Machtsvertoon tijdens drugscontrole Terschelling

• hetIsMij

Eigenlijk kon ik een glimlach niet onderdrukken. Een actie opzetten met 20 (!) man, en dan drie mensen ‘betrappen’ op het hebben van een een paar grammetjes wiet. Kost wat, maar dan heb je ook niets.

De lach ging snel van mijn gezicht toen ik de rest van de reportage zag.

Mijn god wat een kinderachtig optreden van oom agent. Toegeven dat je wat bij je hebt, en dit overhandigen is blijkbaar genoeg reden om de ‘verdachte’ direct in de boeien te slaan en mee te nemen.

Op zo'n moment snap ik gelijk weer waarom er zo weinig respect is voor oom agent.

Ben ik nou de enige die dit overdreven reageren vindt ?

deel van de uitzending: http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-08-11/drugsjacht-op-party-eiland-terschelling

PS, wat mij zojuist nog meer verbaasd is de reactie van betrokkenen; “Het resultaat is teleurstellend”.

Je zou zeggen dat het juist een goed teken is dat er niet meer te halen viel ?

• MofkaP

Dat vond ik ook een merkwaardige opstelling.

Het officiële gedoogbeleid t.a.v. softdrugs is geformuleerd in een aanwijzing opiumwet die in de Staatscourant (2000 en 2004) is gepubliceerd.

Tot 5 gram (geringe gebruikershoeveelheid) heeft geen strafrechtelijke vervolging plaats.

Nog merkwaardiger vond ik het gebruik van geweldsmiddelen bij de aanhoudingen terwijl er in het geheel geen aanleiding of rechtvaardiging toe was.

Persoonlijk zou ik een klacht indienen wegens bevoegdheidsoverschrijding en schadevergoeding eisen.

• Arie

Kan het ook niet zijn dat het gewoon bekend was dat er veel jongeren met allerlei soorten van drugs rondliepen en dat men teleurgesteld was dat men daarvan dan toch maar 3 personen heeft weten te betrappen?

Kan mij niet voorstellen dat men teleurgesteld is dat zo weinig jongeren drugs bij zich hebben. Komt een beetje over als ‘de politie was teleurgesteld dat uit de snelheidscontrole bleek dat de meeste automobilisten zich aan de maximum snelheid hielden’ . :D

Overigens, het boeien kwam op mij ook een beetje overdreven over. Zou daar wel eens de insteek van willen weten.

• Arie

Waarom wordt trouwens altijd maar weer dat ‘respect’ er weer bijgehaald? Heb je de rest van de docu niet gezien, over overlast, vernielingen, onwelwordingen i.v.m. combinatie alcohol/drugs? Het is een gegeven van algemene bekendheid dat tijdens uitgaansavonden veel ongein in de vorm van hinderlijk gedrag, vernielingen e.d. plaatsvinden. Goed dat er tegen opgetreden wordt. Je kan je vraagtekens plaatsen bij het zetten van handboeien maar om nu weer dat hetzerige gelijk te beginnen (zie o.a. GeenStijl met vergelijkingen met Gestapo e.d.) is ook weer niet nodig.

• Plukkie

Omdat men iets verlangt, waar men zelf moeite mee heeft om te geven?

Grtz Plukkie

• De Enige Echte Fritsie

Tot 5 gram vindt geen vervolging plaats.

Wel opsporing, zij het dan niet gericht. Je weet immers nooit of je meer dan 5 gram opspoort.

Opsporing en vervolging zijn 2 heel verschillende dingen uiteraard.

Een agent is verplicht drugs (hard EN soft) in beslag te nemen, ook al blijkt na de opsporing het bv slechts 1 joint te zijn.

De seponering door het OM vindt overigens alleen plaats als de verdachte afstand doet van zijn drugs.

Doet hij dat niet, dan wordt er gewoon vervolgd voor drugsbezit.

mzzl,

Frits.

• Plukkie

Nou wat ik zo uit de samenvatting lees is dat men dacht dat er veel jongeren met drugs rond liepen maar dit dus niet het geval was..

Eigenlijk zou je dan idd blij moeten zijn en niet teleurgesteld over de vangst

Maar dat is toch moeilijk te meten wanneer het goed is doet de politie weinig “werk”

Hoe meer de agenten niets doen hoe beter het gaat feitelijk..

• KlaasVaak

Handboeien zijn voor de wetGEEN geweldsmidddel. Alleen in de zin van de RTGP.

De inzet en gebruik van handboeien staat in de AmbtsInstructie en daar kan de burger geen “rechten” aan ontleden.

Hooguit over klagen bij de politie. Er kan evengoed voor deze controle uitzondering voor deze actie gemaakt zijn,

net als voor gebruik van tie-raps bij grote evenementen.

Ik weet dat in RR alle verdachten die aangehouden worden en door de noodhulp vervoerd worden standaard in de boeien gaan.

Zie hier: Link naar de Staatscourant 20 januari 2006, nr. 15 / pag. 14:

Hierin staat: “De bevoegdheid tot het gebruik van handboeien kan wel door mij worden toegekend.”

In de docu werd trouwens toegelicht dat de boeien werden aangelegd om zoekmaken van drugs tijdens overbrengen naar de school, waar een discrete fouillering werd uitgevoerd, te voorkomen.

Ook werd gezegd dat inname van drugs op controle- c.q. selectieplek bewust niet werd gedaan om zoekmaken en wegwaaien te voorkomen.

Vervolgens nog wat over het gedoogbeleid dat door vele niet begrepen wordt.

Belangrijkste is dat het alleen voor softdrugs geldt.

Gedogen betekend: Verboden, maar…

1. bij aantreffen volgt gewoon inbeslagname

2. ondanks inbeslagname geen strafoplegging

• Petrus

Optreden is goed, maar men wil niet lastiggevallen worden en dan ontstaat vanzelf een conflict in belangen.

• swat

De aangevoerde reden kan ik niet terugvinden in de ambtsinstructie dus hoewel begrijpelijk was het niet toegestaan de verdachte te boeien. Een klacht zal dus bijna op zeker gegrond worden verklaart.

Ook het “standaard” boeien wat kennelijk in RR is dus (indien niet nader onderbouwd met een of meer gronden genoemd in de ambtsinstructie) in strijd met de regels.

De enige “sanctie” die op het overschrijden van deze regels staat is echter een “foei” van de Nationale Ombudsman.