Doorrijden na een ongeluk

• bianca

Wat wordt hier onder verstaan? Moet er dan echt contact zijn geweest tussen, in dit geval vrachtauto en scooter?

Mijn man is ten val gekomen, omdat hij geen voorrang kreeg van een vrachtauto. Hij moest dus vollop zijn rem, anders had hij er tegenaan geknald. Hij hield hier, buiten een beschadigde scooter, helm, broek, jas, schoenen en telefoon, 3 gekneusde ribben, gekneusde heup en aardig wat hechtingen in zijn gezicht aan over.

De vrachtwagen zal hem ongetwijfeld niet gezien hebben en is ook doorgereden. Gelukkig reed er een vrachtwagen achter mijn man (gelukkig ook niet te dicht achterop….) en heeft gezien van welk bedrijf deze vrachtauto is. Hij is bij mijn man gebleven en heeft zich als getuige opgegeven.

Uiteraard hadden we de politie moeten bellen, maar de verwondingen zagen er (gelukkig, achteraf) erger uit dan ze uiteindelijk waren en direct naar de huisarts is het eerste waar je aan denkt.

Op het politiebureau hebben ze een soort van melding gemaakt, voor de verzekering. Dit kan de Rechtsbijstand dan opvragen. Maar we hebben dus geen aangifte kunnen doen.

Een week later, precies hetzelfde verhaal….alleen is de scooterbestuurder om het leven gekomen. Toen moest ik toch wel even slikken hoor.

In eers'te instantie heb ik zelf het bedrijf gebeld, maar na woorden als ‘Tja mevrouw…zelfs Willem Alexander zou kunnen zeggen dat het een auto van ons was’ en ‘ verwacht u nu echt van mij dat ik al mijn chauffeurs ga intervieuwen?’ werd mij al snel duidelijk dat ze mij geen medewerking gaan verlenen. En het klopt…ze hebben me nog steeds niet teruggebeld. Eén groot voordeel, er is een getuige!

Van de Rechtsbijstand kregen we een brief dat ze het bedrijf pas aansprakelijk kunnen stellen als ze het kenteken van de auto hebben en of de politie daar al achter is.

Op het schadeformulier moesten we van de politie een prosesnummer zetten en een stempel halen, voordat we het zouden versturen.

Maar nu mijn uiteindelijke vraag (waar ik ook mee begon ;)), valt dit onder doorrijden na een ongeluk?

• MofkaP

Om allereerst de hoofdvraag te beantwoorden: ja.

Betrokkenheid bij een ongeval of veroorzaken van een ongeval is voldoende, er hoeft geen werkelijke aanrijding te hebben plaatsgehad.

Strafbaar is het pas als de doorgereden bestuurder het heeft gemerkt, geweten of redelijkerwijs had moeten weten / vermoeden. Dat wordt lastig als u al zegt dat de chauffeur het waarschijnlijk niet heeft gemerkt of gezien.

U kunt echter altijd aangift doen.

Voor de rest wordt het in dit soort situaties kritisch met bewijs.

Één getuige is geen getuige.

Wat de rechtsbijstandverzekering zegt is een beetje onzin. Voor de aansprakelijkheidsstelling is een kenteken niet noodzakelijk, dat kan ook als andere kenmerken van het voertuig bekend zijn, b.v. de bedrijfsnaam.

Over het nut van rechtsbijstandsverzekeringen heb ik een bepaalde mening die ik hier niet zal verkondigen.

Ik wens u sterkte en uw man beterschap.

• reem

Het is mij niet helemaal duidelijk of de scooter(berijder) de vrachtwagen heeft geraakt of viceversa…..Het lijkt mij dat als dat niet het geval is er sprake is van een eenzijdig ongeval en vraag ik mij af of de vrachtwagenbestuurder wel aansprakelijk gehouden kan worden.

M.v.g. Reem

• Rob II

Bij een ongeval is het niet noodzakelijk dat de partijen elkaar geraakt hebben. Er moet wel verwijtbaar gedrag zijn om iemand aansprakelijk te kunnen stellen.

• Rob II

Ter aanvulling.

Een beetje bedrijf kan in zijn planning zien welke vrachtwagen op welke locatie kan zijn geweest.

Ik zou de politie informeren over het feit dat het bedrijf (kennelijk) weigert mee te werken en hen verzoeken alsnog een onderzoek te starten.

Uw “aangifte” zal op dit moment alleen als melding staan geregistreerd. Op meldingen volgt in de regel geen strafrechtelijk onderzoek.

Of de betreffende chauffeur uiteindelijk vervolgd kan worden terzake van verlaten plaats ongeval is inderdaad nog maar de vraag. Overigens zal uw man daarmee zijn schade nog niet vergoed krijgen want dat zal een civiele kwestie blijven.

U mag van uw rechtsbijstandverzekering overigens ook zelf onderzoek verwachten. De politie werkt namelijk niet voor de verzekeraars. De verzekeraar mag dus niet achterover leunen en wachten tot hij wellicht iets van de politie hoort.

• reem

Goh….En dat terwijl laatst de verzekeraar van de tegenpartij wilde weten of mijn schoonmoeder eerst de brommer had geraakt en daarna het paaltje of andersom.

Mijn schoonmoeder moest uitwijken voor een brommertje die van links achter een busje vandan kwam en raakte daarbij een paaltje met de rechter flank.

De brommer had eerst het linker voorscherm en de motorkap geraakt waarna het paaltje werd geraakt. De uitleg bij deze vraag was dat wanneer mijn schoonmoeder het paaltje eerst had geraakt, de verzekering van de tegenpartij de zijschade ontstaan door dat paaltje niet had uitgekeerd. Alsof het in dat geval om een eenmans aanrijding zou gaan terwijl er in dat geval dus duidelijk sprake zou zijn van, zoals jij het trefend zei, verwijbaar gedrag.

M.v.g. Reem

• Rob II

Verzekeraars zijn er niet voor u maar alleen voor zichzelf. Als er maar een mogelijkheid is om niet of minder te kunnen uitbetalen dan zullen ze die aanpakken.

• terlaan

maar is er nit een wed dat je binnen 48 uur moet melden bij de dicht bij zijnde politie post of is het anders dan dat er moet ook meer info worden gegeven dat van meneer jons is teweinig moet meer over het rijden over de rotonde

• Rob II

Ik wed niet maar je wordt niet strafrechtelijk vervolgd als de veroorzaker zich vrijwillig binnen 12 uur meld bij de politie. Staat de politie binnen die 12 uur bij jou voor de deur dan ben je te laat.

• mvdend

We hebben diezelfde dag nog de politie gebeld en we hebben toen direct een afspraak gemaakt voor de volgende ochtend.

Politie gaat NIET achter het kenteken aan en de rechtsbijstand in principe ook niet. Aangezien we nu met lege handen staan ging de rechtsbijstand het bedrijf zelf aansprakelijk stellen, maarrr…..zei hij erbij, dit zal niet veel uithalen, want elke auto is apart verzekerd en we moeten dus een kenteken hebben.

Is het echt zo raar dat je de neiging krijgt om zelf naar dat bedrijf toe te rijden en om een kenteken te eisen? Die vent belt me niet terug, neemt me totaal niet serieus. EWn zolang hij niet reageert komt hij er ook gewoon mee weg?

Zouden we er een aangifte van kunnen laten maken?