Topic rellen Hoek van Holland

• Gentlemann1961

Het is niet eerlijk om de politie te beschuldigen van fouten tijdens deze bewuste avond, want er zijn meer schuldigen aan te wijzen.

Hoofdverantwoordelijke is en blijft de organisator van het evenement die z'n zaakjes niet goed op orde had, zo werd niemand gecontroleerd bij de toegangspoortjes, zodat drank, drugs en wapens zonder enig probleem konden worden meegenomen naar binnen.

De veiligheidsmensen stonden in groepjes tegen het hek geleund en gaven aan dat iedereen gewoon mocht doorlopen.

Men heeft ook niet op een gegeven moment gezegt, vol is vol, zodoende stonden er op een gegeven moment bijna twee keer zoveel mensen op het terrein als wat was toegestaan.

De politie valt te verwijten dat men te laat heeft ingegrepen, pas toen de boel escaleerde heeft men ingegrepen terwijl er al geruime tijd een gespannen sfeertje heerste en er op verschillende plekken op het terrein vechtpartijtjes uitbraken.

Had men tijdig ingegrepen en voorkomen dat er meer mensen werden toegelaten dan was toegestaan dan had men overzicht op de zaak gehouden en was het niet uit de hand gelopen.

Verschillende mensen hebben geprobeerd door te geven dat er voetbal hooligans op het terrein waren of nog onderweg waren naar het terrein en dat die rellen wilden trappen, maar met die wetenschap heeft de politie niets gedaan, er werd geen versterking opgeroepen en daar is men de fout ingegaan.

Als je dit soort massaal bezochte evenementen wilt organiseren moet je zorgen voor een strakke regie

1 Nooit meer dan het maximaal aantal toegestane bezoekers als is toegestaan in de vergunning (tellen van het aantal bezoekers bij toegangspoortjes)

2 Zorgen voor een goede en voldoende beveiliging (maak gebruik van camera's) en uitgebreid fouilleren van bezoekers op alcohol, drugs en wapens.

3 Goede bindende afspraken maken met de organisatie en autoriteiten indien er geweld uitbreekt.

Als alle partijen een strakke regie hadden gevoerd en zich daaraan ook hadden gehouden had het niet uit de hand gelopen, alleen is in dit geval bijna alles wat maar fout had kunnen gaan ook daadwerkelijk fout gegaan, zelfs de coordinatie tussen de hulpdiensten verliep chaotisch en hectisch

Met als gevolg dat er een dode te betreuren is alsmede 6 gewonden, hebben we dan niets geleerd van de voetbalrellen van de afgelopen jaren !!!!!

Maak het gebruik van camerabewaking mogelijk teneinde relschoppers makkelijker te lokaliseren en aan te houden, mede door de chaos en de massale toeloop konden de meesten relschoppers wegkomen in de menigte

Met andere woorden, hier is sprake geweest van collectief falen.

Zeker als ik hoor dat de burgemeester van Rotterdam Achmed Abouthaleb vooraf al op de hoogte was gesteld dat er hooligans uit waren op rellen en onderweg waren naar Hoek van Holland, waarom was de aanwezige politie en beveiliging daar dan niet van op de hoogte gesteld.

Diep triest voor de ouders van de omgekomen jongen als straks uit het onderzoek naar voren komt dat hij blijkt te zijn geraakt door een politiekogel.

Verschillende getuigen hebben doodsbange politiemensen wild om zich heen zien schieten en niet alleen in de lucht bij wijze van waarschuwing maar ook gericht op toeschouwers die er niets mee te maken hadden en alleen een veilig heenkomen zochten voor het geweld

The Gentlemann1961

• Lans

Bijna met je eens, maar nee, de hoofdverantwoordelijken zijn degene die de confrontatie wilden aangaan en wilden rellen.

Beveiliging, organisatie, e.d. is slechts een hulpmiddel en preventief.

Hoewel er mogelijk betere preventieve maatregelen genomen hadden kunnen werd het nog steeds inmens “heet” door de “brand” en niet het falen van de “blusmiddelen”

Groetjes, Lans

• Arie

Ik begrijp dat het onderzoeksrapport al is gepubliceerd?

