Zozo, wat een antwoord. Ik had hooggespannen verwachtingen bij het zien van de titel en die werden niet waargemaakt.
Er is toch echt meer nodig dan via internet vast te stellen dat de spiegels ontbreken om het voertuig tot wrak te betitelen.
Want als ik mijn spiegels demonteer om ze in een leuk kleurtje te laten spuiten en mijn auto op de openbare weg staat is het maar een wrak?
Zonder spiegels mag je niet rijden, dus dat die auto er dan een week staat is dan niet zo vreemd.
En ik zou zoiets doen als ik mijn auto kan missen, als ik op vakantie ben bijvoorbeeld.
Misschien ben ik wel 3 weken op vakantie…
Vooropgesteld: 0900-8844 kun je altijd bellen om het voor te leggen.
Dan komt er vast iemand kijken om de algehele staat van het voertuig te beoordelen.
Je hebt toelatings-eisen, permanente eisen en gebruiks-eisen.
Even heel kort uitgelegd:
Toelatings-eisen: eisen om op de weg toegelaten te worden.
Dat is allemaal ooit goed geweest anders krijgt het voertuig geen typegoedkeuring en geen kenteken.
Permanente eisen zijn de minimale eisen waaraan het voertuig moet voldoen BIJ GEBRUIK op de openbare weg.
Gebruiks-eisen zijn eisen die de bestuurder tijdens het gebruik moet naleven.
Volgens toelatings-eisen moet een auto spiegels hebben. Maar als die eraf zijn mag je niet RIJDEN.
Maar je voertuig mag best stil staan langs de weg. Waar moet je er anders mee naar toe. Niet iedereen heeft een parkeergarage.
Er staat dus ook BIJ GEBRUIK op de openbare weg.
En al voldoet je auto niet aan de toelatings-eisen of permanente eisen dan is het niet meteen een wrak!
Om een voertuig tot wrak aan te merken zijn veel zaken van belang, zoals:
1. Heeft uw gemeente een wrakkenregeling (daarin staat precies wat een wrak is en wat niet)
2. Staat er in de APV van uw gemeente iets over wrakken.
3. Is het een betaald parkeren plek of een plek voor vergunnninghouders die bezet gehouden wordt.
Zoja: dan is de gemeente de instantie die zich er over zal buigen. Het kost immers een plek die parkeerbelasting oplevert.
Zonee: dan is de politie aan zet.
4. Behalve de spiegels (en andere permanente eisen) dienen er veel meer zaken beoordeeld te worden.
- is de auto als gestolen geregistreerd
- is er verzekering / wegenbelasting betaald
- hoe is de gehele staat van het voertuig (en niet alleen de spiegels of andere voertuig eisen)
- hoe lang staat het voertuig er daadwerkelijk (daarvoor alleen al is het belangrijk dat de buurtagent kennis neemt van het feit dat het voertuig er staat.
Aan ‘van horen zeggen’ heeft hij niets. Hij legt vast wanneer hij heeft waargenomen dat het voertuig er staat, hij kan contact opnemen met de kentekenhouder als hij dat nodig acht.
5. Tenslotte: als alles in orde is en alleen de spiegels ontbreken mag dat voertuig er nog heel lang gewoon staan.