Eerst even twee benamingen juist krijgen:
de losbreekreminrichting (LBR): dat is een dun staalkabeltje dat aan de handrem van de aanhanger is bevestigd.
de hulpkoppeling (HK): dat is een dikke staaldraad die aan de trekboom, ook wel dissel genoemd, vastzit.
Doel
de LBR zorgt ervoor dat de aanhanger bij losschieten van de trekhaak niet blijft rijden maar geremd wordt.
de HK zorgt ervoor dat bij losschieten van de trekhaak de aanhanger aan de auto blijft hangen.
Gebruik
Tot 1500 kg toegestane maximum massa (TMM, dat is eigengewicht inclusief maximum laadvermogen, is een HK verplicht tenzij er een LBR is aangebracht.
Beide mogen niet tegelijk gebruikt worden! (RV art. 5.12.66 lid5)
De hulpkoppeling verhinderd namelijk het activeren van de LBR !!!
Dan om inhoudelijk in te gaan op je vraag:
Het argument dat gegeven is (het afbreken van de trekhaak) klopt niet.
In de ‘regeling voertuigen’ (voorheen het voertuigreglement) staat:
Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting , moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.
Los over de trekhaak geldt niet als ‘aan een vast deel van het voertuig’.
De hulpkoppeling moet deugdelijk zijn bevestigd en mag niet vervormd, gescheurd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.
Daarbij komt dat de losbreekreminrichting (LBR), zoals het ‘breekkabeltje’ officieel heet, toch stug is en vaak als een soort wijde cirkel blijft staan.
Hierdoor kan het mogelijk zijn dat de lus (in bochten bijvoorbeeld) of door wervelingen van de wind achter de auto van de trekhaak wipt.
De HK hoort door de tegengestelde getande constructie gehaald te worden (rechts op de foto).
Denk er eens aan als de dissel daadwerkelijk losschiet, dan moet de HK gegarandeerd op zijn plek blijven anders is deze nutteloos.
Dan biedt los over de trekhaak geen garantie dat de wijde stalen lus niet over de kogel van de trekhaak schiet.
De LBR hoort door het oogje links van de trekhaak gestoken te worden.
Bovendien moet er een juiste haak (musketon of hoefijzerbeugeltje) gebruikt te worden met de juiste breukwaarde.
Anders gaat de LBR zicht gedragen als HK, en dat terwijl de remmen van de aanhanger geactiveerd werden.
Kort gezegd: ik wil niet meemaken dat onder mijn verantwoording de aanhanger losschiet, maar als de LBR de remmen activeert en de aanhanger blijft aan de auto…helemaal rampzalig.
De beugels is speciaal voor beide, de LBR èn HK (nooit tegelijk):
…of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden
bron: relevante artikelen uit Regeling Voertuigen