Ouders laten verstandelijk gehandicapt kind achter in restaurant zonder eten te betalen

• Ronald

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4638710/__Eetdieven_laten_zoon_achter__.html

Naar aanleiding van dit artikel mijn vraag en ook een vraag van vele lezers van de telegraaf.

Waarom wordt er bij dit soort acties niet de kinderbescherming in geschakeld door de politie?

Sorry maar in mijn ogen als ouders zoiets doen met een hun kind, dan zijn het wat mij betreft geen ouders meer waard en horen ze per direct uit de ouderlijke macht gehaald te worden.

Om je kind voor dit soort dingen te misbruiken echt te gek van woorden, en snap echt niet dat de politie het kind mee heeft gegeven aan de ouders na betaling van de rekening.

Als het verhaal klopt wat in de telegraaf staat, vind ik persoonlijk dit echt een zeer slechte zet van de politie !

• Petrus

De mate van opzet van die ouders is al een vraag.

En hebben we het nog wel over ouderlijke macht op die leeftijd.

En wat de politie verder wel of niet heeft gedaan is ook maar gissen.

• serine

het kind is 18 jaar..valt dus niet meer onder jeugdzorg

• Ronald

Verstandelijk gehandicapt, heb je misschien wel de18 jarige leeftijd, maar voor zijn geest is hij dit absoluut niet.

• serine

dat snap ik…maar je kan dus niet verlangen dat de politie het AMK inschakeld gezien die niks meer voor hem zullen doen..

• Ronald

Maar is er met dit soort voorvallen dan geen mogelijkheid ondanks de meerderjarigheid de jongen te beschermen voor zijn ouders?

Zo ga je toch echt niet met je kind om.

Ik denk aan een directe uit huis plaatsing en de verstandelijk gehandicapte ergens anders onder brengen? Dit zijn dingen die in mijn ogen wel geregeld kunnen/ moeten worden door de politie na zo'n zeer ernstig voorval.

Dit voorval kan in mijn ogen echt niet per ongeluk gedaan zijn, lijkt mij toch wel heel duidelijk kwade opzet in het spel zitten.

• serine

ja maar volgens mij haal je niet zo makkelijk iemand die de volwassen leeftijd heeft berijkt niet zo maar uit zijn omgeving vandaan,..dat mag niet zomaar…al helemaal niet als hij zegt NEE

• Ronald

Maar ja heeft zo'n verstandelijk gehandicapte wel de volwassen leeftijd als hij 18 jaar is?

Zijn hun niet bij voorbaat handelingsonbekwaam, met andere woorden niet volwassen?

Deze opmerking komt misschien wel heel raar over, maar volgens mij zijn verstandelijk gehandicapten handelingsonbekwaam, maar ook hier heb je verschillende gradaties in natuurlijk, de ene is de andere niet.

• etab

Serine,

Geestelijk gehandicapten of verstandelijk gehandicapten hebben vaak een heel leven een soort voogd bij zich.

Dit omdat men deze groep wilsonbekwaam noemt

(even voor de duidelijkheid, ik weet niet of dat voor deze jongeman geld)

• serine

die mensen staat onder een soort van curatele…maar dat kan dus net zo goed een ouder zijn..hoeft niet een soort van voogd van de staat te zijn.