Dierenmishandeling

• Bern@dette

Hallo ,

Ik heb even een vraagje over het volgende .

Mijn buurman heeft aan zijn muur een satelietschotel bevestigd . Daar had zich sinds enkele weken op het vlakke stukje een duif genesteld .

Ik sta net naar het nestje wat inmiddels aan het uitkomen is te kijken . Kennelijk de buurman ook , hij komt naar buiten met een zwart klein handwapen in zijn hand en schiet van onder alles dood . Is dit strafbaar , wat kan IK er tegen doen .

http://vrouwen.startpagina.nl/prikbord/8980295/beleef-de-lente-bij-mij-thuis#msg-8980295 foto eerder genomen deze week

Weet me echt even geen raad , groetjes Bernadette

• Lans

Duiven zijn geen beschermde diersoorten. Sterker nog, het wordt gezien als ongedierte omdat hun uitwerpselen ziektes kunnen verspreiden.

Gezien dit gegeven mag je de nesten weghalen. Dus ik kan de buurman helemaal begrijpen, ik zou het ook weghalen. Ze worden niet voor niets “vliegende ratten” genoemd.

Hoe het precies zit met het doden en op welke wijze, heb ik geen kennis van.

Of het wapen strafbaar is kan ik niet opmaken uit jouw omschrijving.

Groetjes Lans

• KlaasVaak

Je mag met een luchtdrukpistool niet op dieren schieten.

En wie zegt dat het dier meteen dood was?

Overleg met je buurtagent want het ‘bewijs’ zal inmiddels wel in de prullenbak liggen.

Je kunt ook meteen aangifte gaan doen op het politiebureau.

Of er veel prioriteit in gaat zitten is moeilijk te voorspellen, vandaar mijn advies om met de buurtagent te praten.

Zo haal je de buurman uit de anonimiteit en weet ie dat zijn handelen bij de politie bekend is.

• DePeter

Ratten of niet Lans, als je zo met dieren omgaat ben je niet goed in je hoofd.

grtzzz

• Robert

Het is inderdaad je reinste dierenmishandeling. Ik zal dat dan ook melden als ik jou was bij de LID van de dierenbescherming

Het meldpunt daarvan is 0900 20 21 210

• Bern@dette

Heren ,

Bedankt tot zover voor jullie reacties.

De buurman staat al bekend bij de politie in verband met huiselijke geweld , het is geen lieverdje

Het verschil tussen een luchtdrukpistool of handwapen weet ik niet zo eerlijk gezegd .

Dat ding was een klein zwart pistool en ik hoorde de kogeltjes denk ik tegen het metaal aan .

Ik weet niet of je dat zelfde geluid hoort met luchtdruk n.l .

Hier in het hartje van de betuwe hebben we geen wijkagent maar ik ga er zeker morgen wat aan doen .

Of het nu vliegende ratten zijn of niet , het nest was duidelijk zichbaar en hij had het eerder veel eerder kunnen verwijderen .

Ik vond het een verschrikkelijk iets om te zien gebeuren .

Bedankt voor het telefoon nummer ,groetjes Bernadette

• Lans

Nee dat snap ik.

Maar goed, ik probeer het wettelijk te benaderen en ik weet niet hoe dat zit. Wat ik wel weet is dat duiven onder ongedierte (kunnen) vallen. En ongedierte wordt doorgaans gedood. (denk aan muizen/rattenval).

De gemeente Groningen (als ik het goed heb) gebruikten ze gas om ze uit te roeien. De dierenbescherming heeft toentertijd hier bezwaar tegen gemaakt maar dat werd door de rechter verworpen omdat duiven niet beschermd zijn en dat deze op die manier gedood mochten worden.

Kijk ik snap dat je niet lekker bezig bent als je met een luchtdrukpistool ze dood, maar goed, wat is beter, gas of meteen einde oefening? Ik zou het zelf niet kunnen maar eerlijk gezegd denk ik dat het doden met een diablo het meest effectief en snelst is.

Dus stel dat je duiven als ongedierte mag ruimen, dan zou je alleen naar de apv kunnen gaan omdat hij een luchtdrukwapen binnen de bebouwde kom heeft gebruikt.

Dus ik vraag me af, klopt dit? Iemand hier die dit weet en welke wet wel/niet van toepassing is?

Groetjes, Lans

• ¥ Lotje ­­¥

Hoi

Had je al antwoord gegeven . Ik zou de dierenbescherming bellen……

Groet, Lotje

• De Enige Echte Fritsie

Bij ons in de gemeente heeft een ongedierteverdelger vergunning gekregen van de gemeente om duiven met een luchtdrukgeweer af te schieten. Dit gebeurde overigens in vroege nacht. Dan vliegen duiven niet, kun je ze goed raken en het risico dat je een voetganger onbedoeld raakt is dan erg klein.

Ik meen dat die man inderdaad vergunning verleend is op grond van de APV.

mzzl,

Frits.

• robbie 44

Ik denk dat je met bewijzen zal moeten komen, en dan nog moet je maar afwachten of de politie hier werk van gaat maken

Waarschijnlijk heeft de buurman alle sporen uitgewist.