120 km te hard en alleen maar een boete?

• Ronald

Hoi,

Ik snap het niet meer hoor. Hoe kan dit nou?

http://binnenland.nieuws.nl/560596/zwitser_vestigt_snelheidsrecord_in_flevoland

Als ik dit zou doen, neem ik aan gelijk mijn rijbewijs inleveren en ook mijn auto inleveren

1760 euro boete prima, maar ook rijbewijs kwijt en auto kwijt, zo ga je niet op de weg rijden met 120 km te hard.

Waarom krijgt hij zo'n voorstel, omdat het een buitenlander is?

• mwb

Dat is inderdaad omdat het een buitenlander is.

Die is dan ter plekke en er wordt dan voor gekozen om alles gelijk af te handelen.

Boter bij de vis.

Dat is bij U niet anders als U met dergelijke snelheden in het buitenland wordt gepakt.

• Ronald

Gelukkig rijden wij niet zo als deze gek, wij rijden normaal.

Maar snap niet dat ze voor dit soort snelheden niet zijn rijbewijs intrekken, als hij het hier doet, zal hij het vast en zeker ook ergens anders doen als een gek rijden, is gewoon onverantwoord dit rijgedrag en hoort ongeacht of het een buitenlander of een Nederlander is zijn rijbewijs in te leveren. Dit is gewoon weg te gevaarlijk.

Wel toevallig sinds ongeveer een zes jaar geleden hebben we een paar weken geleden een bekeuring gehad in Tsjechië moesten we cash betalen of anders overmaken per internetbankieren. We hadden geen Tsjechisch geld meer, dus zelfde avond overgemaakt via internet bankieren.

Hiervoor was het al bijna zes jaar geleden dat we een bon gehad hebben.

Ging om een bedrag van om gerekend 18 euro voor het niet rijden met licht aan overdag, wat aldaar verplicht was. Op terug reis twee kilometer voor de grens onze tank vol gegooid om de restanten Tsjechisch geld op te maken, aangezien benzine in Tsjechië veel goedkoper is als hier. Mijn vrouw was vergeten lichten aan te doen, en wel nog geen 500 meter voor de Duitse grens aangehouden en dus een bon voor rijden zonder licht.

• Hampie

Ik zie toch regelmatig op tv dat ook van bestuurders uit het buitenland het rijbewijs word ingevorderd ivm snelheidsovertreding in ons land.

• serine

ja precies…en flik jij dit maar eens in het buitenland…echt wel dat jij je rijbewijs in mag leveren en er speciaal even voor terug mag komen bij de rechter..

ik vind het een grof schandaal zoooooooooooo hard te rijden…dat is een poging tot moord op willekeurige andere mede weggebruikers..

• KlaasVaak

je hebt als agent volgens mij twee ‘kansen’ of moet ik zeggen trajecten die je kunt volgen

1. rijbewijs innemen

2. direct betalen.

1. Rijbewijs innemen zal uiteindelijk alleen leiden tot….boete betalen en misschien een tijdelijke rijontzegging.

De buitenlander gaat namelijk naar huis (thuisland) en mag overal rijden behalve in Nederland.

Als hij niet komt bij de rechtszitting, en die kans is gezien de (reis)kosten die hij moet maken groot, wordt hij bij verstek veroordeeld.

En dat is een boete, want een (tijdelijk) rijverbod geldt alleen in Nederland en is vaak al voorbij als hij een tweede bezoek brengt aan Nederland.

Het rijbewijs wordt door Nederland aan de autoriteiten teruggestuurd, dus dat krijgt hij ooit weer terug.

Nederland mag het buitenlandse rijbewijs niet houden.

Hij kan geen nieuwe aanvragen als hij eerlijk is, want hij moet opgeven waar het oude rijbewijs is.

Verklaard hij dat het is gestolen of verloren om een nieuw rijbewijs te ontvangen, en het oude rijbewijs komt in het thuisland aan dan wordt zijn nieuwe rijbewijs per direct ongeldig ivm onjuiste informatie verstrekking bij de aanvraag.

2. direct betalen doet meteen pijn en dat helpt ook bij een twee bezoek aan ons land nog.

Boter bij de vis doet meer pijn als een acceptgiro maanden later.

• serine

duidelijk…

• Ronald

Klaas Vaak,

Inderdaad duidelijke uitleg. Dan ben ik maar heel snel heel groot voorstander dat dit op Europees gebied heel snel geregeld gaat worden dat zo'n rijbewijs intrekking voor de gehele EEG geldt en wat mij betreft voor geheel Europa geldt.

• KlaasVaak

Dat zal niet snel (waarschijnlijk nooit) gebeuren.

Simpel omdat de verkeersregels niet overal gelijk zijn, dan kun je de straf niet overal laten gelden.

Want voor dezelfde overtreding wordt verschillend gestrafd.

Voorbeeld

Het rode verkeerslicht negeren in Duitsland indien dit langer als 1 seconde rood licht uitstraalt: 320 Euro boete en 1 maand rijontzegging.

In Nederland is dat: 150 Euro (ongeacht tijdsduur rood licht en geen rijontzegging).

Idem niets handsfree bellen in Duitsland: 40 Euro.

In Nederland is dat 150 Euro.

Ook heeft NL niets te zeggen over verkeersregels in andere landen,

Noch wat een overheid in een ander land zou moeten doen omdat iemand in NL de wet heeft overtreden.

• de_gekste

hoe weet je dat dan ?

was je er bij weet je hoe het er uit zag dan