7 tot 8 jaar voor poging moord op agent

• De Enige Echte Fritsie

Lagere straf voor neerschieten agent

Uitgegeven: 29 juni 2009 15:49

Laatst gewijzigd: 29 juni 2009 15:50

ARNHEM - Het gerechtshof in Arnhem heeft maandag tien jaar cel opgelegd aan de 59-jarige Jovica T. die op 23 juli 2007 in een Apeldoorns winkelcentrum een rechercheur neerschoot.

De rechtbank in Zutphen veroordeelde T. eerder tot vijftien jaar cel voor poging tot moord.

De advocaat-generaal had dezelfde straf geëist als de rechtbank eerder oplegde. Maar volgens het gerechtshof komt de lagere straf beter overeen met straffen in andere, soortgelijke strafzaken.

Voor de rechtbank was een nog hogere straf geëist: 26,5 jaar cel. Die eis noemde het hof exorbitant hoog.

Voorbedachten rade

Het hof acht bewezen dat T. van korte afstand de politieman met voorbedachten rade neerschoot, toen deze hem herkende en wilde aanhouden.

Tussen de herkenning en de twee schoten had T. tijd om na te denken en rustig in zijn fietstas te rommelen voor het wapen. Daarna fietste hij rustig weg tussen de verbijsterde omstanders.

Volgens de raadsheren in Arnhem is een straf van zeven of acht jaar passender, gezien de feiten.

Overval

Behalve de moordpoging is dat ook een gewapende overval op de MediaMarkt in Zwolle, wapenbezit bij zijn aanhouding in Biddinghuizen en het bezit van nog een wapen met munitie in een Apeldoornse opslagruimte.

Het hof verzwaart die straf vervolgens, omdat het gaat om een politieman. Die raakte levensgevaarlijk gewond, overleefde, maar heeft nog elke dag pijn.

Ook weegt zwaar dat T. schietgevaarlijk wordt zodra iemand hem in de weg loopt, en dat hij de moordpoging emotieloos beging. T. zelf stelt dat hij onschuldig is.

bron: www.nu.nl.

10 jaar in totaal voor poging moord op een agent, een gewapende overval en 2 maal verboden vuurwapenbezit………Na een jaartje of 6 zitten loopt deze man weer vrij rond, nog de lach-kramp in zijn kaken…… Tja…….bizar…….

mzzl,

Frits

• K.Hakvoort

Misschien worden je vragen hier beantwoord.

http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BJ0638&u_ljn=BJ0638

Al vaker is gebleken dat we ons oordeel beter niet op zulke summiere berichtjes kunnen baseren.

• De Enige Echte Fritsie

Nee, dit roept alleen maar meer vragen op. Het lijkt alsof hier 10 jaar wordt opgelegd voor de poging moord maar deze straf is dus voor de poging moord, de gewapende overval en 2x bezit van een vuurwapen.

Ik weet niet hoe het Hof komt aan : “bij vergelijkbare zaken is 7 tot 8 jaar passend”. Ik weet van een zaak waarbij een burger voor een poging moord al 6 jaar kreeg. In dat licht is 7 a 8 jaar in zijn geheel buitenproportioneel, gezien het feit dat de verdachte hier willens en wetens een agent probeerde te vermoorden die hem aan wilde houden. Voor een gewapende overval krijg je gemiddeld 2 tot 3 jaar minimaal en tot ca 6 jaar bij recidive. De heer is een recidivist op geweldsdelictgebied en wapenbezit.

Nu weet ik wel dat wij in NL straffen niet bij elkaar optellen maar zo alles bij elkaar is deze man met 10 jaar mild gestraft.

Er is echt iets mis met het systeem hier in NL. Het dateert van een paar eeuwen terug en de opvattingen van een aantal rechters ook. De bezem moet er een keer flink doorheen.

mzzl,

Frits.

• De Enige Echte Fritsie

Het gaat mij dus nieteens zozeer om het feit dat een agent neergeschoten is, maar om het feit dat dergelijke zware feiten in mijn ogen zeer mild gestraft worden terwijl de publieke opinie steeds vaker om zwaardere straffen roept. Het zou zo maar kunnen dat we aan de vooravond staan van het moment dat mensen massaal rechters niet meer serieus nemen. Ik denk niet dat dit iets is wat we willen.

mzzl,

Frits.

• Nog steeds Dennis

Sorry Frits, maar ik neem die lui al jaren niet meer serieus. Ik volg al jaren de weekuitspraken op rechtspraak.nl en ik word daar echt niet niet vrolijk van.

Zoals ik ook al aan een paar politici heb geschreven: Ik voel mij door de rechterlijke macht totaal niet gesterkt in mijn werk. 't Is geen wonder dat de eerste de beste draaicrimineel tijdens het verhoor tegen mij zegt: “ik lach jou vierkant uit man! Mijn advocaat hangt wel weer een zielig verhaaltje op en ik loop lachend de rechtzaal uit”.

• mwb

“Ik weet een zaak” is iets anders dan “een vergelijkbare zaak”.

Als de rechters hun oordelen laten afhangen van de publieke opinie, zijn we terug naar de tijd van de Romeinen.

Daar bepaalde de keizer dit soort zaken ook aan de hand van het lawaai dat de burgers maakten.

Nou, dan heb ik toch liever de situatie nu.

Rechters zijn onafhankelijk, en dat proberen ze juist nu duidelijk te maken door hun oordeel zeker NIET te laten beinvloeden door mensen die roepen dat rechters naar het publiek moeten luisteren.

• Lans

Tja het is om te janken.

Enige “positieve” wat er aan zit is dat ze wel de eis poging tot moord hebben overgenomen en niet zijn afgezwakt naar doodslag of zelfs mishandeling met zwaar lichamelijk letsel... Maar goed ook dat had mij niet verbaasd.

Onze wetgeving is prima. Nu de rechters nog…

• De Enige Echte Fritsie

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens, mwb.

Natuurlijk kan het niet zo zijn dat een groepje mensen bepaalt wat een rechter moet opleggen.

Rechters zijn onafhankelijk en dat hoort zo en moet zeker zo blijven.

Ik vind wel dat als de meerderheid van de bevolking roept om steviger straffen, dat rechters hier niet doof voor moeten zijn.

Het is toch algemeen bekend dat NL bekend staat om zijn milde straffen?

Somige straffen zijn toch niet meer van deze tijd? Jij moet daar ook voorbeelden van kunnen benoemen schat ik zo in.

mzzl,

Frits.

• De Enige Echte Fritsie

Daar zit het hem inderdaad. De wetgeving is duidelijk en de maximum straffen ook. Die maximum straffen worden nagenoeg nooit opgelegd. Dat moet ook niet altijd maar soms zou dat best mogen.

Het is toch bv. te gek voor woorden dat bv een slavisch typje die voor de zoveelste keer betrapt wordt op het zakkenrollen van een hoogbejaarde hiervoor 2 weken gevangenisstraf krijgt omdat “dat nu eenmaal de gemiddelde straf is voor een eenvoudige diefstal” ? Een uitschieter van 6 weken heb ik eens gehad, die had er toen 2 gerold.

Veruit de meerderheid werd korter gestraft.

Ik vind dat toch een slechte zaak.

mzzl,

Frits.

• - Gerard -

Tsja, vorige week nog een vrouw aangehouden voor winkeldiefstal. Ze mocht direct weer gaan omdat ze ‘first offender’ is. De wetten zijn duidelijk, nu de (h)OvJ nog.