Waarborgfonds getuigen

• Reem

Gisteren had ik thuis de discussie over hoeveel getuigen men nodig heeft voor het waarborgfonds wanneer een voertuig schade heeft opgelopen door een ander onbekend voertuig. De 1 was ervan overtuigd dat er 3 getuigen nodig zijn (2 buiten de eigenaar v.d. auto die schade heeft opgelopen) en de ander gaf aan dat 2 getuigen voldoende zijn (1 buiten de eigenaar v.d. auto die schade heeft opgelopen) mededoordat er ook een politierapport wordt opgemaakt van een doorrijding.

Ik heb er geen kaas van gegeten, maar misschien enkelen van jullie hier wel.

M.v.g. Reem

• KlaasVaak

Op de site van het waarborgfonds wordt gesproken over ‘getuigen’, en ‘zij moeten’.

Ik neem aan dat het er meer dan 1 moeten zijn, maar letterlijk staat dat er niet.

Je kunt op de site wel een vraag over stellen aan hen.

• Reja

Mijn zusje had onlangs een vrij forse schade aan de auto opgelopen door een afgevallen stuk ijzer. Gelukkig stopte er een getuige die achter mijn zusje reed en zelf het stuk ijzer nog net heeft kunnen ontwijken. Met deze ene getuige heeft zij de schade vergoed gekregen van het waarborgfonds.

Zelf heb ik vorige week een deuk cadeau gekregen op een parkeerplaats. Volgens de politie moet ik een schadeformulier invullen en dan zetten zij er een stempel op en kan het naar het waarborgfonds. Of ze dan gaan uitkeren weet ik niet, maar de eventuele getuigen die ik zou hebben zijn dan altijd familieleden.

• Reem

Vreemd dat het waarborgfonds de schade betaalde van dat stuk ijzer, gezien die waarborgfondssite duidelijk te kennen geeft dat het een ander voertuig geweest moet zijn. Mazzel dus kennelijk.

In mijn verhaal gaat het erom dat er een (hoogstwaarschijnlijk gestolen) brommer tegen een auto is aangereden en waarvan de bestuurder zich met brommer en al uit de voeten maakte. Er is een kentekenplaatje gevonden, maar dat bleek gestolen te zijn en de enige 2 die dit zagen gebeuren zijn de eigenaar van de getroffen auto en diens vriendin.

Ik had het vermoeden dat de eigenaar van de auto en 1 getuige in de vorm van diens vriendin niet voldoende zou zijn om succesvol bij het waarborgfonds te kunnen claimen, maar kennelijk zit ik ernaast en blijkt dat met het politie rapport toch nog op z'n pootjes terecht te komen.

hopelijk krijgt de eigenaar van die beschadigde auto toch nog wat uitgekeerd (mim 250 euro eigen risico)

Thanx!!!

M.,v.g. Reem

• Reja

Ik kan de regels van het waarborgfonds ook niet volgen. Het stuk ijzer was vermoedelijk ooit een trap geweest o.i.d. en had een schade van meer dan 2000 euro tot gevolg. Auto moest ook weggesleept worden.

Opsturen naar het Waarborgfonds kan in ieder geval geen kwaad, baat het niet dan schaadt het niet.

• Reem

Tja, idd wat vreemd, maar gelukkig voor de gedupeerde dat die schade toch grotendeels werd gedekt.

M.v.g. Reem

• Lans

Hoi Reja, weet je wel zeker dat je zusje het via het waarborgfonds heeft terug gehad en niet gewoon via haar verzekering?

Want het klonk me al raar in de oren, het waarborgfonds is, dacht ik, voor voertuigen onderling. En daarnaast, als zij op de openbare weg reed, is dit gewoon een verkeersongeval. Stuk ijzer of voertuig. Ik heb namelijk zelf ooit eens met een oude BX over een afgevallen stuk hout gereden, je snapt het al, een BX en iets aantikken, en het is al kapot, ;-) maar de afsleep en de schade werden door mijn simpele wa+ verzekering gewoon vergoed. Ondanks dat de herkomst van het stuk hout niet te achterhalen viel. Geen aansprakelijke partij aanwezig dus.

Groetjes, Lans

• Reja

Ik zal even navraag doen.

• Reja

Even een belletje gedaan.

Na de aanrijding met het stuk ijzer kon mijn zus de auto laten uitrollen naar een benzinestation. Op zich al geluk bij een ongeluk op de snelweg. De getuige die achter ze reed stopte gelukkig ook, hij had het stuk ijzer nog net kunnen ontwijken. Deze getuige gaf zijn gegevens wat het voordeel was voor een claim bij het waarborgfonds. Mijn zus heeft de schade gemeld bij haar verzekeringsmaatschappij maar vanwege de wa verzekering geen recht op uitkering. Aangezien ze wel een rechtsbijstandverzekering hebben heeft de verzekeringsmaatschappij de schade aangemeld bij het waarborgfonds. Vervolgens enige weken later de schade minus 250 euro eigen risico vergoed gekregen. De schade heeft dus verder ook geen gevolgen voor de opgebouwde noclaim korting (B/M treden).

• Lans

Ok duidelijk! Wist niet dat dat ook kon via het waarborgfonds. Weer wat wijzer ;-)

Thanks.