Codes voor criminelen

• Reem

Vanmorgen hoorde ik een verhaal over een bepaalde code die verdachten krijgen als er een politieonderzoek naar hen a.d. gang is, waardoor ze niet aangehouden mogen worden in bijvoorbeeld hun voertuig omdat een rechercheteam met ‘m bezig is. Zoiets als (destijds) code “willem rood”, hetgeen kennelijk betekende dat zo iemand vuurwapen gevaarlijk is en zich niet zonder geweld laat aanhouden. Is dit een broodje aap verhaal of bestaat zo’n code werkelijk? En moet een agent, die bijvoorbeeld constateerde dat zo'n figuur door rood reed, deze figuur onbekeurd/ongemoeid laten als deze bij natrekken v/h voertuig en de tenaamgestelde erachter komt dat die code op hem van toepassing is?

Vond het een vreemd verhaal, maar ergens zie ik er de logica wel van in. Je moet zo'n crimineel natuurlijk op geen enkele wijze “wakker schudden” of oplettend maken tijdens een rechercheonderzoek. Juist de nochalance en hoogmoed maken 'm kwetsbaar.

M.v.g. Reem.

• - Gerard -

Als ik het goed begrijp denk jij dus dat als een crimineel dood rood rijdt en door geuniformeerde agenten aan de kant wordt gezet om op de bon geslingerd te worden de crimineel direct ook weet dat recherche een onderzoek naar hem doet. Nou, dat is dan een hele knappe crimineel. Ik zie via de TV altijd de agenten een betrokkene aan de kant zetten en dan pas zijn informatie controleren. Maar blijkbaar gaat dat in jouw beleving heel anders.

• De Enige Echte Fritsie

Ik schat zo in dat er geen (zinnig) antwoord op deze vraag komt.

mzzl,

Frits.

• mwb

Het zou natuurlijk volslagen onzin zijn om iemand, als je die door rood ziet rijden, langs de kant te zetten en hem vervolgens geen bon te geven, omdat er een onderzoek tegen hem loopt.

• Reem

Tja, dus toch een broodje aap verhaal! Moest er zelf ook al een beetje om lachen, maar vond dat ik 't toch maar eens aan kenners moest vragen…..

Bedankt voor de respons.

M.v.g. Reem

• Rob II

Broodje aap verhaal …. voorzover het laten lopen/rijden verhaal betreft.

Bekenden van de politie kunnen wel een code krijgen waaruit blijkt dat zij bijvoorbeeld vuurwapengevaarlijk zijn, een besmettelijke ziekte hebben, drugsverslaafd zijn etc.

Die codes zijn er alleen maar voor om de agent te waarschuwen op het moment dat hij die persoon controleert of gaat controleren.

• KlaasVaak

Idd. dat zou pas opvallen:

Agent: Goedemorgen meneer, ik zag u zojuist het rode licht negeren, daarvoor krijgt u een bekeuring. Mag ik uw rijbewijs.

Bestuurder: Tuurlijk agent alsublieft (of woorden van gelijke strekking B))

Agent: Dank u wel. Ik loop even naar mijn auto om wat gegevens te controleren en kom zo bij u terug.

Agent controleert personalia a.d.h. van gegevens op het rijbewijs, ziet de code en denkt…ohoh.

Agent: Alstublieft mijnheer, hier uw rijbewijs. Ik heb mij bedacht. Een fijne dag nog verder.

• Reem

Ik zie 't al voor me, die lachwekkende situatie. Over “wakker schudden” gesproken !

M.v.g. Reem

• Reem

Uitermate handig dat zulke codes worden toegepast en een agent eigenlijk direct weet wat voor vlees hij in de kuip heeft.

M.v.g. Reem

• Lans

Zoals jij het omschrijft komt het dichter bij een broodje aap verhaal dan de werkelijkheid maar toch zit er een kern van waarheid in.

Stel er loopt een onderzoek op een verdachte. Maar hij heeft ook bv nog boetes openstaan. Dan kan het voor het onderzoeksteam even slecht uitkomen als de verdachte daarvoor wordt aangehouden.

Dus dan kan het verzoek om hem “even met rust te laten” gedaan worden. Daar is inderdaad wèl een code voor. Weet zo 1,2,3 niet welke maar komt op volgende neer: “Onderzoek loopt, niet actief benaderen”

Echter dat betekent niet dat de verdachte dan vogelvrij is natuurlijk. En bekeuren kan gewoon. Zou juist opvallen als hij voor een politieauto door rood rijdt en de politieauto gaat de andere kant op.

Zie het als er zaken zijn mbt tot de verdachte waarbij uitstel geen probleem of gevaar opleverd. (Zoals mijn voorbeeld: openstaande boetes of hij/zij moet nog een verklaring afleggen wat geen haast heeft)

Maar mocht de verdachte zich schuldig maken aan een misdrijf op heterdaad of dat uitstel van zijn aanhouding echt niet acceptabel is, dan gaat hij/zij gewoon mee. Code of geen code. :D