boetes na rijden op vluchtstrook

  • Prikbordsmurf

    Zo maar een berichtje waarvan ik denk… tsja.

    Ik heb in Frankrijk twee keer in een file gestaan na een ongeval (waaronder een keer een geschaarde caravan).

    Daar ging de politie het verkeer regelen en via de vluchstrook mondjesmaat doorlaten.

    Waarom gebeurt dat in Nederland niet wat vaker? Het lijkt wel of boetes uitdelen belangrijker is dan normale dienstverlening.

    ———————————————————-

    Vluchtstrookrijders A20 massaal beboet

    (Novum) - De politie heeft vrijdagochtend 120 automobilisten op de bon geslingerd op de vluchtstrook van de A20 bij Moordrecht . Zij hadden de vluchtstrook genomen om een file te omzeilen, die was ontstaan door een ongeluk met drie auto's. De politie meldt dat een gewonde naar het ziekenhuis is overgebracht. Het ongeluk is vermoedelijk veroorzaakt door een onwel geworden bestuurder.

    print stuur artikel door

    De politie heeft de kentekens van de vluchtstrookrijders genoteerd en stuurt hen een boete van 240 euro

  • KlaasVaak

    Als het verkeer op eigen initiatief gebruik van de vluchtstrook maakt kunnen er grote gevaren ontstaan.

    Dus als het gebeurt op aanwijzingen van politie of rijkswaterstaat prima, maar anders niet.

    Aanwijzingen gaan boven verkeerstekens en verkeersregels; rijstrooklichten gaan boven verkeerstekens verkeersregels.

    Je zal maar aan de kant geduwd zijn terwijl het verkeer over de vluchtstrook komt.

    Ook wordt de vluchtstrook gebruikt om hulpverleners snel (voor)bij het ongeval te krijgen.

    Dat komt in gevaar door op eigen initiatief gebruik van de vluchtstrook te gaan maken.

    En een vast regel bij incidentmanagement is: voorkom eilandvorming.

    M.a.w. het verkeer altijd langs 1 zijden voorbij laten komen en nooit aan 2 zijden.

  • Arie

    Rijden over de vluchtstrook houdt grote gevaren in en is tevens zeer asociaal. Van mij mag er niet vaak genoeg op gecontroleerd en voor bekeurd worden.

  • serine

    klopt…dat is asociaal

    maar wat ook asociaal is…is een mannetje neer te zetten om kentekens te noteren…terwijl die nou net mooi 1 voor 1 wat auto's over de vluchtstrook kan begeleiden ;)

  • mwb

    Dat is heel suggestief. Je kan niet weten of dit zo gegaan is.

  • serine

    neu is ook weer zo ;)

  • Carlos

    maar………… :)

  • KlaasVaak

    Tis m.i. vrij simpel.

    Op een vluchtstrook kom je niet tenzij.

    1. je pecht hebt

    2. je aanwijzingen krijgt van de politie

    3. de signaleringsborden aangeven dat het mag (spitsstrook)

    Alle drie waren niet aan de orde.

    En de politie zal ongetwijfeld reden hebben gehad om verkeer niet over de vluchtstrook te leiden.

    Ik denk aan:

    hulpdiensten vooraan laten komen

    eilandvorming voorkomen

  • serine

    geen maar :)

  • enrico1972

    Dat men daar heeft geschreven voor het rijden over de vluchtstrook kan ik mij meer dan goed voorstellen aangezien ik de locatie ken.

    En ik durf haast met zekerheid te zeggen dat dit meer dan terecht is.

    Het ongeval heeft plaats gevonden op de A20 R’dam >>> Gouda.

    Afrit 18 Moordrecht is zo wie zo te kort voor het mooie en onderaan de afrit zitten wat knelpunten links en rechts die een goede doorstroming belemmeren.

    Met name in de spits is de uitvoegstrook te kort en gebruikt men de vluchtstrook als verlengstuk van de uitvoegstrook.

    Ik heb regelmatig gezien dat dit net aan goed gaat omdat er genoeg automobilisten zijn die netjes de uitvoegstrook willen gebruiken en niet er tussen gelaten worden door de vluchtstrook uitvoegers.

    Hierdoor ontstaat er dus altijd filevorming vanaf Nieuwerkerk a/d IJssel en soms al vanaf Capelle a/d IJssel op de A20.

    De echte problemen zijn:

    1. Als je onderaan de afrit rechtsaf gaat zit je gelijk al met een drukke spoorwegovergang van het NS traject R’dam >> Utrecht vice versa.

    Deze spoorwegovergang gaat zeker 12 x per uur dicht voor de normale dienstregeling.

    2. Als je de kruising rechtdoor wilt oversteken naar het wegrestaurant dan heb je ook al een probleem omdat je links en rechts voorrang moet verlenen.

    Vervolgens komt er vanaf rechts ook altijd veel verkeer.

    Mijn advies ( voor zover het iets waard is ):

    Het beste zou zijn dat er een extra afrit komt voor het verkeer wat de N 456 op wil richting Moordrecht en binnendoor naar Gouda.

    Als men de afrit over de spoorwegovergang heen bouwt zou dit heel veel ellende en gevaar op de A20 ter plaatse voorkomen.

    Of en moet het spoor ondergronds maken maar dat lijkt mij duurder.