vaarbewijs wel of niet

  • robbie 44

    Ik heb een nieuwe rubberboot/ motor combinatie gekocht 320cm 6 pk snelheid zou volgens handelaar 20km/u zijn, ook heb ik andere watersportzaken gebeld en zeiden allemaal dat voor deze combinatie geen vaarbewijs nodig is. In Haarlem worden indentieke bootjes verhuurd en staat ook bij geen vaarbewijs nodig.Onlangs werd ik aangehouden op het markermeer (open water) omdat ik tussen de 25 en 30 km/u gevaren zou hebben.Volgen mij haalt deze combinatie deze snelheid niet ( ik heb alleen de snelheid met 3 man in de boot een keer gemeten en dat was 11km/u en alleen in de boot komt hij net in planee (rubberboot planeert bij 17 km/u) Door gunstige wind en stroming zou hij misschien 22 a 23 kunnen lopen, maar dat is moeilijk na te gaan.

    Voor deze geringe (mogelijke) overtreding heeft de politie mij beboet met 360 euro Er word wel eens beweerd dat het boetebedrag overeenkomt met het risico, maar 360 euro is net zo veel al 85 km/u met de auto door een 30km zone rijden, met alle gevolgen van dien, en wat zou het risico meer zijn met 3km/u extra in een rubberbootje wat mij ook 360 euro gekost heb.

    Ik zou niet weten hoe ik nog respect voor de politie kan krijgen, zometeen als je 130 km/u rijd waar je 120 mag krijg je een boete van 1000 euro omdat je boven de 120 een vliegbrevet nodig heb. waar is het eind

    Maar de vraag is hoe groot de kans is als ik het voor de rechter laat komen dat er een deel van de boete afgaat?

  • Gesp

    Je zult nog wel reacties krijgen van mensen die er wat méér over kunnen zeggen, maar in ieder geval vind ik de boete absurd hoog en lijk je me niet kansloos bij de rechter.

  • lienca

    Ik denk dat je bij de rechter weinig kans maakt aangezien je in het bezit moet zijn van een vaarbewijs zodra je boot sneller kan varen dan 15 km/per uur. Mogelijk heeft daar ook de hoogte van de boete mee te maken.

  • robbie 44

    geen 15 km/u maar 20 km/u

  • Planner

    Onlangs werd ik aangehouden op het markermeer (open water) omdat ik tussen de 25 en 30 km/u gevaren zou hebben

    Ik denk niet dat je bent aangehouden, maar dat terzijde :)

    Ik ben beniewd hoe de snelheid is vastgesteld? Ik heb namelijk verleden jaar een keer op televisie iemand bekeurd zien worden door agenten die met hun eigen boot op dezelfde snelheid achter de vermeende overtreder aanvoeren, en de snelheid vaststelden met behulp van een navigatiesysteem. Nu is zo'n navigatiesysteem volgens mij best wel betrouwbaar, maar ik geloof niet dat het navigatiesysteem geijkt is en volgens mij dus niet gebruikt kan worden om snelheden te meten.

    Als ik in de boetebase van het Openbaar Ministerie kijk, dan zie ik al waarom jij een boete van 360 euro hebt gekregen. Dat is namelijk niet voor een snelheidsovertreding, maar voor niet in het bezit zijn van een klein vaarbewijs. Dus jou vergelijking is niet goed, je moet het boetebedrag vergelijken met iemand die een auto bestuurd zonder rijbewijs.

    Wel ben ik benieuwd wat nu eigenlijk precies verstaan wordt onder ‘een boot die niet sneller kan varen dan 20km/u’? Want zoals ‘robbie 44’ terecht vaststeld, met de juiste stroming gaat natuurlijk elke boot harder dan 20km/u. Er is nu dus op één of andere manier vastgesteld dat jij tussen de 25 en 30 km/u hebt gevaren (wat ik erg vaag vind). en blijkbaar is deze constatering dus de aanleiding om een boete op te leggen omdat er geen vaarbewijs getoond kan worden, omdat je dus kennelijk in een boot voer die wel harder kan dan 20 km/u, in ieder geval als de stroming goed is. Mocht jij trouwens wel verder varen?

    Ik zou niet weten hoe ik nog respect voor de politie kan krijgen

    De hoogte van boetes worden niet door de politie vastgesteld, de politie moet alleen de wet handhaven. Als jij de wet overtreed en de politie legt jouw een, in jouw ogen, te hoge boete op, dan heeft dat niets met respect naar de politie te maken, die voert alleen maar de wet uit. Daarbij maken zij ongetwijfeld wel eens fouten, en dan staat de weg naar de rechter open. Maar of er hier een fout gemaakt is weet ik niet, ik ben erg benieuwd wie iets meer kan zeggen over de regelgeving omtrent deze boten?

  • mmm

    Zo te zien is de boete alleen gebaseerd op 't probleem dat je geen vaarbewijs had terwijl je die wel nodig hebt bij dat bootje. Weet je bijv. wat dit bord betekent?

  • mwb

    Als je bij een rechter net zo redeneert zoals je hier doet is die kans nihil.

    Je vergelijkt appels met peren en geeft zaken verkeerd weer.

    - Je hebt een boete gekregen (vermoed ik) omdat je geen vaarbewijs had.

    - Waar je 20 mocht ging je bijna 30. Dat is bijna de helft zo veel. Om jouw vergelijking met 120 km op de weg an te houden; vergelijkbaar dus met iemand die zo'n 170 a 180 rijdt.

    Stel zaken eerst eens goed voor, als een normaal antwoord wil.

    Respect? Nee, laat ik daar dan maar over zwijgen.

  • KlaasVaak

    1. De politie verzint geen hoogte van een boetebedrag, die bedragen zijn gekoppeld aan de snelheidsoverschrijding.

    2. Als er al een discussie mogelijk is dan zal deze moeten gaan of de gemeten snelheid klopt en of de overtreder de overtreding begaan heeft.

    3. Dat je geinformeerd hebt bij andere winkeliers siert je maar had de wet (wetten.nl) of de de (water)politie zelf geraadpleegd. Desnoods met je boot erbij.

    Aangezien de overtreder niet bestrijdt dat hij op de dag, datum en tijdstip gevaren heeft op de locatie met de boot is punt 2 ook geen punt van discussie.

    Ik denk dat klagen over de hoogte bij een rechter geen indruk zal maken wanneer punt 2 niet bestreden wordt.

    Als je de meting in twijfel trekt zal een rechter kijken naar de ijking van het apparaat en gehanteerde meetwijze.

    Meestal zijn deze in orde, dus ook hier acht ik je kansen klein.

  • KlaasVaak

    Zowieso is een overtreding met een boot of auto niet te vergelijken.

    Een auto heeft remmen en een boot niet.

    Een auto heeft banden en een boot niet.

    De inzittende van een auto hebben tal van beschermingsmiddelen:

    -kooiconstructie

    -veiligheidsgordels

    -airbags

    -kreukelzone

    -ABS

    Als een auto een noodstop maakt zijn de remmen (en remkracht en voertuigvertraging) allesbepalend.

    Hoe zie jij bovenstaande zaken in vergelijk tot een boot?

  • Carlos

    Damn..das een moeilijke zeg :D