hoe ver mag je gaan qua privacy

• Denise

Onlangs heb ik een produkt gekocht van iemand,wat naar eigen zeggen nieuw zou zijn.

Toen ik het thuis kreeg bleek het gekochte vies te zijn waardoor het onbruikbaar is geworden.Het andere gedeelte wat erbij hoort niet.

Nu kan ik wel datgene wat vies is nieuw kopen,maar daar moet ik nogmaals net zoveel betalen als wat het gekochte mij gekost heeft in het geheel.

Ik het de verkoper gevraagd wat hij hieraan wil doen en daarop kreeg ik als antwoord,dat ik het gekochte maar op moest sturen en dan krijg ik mijn geld terug.

Maar ja,na een misleidende advertentie op een advertentiesite dat het nieuw zou zijn,durf ik dat niet te doen.Straks ben ik het geld kwijt en het gekochte.

Ik heb de verkoper voorgesteld om de helft wat ik erbij moet kopen te betalen en ik dan de andere helft.Ook heb ik de verkoper voorgesteld om mij eerst het geld terug te sturen.

De verkoper is zelf bang dat ik het geld hou en het gekochte artikel.Nu zou ik door de misleidende advertentie van die persoon en het vieze produkt eerder bang moeten zijn,dat ik het geld niet krijg,dan dat de verkoper zijn produkt niet terug zou krijgen.

Wat nu te doen?

gr.

Denise

• Nog steeds Dennis

En wat heeft je verhaal met de “privacy” titel te maken?

• Denise

Oh,sorry Dennis dat heb ik helemaal vergeten te vermelden.

Het emailverkeer gaat nu al meer dan een week over en weer.Jij eerst het gekochte opsturen en ik dan weer :jij eerst geld terug storten.

Ik heb nu gezegd,dat ik op een bepaald tijdstip één van die twee oplossingen wil,anders blijven we aan de gang.

Ik heb gezegd,dat ik anders het e.e.a. op het internet zou zetten over deze zaak.Hoever mag je daarin gaan? Qua privacy bedoel ik dan? Namen en andere gegevens kenbaar maken aan anderen.Dan komt het wel op het internet te staan.

groetjes Denise

• Nog steeds Dennis

Ik denk dat het afhangt van wat je er mee wilt bereiken. Zet je die gegevens op het internet om de ander publiekelijk aan de schandpaal te nagelen, dan zou je zo maar tegen een aanklacht wegens smaad op kunnen lopen.

Je hebt een civiel (leverings)geschil met een andere partij en dan maakt het niet bv. automatisch oplichting, om maar wat te noemen. Normaal gesproken proberen partijen binnen een redelijke termijn tot een oplossing in hun geschil te komen. Waarbij redelijke termijn onder bepaalde omstandigheden wel een aantal maanden kan bedragen. Lukt het niet om er samen uit te komen, dan wordt meestal een onafhankelijke partij (bv. een rechter) ingeschakeld. In verreweg de meeste gevallen kiest men eieren voor het geld, omdat dit traject behoorlijk in de papieren kan lopen.

Zoals ik het begrijp heb jij nu een van de nadelen van online handelen ondervonden. Voor de komst van internet ging men nl. gewoon langs bij degene die haar of zijn advertentie in de supermarkt had opgehangen. Kon je het produkt van te voren bekijken en als het beviel afrekenen. En anders niet….

Kijk eens rond op het internet. Op het marktplaatsforum bv. worden sites genoemd waar je je ervaringen kunt delen met anderen die ook een “geschil” hebben gehad en vaak kun je op die sites de door jouw bedoelde gegevens laten controleren of het een malafide persoon is om mee te handelen.

Succes in ieder geval.

• KlaasVaak

Bedoel je met ‘verkoper’ een (echte) winkel, webwinkel of een particulier.

Want dan kunnen er wel eens andere regels in het spel zijn.

zoals een afkoelregeling vanwege kopen op afstand e.d.

belangrijk is ook wanneer je de koop hebt gedaan…hoeveel dagen geleden?

Verder om in te gaan op je privacyverhaal denk ik dat je zelf al weet dat je de verkeerde kant op gaat anders vraag je zoiets niet.

Ik snap ook niet waarom je door vuile was buiten te hangen je doel wilt bereiken.

Er wordt je namelijk een oplossing geboden en die vertrouw je niet.

Ik denk dat je dus nu weinig reden hebt om iemand aan de schandpaal te nagelen en daardoor denk ik ook dat je je op glad ijs begeeft als je dit wel doet.

Je hebt e-mails van die persoon waarin hij/zij je een aanbod doet…

Probeer desnoods via mail een concretere afspraak te maken.

Probeer die ander over te halen het goed bij jou op te halen, dan kun je boter bij de vis doen.

Of omgekeerd.

Tja, en als je dat het allemaal niet waard is…dan had je misschien iets eerder over de risico's van kopen via internet moeten nadenken.

Tot slot nog een wijze spreuk van een ouwe chinees:

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn….dan is het dat vaak ook!

En als je dan de verleiding niet kan weerstaan….dan heb je dat jezelf aangedaan.

• Denise

Het gaat er mij helemaal niet om om iemand aan de schandpaal te nagelen.Maar op sommige sites,ja ook Marktplaats e.d. zie je soms gewoon iemand met naam en toenaam staan.En ik vraag mij af of zoiets wel eens mag.

Ook als je je probleem ergens wilt voorleggen wordt gevraagd naar de naam,adres,woonplaats en ip-adres van iemand.Zo ook een banknr. Het moet niet gekker worden.Maar als ik mijn verhaal daar voorleg mag ik dan een complete naam noemen of alleen de initialen?

Van de week nog zag ik een advertentie staan van: Omdat die en die niets meer van zich laat horen,staat nu weer opnieuw te koop bla bla bla

En waarom wordt de schuld altijd bij de koper neergelegt?Ik ben wel degene die benadeeld is,door een misleidende advertentie.

Het is van een particulier en hij houdt vol dat hij eerst het gekochte terug wil hebben en ik hou vol dat ik mijn geld eerst terug wil hebben.

En geef mij maar eens ongelijk.Als je al beduveld bent dan laat je je toch niet dubbelop beduvelen? Door het risico het geld en het gekochte beide kwijt te raken? Dat vertrouwen heb je toch niet meer in de verkoper?

Maar ja, hier word ik verder toch niet wijzer.

Dennis,jij bedankt voor je wijze woorden.Die andere zullen we maar zeggen: Dat het al laat was.

En nu is het nog later.

Bedankt.

groetjes Denise

• - Gerard -

Ach, media zoals kranten of nieuwszenders hebben ook weinig moeite met het noemen van ‘man en paard’.

• KlaasVaak

Je hebt wel overal je eigen invulling al bij klaar, dus daar kunnen anderen hier niet veel meer aan veranderen.

• serine

Wat nu te doen?

soms is het antwoord zoooooo simpel.

ik als ik jou was..zou ik zeggen..weet je wat ik kom eraan met het product..kunnen we gelijk oversteken.

niks geen gemiep over jij eerst of ik eerst…

• Denise

Zo simpel is het in mij geval niet.Afstand 200 km.;)