• hetIsMij

Gentlemann1961 Schreef:

——————————————————-

> Verschillende getuigen hebben doodsbange

> politiemensen wild om zich heen zien schieten en

> niet alleen in de lucht bij wijze van waarschuwing

> maar ook gericht op toeschouwers die er niets mee

> te maken hadden

en alleen een veilig heenkomen

> zochten voor het geweld

dit is toch echt 100% falen van de politie….

• DePeter

Noem jij dat falen?

Diegenen die daar rotzooi kwamen schoppen die hebben gefaalt.

Wat mij betreft zou er gericht geschoten mogen worden door de Politie, opgeruimd staat netjes.

• serine

mensen hebben gevreesd voor hun leven…zijn als een idioot op de vlucht geslagen…

waar ze werden tegen gehouden door de beveiliging… dus toen maar dwars door de hekken zijn gerend..

de beveiliging had mensen bij binnen komst tegen moeten houden en niet op hun vlucht..

• serine

de beveiliging bij binnen komst heeft gefaald…PUNT…

hoezo geen metaal detector apparaat…hoezo niet foullieren..hoezo geen drugshond?

zelfs op het kippenbillen strand feest van schellinkhout is de beveiliging beter geregeld (voor diegene die dat niet kennen…even googelen)

• MofkaP

Inderdaad. :)

• Reem

Dat de organisatie en de beveiliging te wensen overliet moge idd duidelijk zijn, maar wees redelijk en bedenk je eens hoeveel beveiligers en politie er aanwezig had moeten zijn bij dat gratis feest met zo enorm veel mensen en zoveel relschoppers die er alleen op uit waren te rellen. Dat lijkt mij ondoenlijk, ook omdat er kennelijk niet zoveel mensen verwacht werden als het aantal van 23.000.

Wat betreft die hooligans die daar de boel komen verzieken, plots agenten in burger schijnen te herkennen en deze met de rug tegen de muur (elkaar) drukken door hun dreigende houding e.a. ontoelaatbaar gedrag, zeg ik; Informanten genoeg in die clubs, al zijn 't er misschien maar een paar. Dus het is slechts een kwestie van tijd dat de politie een beter beeld krijgt van wie precies wat heeft gedaan en misschien wordt het deze boys dan nog erg moeilijk gemaakt. Het is mosterd na de maaltijd en ik snap ook niet dat er kennelijk geen middelen zijn om die boys hard aan te pakken en desnoods preventief vast te zetten zoals dat met jaarwisselingsrellers gebeurd, maar DAT die boys moeten worden aangepakt is een overduidelijke zaak.

Als je de reactie's onder artikelen leest in de Telegraaf en het AD, krijgt eigenlijk alleen de politie de schuld en worden de bedreigde undercovers voor lafaards uitgemaakt die behalve ontslag ook gevangenisstraf verdienen. Volgens mij stonden die undercovers daar om de “gewone” burger/feestganger te beschermen voor lui als die hooligans e.a. onverlaten en kan ik me niet voorstellen dat zij gericht hebben geschoten op anderen dan degenen die hen bedreigden. Als de kogel in Robby's nek uit een politiewapen blijkt te komen is dat vast niet met kwade opzet gebeurd en wens ik behalve de familie van Robby ook de agent die het fatale schot heeft gelost veel sterkte met het verwerken van dit vreselijke ongeval. Hopelijk komt de kogel uit een ander wapen.

M.v.g. Reem

• serine

tuurlijk geeft men de politie de schuld dat weet je toch…

maar je weet ook dat een gratis feest met zoveel mensen….exstra beveiligd moet worden en dat begint met deur controle…

dus wat mij betreft hoe je het draaid of keert ligt de schuld bij de beveiliging aan de deur…(en volgens mij ligt er ook nog enige verantwoordelijkheid bij de gemeente die hier toestemming voor geeft…maar goed hoe de organisatie en de gemeente samen dienen te werken weet ik natuurlijk ook niet..)maar daar ergens ligt ook nog een stukje verantwoordelijkheid.