Het doet me goed, na vanavond Netwerk TV gezien te hebben, dat er nog mensen zijn, die verantwoordelijkheid nemen voor hetgeen ze in hun werk tegenkwamen en niet blindelings bevelen uit blijven voeren. Voor wie alhier Netwerk vanavond gemist heeft, is het raadzaam vannacht in de herhaling of via de computer even te kijken in wat voor schaamteloos land we leven. Een blinde man, waar zo'n beetje alle uitkeringsinstanties, reguliere hulpverlening en vele andere instanties al jaren op zitten, maar niemand daadwerkelijk hulp verleend.
Anne-Marie een ex-agente was dit zoals ze in de uitzending vertelde al vaak in haar loopbaan als agente tegengekomen. Heeft dat zonder succes binnen de politie geprobeerd aan te pakken, en is uiteindelijk voor haar zelf begonnen. De blinde man, die zonder uitkering, zonder gas en licht en met oplopende huurschuld op straat gezet dreigde te worden, daar heeft Anne-Marie zich zonder dat de man haar kon betalen voor ingezet. En op de vraag waarom, antwoorde ze in eigen bewoordingen wat erop neerkwam dat ze niet bij het leger hulpverleners wil horen die verstoppertje spelen.
Dat het zo schofterig met de hulpverlening gesteld is in Nederland was/ is mij al jaren bekend. Daar zijn genoeg discussies in het verleden over geweest. Wat ik een veel mooier item in deze vindt, is dat er gelukkig nog mensen met een gouden hart als Anne-Marie bestaan. Mensen die verantwoordelijkheid nemen voor hetgeen ze constateren. Dat zulke mensen weggaan is voor de politie een groot verlies, wat uiteindelijk over blijft zijn waarschijnlijk net als in de hulpverlening, de mensen die bevelen uitvoeren. Vandaag een ontruimingsploeg in Amsterdam gesproken.
En alleen al in Amsterdam werd door deze ploeg 4 tot 5 uitzettingen per dag uitgevoerd, tot soms wel 8 per dag. Vaak onder politiebescherming, ik weet niet alles valt onder hetzelfde leed als deze blinde man, maar het zou wel te denken moeten geven waar de agressie en verharding in de maatschappij vandaan komt. Want in de grote steden worden daklozen opgepakt, en gedeporteerd naar o.a. gesloten GGZ afdelingen, om vervolgens platgespoten te worden, of stijf gezet te worden van de medicatie. Mensen zoals Anne-Marie voorkomen dat. En op zulke medeburgers ben ik uitermate trots, dit wilde ik even met jullie delen… Groetjes v Hyperactief A-P.
http://politieijssellan.m5.mailplus.nl/archief/mailing-207526.html#item06