In slaap vallen tijdens het besturen van een voertuig aangedreven door een motor, hulpmoter

  • HJV

    Naar aanleiding van ongevallen-deels onder beroeps chaffeurs- heeft men in 2007 een Commissie Rooijackers ingesteld met de opdracht;

    Rijgeschiktheid van personen met OSAS,

    narcolepsie en idiopathische hypersomnolentie, met een advies tot herziening van de regelgeving

    zie;

    http://www.cbr.nl/brochure/Advies%20Rijgeschiktheid%20%20Slaapstoornissen%20281107.pdf

    Aanbevelingen van de commissie zijn aangenomen en bij wet veranderd, zie;

    http://www.cbr.nl/download/Wijziging%20Regeling%20eisen%20geschiktheid.pdf

    Als OSAS patiënt onderga ik een behandeling die voorkomt dat ik overdag zomaar inslaap zou vallen waar en waarmee ik bezig ben, voor de geïnteresseerde in OSAS en behandeling zie;

    http://www.nvsap.nl/index.html

    Ik heb niets tegen de wet en de eisen die men moet ondergaan om tot verlenging van mijn rijbewijs te komen, ik verwacht in het verkeer dat de medeweggebruikers fysiek aan de normen voldoen en dat mogen zij van mij ook verwachten.

    Medisch-Traject van verlenging ondergaan en men heeft mijn rijbevoegdheid -rijbewijzen van A tot DE- met één jaar verlengd tot 2010 ,geheel volgens de wet en ik dien na afloop wederom een medische keuring te ondergaan om te bezien of ik fysiek in staat ben tot besturen

    Mijn verbazing toen ik mijn rijbewijs kon ophalen dat deze was uitgebreid met een bevoegdheid AM bromfietscertificaat, met een bevoegdheid datum tot 2017

    Men eist dat ik ieder jaar een keuring onder ga voor B tot DE -waar ik mij in kan vinden- maar ik mag tot 2017 onbeperkt een bromfiets besturen of ik daarop niet in slaap zou kunnen vallen welke ook tot gevolg kan hebben dat ik een gevaar ben voor medeweggebruikers.

    Ik kan hier met me pet niet bij, zou graag een uitleg willen waarom het ene niet en het andere wel.

    Nog een vraag;

    Indien ik staande wordt gehouden en men mijn rijbewijs vraagt en ziet de beperking, welke vragen kan ik verwachten of ziet men aan de code de beperking

  • - Gerard -

    Zeker, de verlening van AM zou nu 2019 i.p.v. 2017 moeten zijn maar dat is de vraag niet.

    Als het goed is staat de code op jouw rijbewijs vermeld en ik neem aan dat politieagenten die coderingen kennen. Ik neem ook aan dat jou wat betreft het privégebruik geen beperkingen worden opgelegd, anders moet je het rijbewijs inleveren. Blijft er het gebruik voor derden (werkgever) over. Misschien mag je pizza's voor de lokale pizzaboer rondbrengen omdat men weet dat je met AM de snelweg niet op mag. Vraag het ze (CBR) eens.

  • mwb

    1e Dan zou je die vraag moeten stellen aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat, want die hebben dat zo geregeld..

    2e Aan de codes zijn de beperkingen te zien.

  • Rob II

    Behalve een theorie certificaat worden aan het verkrijgen van een AM rijbewijs geen nadere rijvaardigheidseisen gesteld zoals bij het verkrijgen van een autorijbewijs. Zodra men van het oude rijbewijs overgaat naar het nieuwe (credit card model) wordt het AM rijbewijs toegevoegd.

  • HJV

    Bedankt Rob II

    Blijft het een vreemde zaak vinden dat men controle wenst dat ik achter het stuur van een motorvoertuig niet onverwachts inslaap sukkel en dat men ervan uit gaat dat dit niet gebeurd op een bromfiets, zou ervan uitgaan dat de geldigheid gelijk is aan de geldigheid van het rijbewijs A tot DE

    Vreemd dat met enkel wegverkeer aan deze beperking stelt en geen vaarverkeer, denk aan beroeps.

    Ik heb ook begrepen dat men in 2012 overgaat tot een €uropees rijbewijs, dan gaan deze ook gelden en binnen €uropa hebben de landen om ons heen verschillen wetgeving op de bedoelde groep, is een rijbewijs dan ook aan te vragen buiten de Nederlandse grenzen.

  • Rob II

    Het antwoord op de laatste vraag is ja, mits woonachtig in het betreffende land.

    Er zullen altijd verschillen blijven tussen de diverse landen.

    In nederland zal het bijvoorbeeld verboden blijven om met 16 jaar op een 80 cc motorfioets te mogen rijden of met een BE rijbewijs ook een lichte motorfiets te mogen besturen.

  • Dick

    Zelf heb ik in mijn jeugdjaren brommer gereden.. en heb de ervaring dat je op zo'n ding behoorlijk wakker blijft..mede door de temperaturen gedurende de wat koudere jaargetijden die je voelt tijdens de ritten.. maar ook door andere faktoren zoals minder comfortable zitting..enz.

    Dus.. wakker blijven op een brommer/scooter ?/ echt wel, of onderschat ik nu de gevolgen van alle genoemde aandoeningen ?? als ik deze zo mag noemen.

  • KlaasVaak

    Vermoedelijk redeneert de wetgever als volgt:

    1. Als jij in slaap valt op de brommer dan heb je daar zelf het meeste last van:

    - je valt er vanaf

    - je brommer valt (schade)

    - daarom minder snel geneigt zijn het risico te nemen op je scooter of brommer

    etc.

    Als je in een auto in slaap valt dan heeft je auto schade maar je zou

    - theoretisch km's door kunnen rijden.

    - anderen verwonden en zelf niets hebben

    - daarom sneller geneigt zijn het risico te nemen in een auto

    Rijbewijscoderingen:

    Bron: Bovag info rijbewijscoderingen

    Bron: CBR info rijbewijscoderingen