Trekhaak

  • jan kroes

    Bij caravancontroles wordt nogal scherp gekeken of het breekkabeltje niet gewoon aan de trekhaak hangt.

    Als reden wordt aangegeven dat bij het afbreken van de trekhaak het kabeltje geen dienst doet. Het moet dus aan een vast onderdeel van de auto bevestigd zijn.

    Vraag ik mij af waarom constructies als deze wél toegestaan zijn.

  • KlaasVaak

    Eerst even twee benamingen juist krijgen:

    de losbreekreminrichting (LBR): dat is een dun staalkabeltje dat aan de handrem van de aanhanger is bevestigd.

    de hulpkoppeling (HK): dat is een dikke staaldraad die aan de trekboom, ook wel dissel genoemd, vastzit.

    Doel

    de LBR zorgt ervoor dat de aanhanger bij losschieten van de trekhaak niet blijft rijden maar geremd wordt.

    de HK zorgt ervoor dat bij losschieten van de trekhaak de aanhanger aan de auto blijft hangen.

    Gebruik

    Tot 1500 kg toegestane maximum massa (TMM, dat is eigengewicht inclusief maximum laadvermogen, is een HK verplicht tenzij er een LBR is aangebracht.

    Beide mogen niet tegelijk gebruikt worden! (RV art. 5.12.66 lid5)

    De hulpkoppeling verhinderd namelijk het activeren van de LBR !!!

    Dan om inhoudelijk in te gaan op je vraag:

    Het argument dat gegeven is (het afbreken van de trekhaak) klopt niet.

    In de ‘regeling voertuigen’ (voorheen het voertuigreglement) staat:

    Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting , moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.

    Los over de trekhaak geldt niet als ‘aan een vast deel van het voertuig’.

    De hulpkoppeling moet deugdelijk zijn bevestigd en mag niet vervormd, gescheurd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.

    Daarbij komt dat de losbreekreminrichting (LBR), zoals het ‘breekkabeltje’ officieel heet, toch stug is en vaak als een soort wijde cirkel blijft staan.

    Hierdoor kan het mogelijk zijn dat de lus (in bochten bijvoorbeeld) of door wervelingen van de wind achter de auto van de trekhaak wipt.

    De HK hoort door de tegengestelde getande constructie gehaald te worden (rechts op de foto).

    Denk er eens aan als de dissel daadwerkelijk losschiet, dan moet de HK gegarandeerd op zijn plek blijven anders is deze nutteloos.

    Dan biedt los over de trekhaak geen garantie dat de wijde stalen lus niet over de kogel van de trekhaak schiet.

    De LBR hoort door het oogje links van de trekhaak gestoken te worden.

    Bovendien moet er een juiste haak (musketon of hoefijzerbeugeltje) gebruikt te worden met de juiste breukwaarde.

    Anders gaat de LBR zicht gedragen als HK, en dat terwijl de remmen van de aanhanger geactiveerd werden.

    Kort gezegd: ik wil niet meemaken dat onder mijn verantwoording de aanhanger losschiet, maar als de LBR de remmen activeert en de aanhanger blijft aan de auto…helemaal rampzalig.

    De beugels is speciaal voor beide, de LBR èn HK (nooit tegelijk):

    …of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden

    bron: relevante artikelen uit Regeling Voertuigen

  • Plukkie

    Dus op de foto staat een hulpkoppeling?

    Overigens wat is het probleem als de LBR niet werkt door de hulpkoppeling?

    is het dan gevaarlijk dat die LBR er hangt ofzo?

    Grtz Plukkie

  • KlaasVaak

    Nope. Op de foto staat een trekhaak.

    Aan de trekhaak zit een beugel.

    Aan de beugel zit VOLGENS MIJ links een oog en rechts een sleuf.

    Schreef ik in mijn vorige bericht over het oog voor de LBR, bij nadere blik kan het hier ook om een lange bout handelen en heb ik niet goed gekeken.

    Door het oog wordt het kabeltje van de LBR vastgezet.

    Door de sleuf wordt de lus van de HK gestoken.

    Als je met google de woorden ‘losbreekreminrichting’ en ‘hulpkoppeling’ afzonderlijk opzoekt, zul je zien dat de woorden door elkaar gebruikt woorden voor hetzelfde item.

    Vergelijk deze maar met deze.

    In mijn beleving is het oog voor de LBR en de beugel met sleuf voor de HK, omdat laatstgenoemde steviger is.

    Het oog kan namelijk bij een ruk met 1500 kg TMM openbuigen, de sleuf niet.

    Dus in m.i. het oog bedoeld voor de LBR aangezien die toch bedoeld is om los te geraken na een bepaalde kracht en nadat de rem van de aanhanger door die kracht is geactiveerd.

  • etab

    De buisjes voorop zijn overigens van een twinnyload fietsendrager.

  • MofkaP

    KlaasVaak Schreef:

    ——————————————————-

    > Daarbij komt dat de losbreekreminrichting (LBR),

    > zoals het ‘breekkabeltje’ officieel heet, toch

    > stug is en vaak als een soort wijde cirkel blijft

    > staan.

    > Hierdoor kan het mogelijk zijn dat de lus (in

    > bochten bijvoorbeeld) of door wervelingen van de

    > wind achter de auto van de trekhaak wipt.

    Uit ervaring weet ik dat de kabel van de LBR in dat geval mee omhoog en losschiet van de trekhaak als de koppeling door een kuil of een drempel van de trekhaak loskomt.

    Dan gaat de aanhangwagen een geheel eigen leven leiden.

    Kenmerk is nl dat de aanhangwagen geen eigen bestuurder heeft.

    De ravage die bijgevolg het resultaat is, die wil je zelf niet meemaken.

    Als ik de foto goed bekijk zit er links naast de kogel net onder de bumper een oog waaraan de haak van de LBR aan bevestigd dient te worden.