gelukkig ook niet te dicht achterop….) en heeft gezien van welk bedrijf deze vrachtauto is. Hij is bij mijn man gebleven en heeft zich als getuige opgegeven.
Uiteraard hadden we de politie moeten bellen, maar de verwondingen zagen er (gelukkig, achteraf) erger uit dan ze uiteindelijk waren en direct naar de huisarts is het eerste waar je aan denkt.
Op het politiebureau hebben ze een soort van melding gemaakt, voor de verzekering. Dit kan de Rechtsbijstand dan opvragen. Maar we hebben dus geen aangifte kunnen doen.
Een week later, precies hetzelfde verhaal….alleen is de scooterbestuurder om het leven gekomen. Toen moest ik toch wel even slikken hoor.
In eers'te instantie heb ik zelf het bedrijf gebeld, maar na woorden als ‘Tja mevrouw…zelfs Willem Alexander zou kunnen zeggen dat het een auto van ons was’ en ‘ verwacht u nu echt van mij dat ik al mijn chauffeurs ga intervieuwen?’ werd mij al snel duidelijk dat ze mij geen medewerking gaan verlenen. En het klopt…ze hebben me nog steeds niet teruggebeld. Eén groot voordeel, er is een getuige!
Van de Rechtsbijstand kregen we een brief dat ze het bedrijf pas aansprakelijk kunnen stellen als ze het kenteken van de auto hebben en of de politie daar al achter is.
Op het schadeformulier moesten we van de politie een prosesnummer zetten en een stempel halen, voordat we het zouden versturen.
Maar nu mijn uiteindelijke vraag (waar ik ook mee begon ), valt dit onder doorrijden na een ongeluk?