Gevolgen van foute motor in auto zonder rdw keuring (?)

• Reem

Zoekende naar een leuke Golf 3 cabrio voor een vriend, kwam ik op Marktplaats een Golf 3 cabrio tegen met een VR6 (2.8 6 cylinder) twinturbo tegen die bij de rdw alszijnde een 1.8 66kw 4 cylinder staat geregistreerd (NG-ZH-02). Het is een zelfbouwproject dus, maar kennelijk eentje die nog geen herkeuring heeft ondergaan bij de rdw om het aantal cylinders, pk's en het ledig gewicht te herzien en uiteraard of de auto verder technisch wel aan de voorschriften voldoet.

Mocht men zo'n ding kopen, ermee gaan rijden en aangehouden worden, wat zijn dan de gevolgen als betreffende agenten ontdekken dat de gegevens op het kenteken v.d. auto niet kloppen met wat zij voor zich zien?

Neemt men dan bijvoorbeeld de auto en/of het kenteken inbeslag? Krijg je ze nog terug? Zijn er boetes o.i.d. aan verbonden?

M.v.g. Reem

• Rob II

Ik vermoed dat het kenteken ongeldig zal worden verklaard omdat de auto niet voldoet aan de in het kentkenbewijs vermelde specificatie's. Overigens speelt een en ander alleen als het vermogen met meer dan 40% is toegenomen.

• Reem

Bedankt voor de respons Rob II.

De Golf is van 4 naar 6 cylinders gegaan en van 90 naar 200 pk, dus ruimschoots meer dan die 40%

Het kenteken zal dus makkelijk ongeldig kunnen worden verklaard.

M.v.g. Reem

• KlaasVaak

Kenteken wordt ongeldig verklaard, dat is zeker.

(De 40% regel ken ik)

Gevolg is dat je de auto moet laten herkeuren bij de RDW.

Dit gaat je geld kosten.

Zeer kleine kans dat de auto wordt goedgekeurd zonder verdere aanpassingen.

Dus volgen er kosten voor aanpassingen en….opnieuw een herkeuring.

Ik zou hem lekker laten staan waar ie staat.

Denk er ook aan dat de verzekering moeilijk gaat doen bij een ongeval.

Die gaan zich geheid beroepen op te veel motorvermogen, niet aangepaste remmen etc.

Ook kunnen ze moeilijk doen omdat de premie is afgestemd op de waarde van de auto.

Op papier is die laag, dus een lage premie terwijl de wagen duurder is in geval van schade (onderdelen).

Dus in zekere zin een vorm van bedrog.

Als ze daar voor gaan kom je op de zwarte lijst en kun je je bij geen enkele maatschappij verzekeren dan 1.

En die vraagt de hoofdprijs.

• Reem

Wat vreemd dat men zo'n auto dan gewoon te koop aanbiedt op internet. Waarschijnlijk moet dat ding dus de deur uit omdat de nodige aanpassingen niet zijn gedaan en zo'n vermogen gaan kosten. Krijg zelfs het idee dat het ding misschien al voor de rdw keuring is geweest en om de door uw geschetste redenen is afgekeurd. Komt ie natuurlijk ook nooit door de apk.

En dat verzekeringsverhaal komt heel logisch op mij over. Men verkoopt in dit geval dus eigenlijk een boel problemen.

A.d. hand v.d. reactie van Rob II liet ik mijn vriend al weten te wachten met de bezichtiging, maar nu ik 'm dit verhaal kan laten lezen zal hij er wel vanaf zien.

Thanx.

M.v.g. Reem

• serine

ik zou het dus ook NIET doen…

mits hij alle aanpassingen en exstra kosten die het met zich mee brengt waard vind.

in de landrover wereld komt het niet zelden voor dat mensen hun oude auto verbouwen herbouwen of verbeteren…en die gaan dan braaf naar de RDW…die hebben het er gewoon voor over…omdat dat gewoon een hobby is.

• KlaasVaak

Ik weet niet of de apk dit ‘ontdekt’?

Die kijken denk ik(!) alleen naar de technische staat van de onderdelen zoals remmen, banden, etc.

Maar ik denk niet dat die checken of de auto nog met de gegevens op de kentekenpapieren match-t.

• Reem

We laten het ding maar staan.

Als hij in orde was geweest had er vast al een keuring en kentekenaanpassing plaatsgevonden, dus er zitten nog een hoop extra kosten aan of, waar we plotseling ook aan moesten denken, durft de eigenaar een rdw keuring niet aan omdat de techniek uit een gestolen voertuig komt hetgeen bij de rdw boven water komt. Eenmaal dat ding gekocht kun je wachten op problemen met de politie, het O.M. en de rdw. Dat blijkt wel uit de reactie's.

Jammer dat een ander er strakjes wel zal intuinen, want er wordt toch flink geboden op die Golf.

M.v.g. Reem

• KlaasVaak

Je wil niet weten hoeveel van die playertjes er gewoon mee gaan rijden en goede sier maken.

Tot het fout gaat.

Dan heeft de politie het gedaan.

Of het was ‘een technisch mankement aan de auto’ en ‘ik kon er echt niets aan doen’

Zoals hier…

• Reem

Ik ken dat verhaal als Hagenaar maar al te goed…..Begreep dat de andere racer waarmee de race werd gereden 2 jaar rijontzegging heeft gehad en de rechter vond dat hij zichzelf al voldoende had gestraft met de dood van zijn vriend.

Volgens mij was dit zelfs een standaard Honda Prelude met de bijbehorende 2.0 ltr 4 cylinder motor, maar ging het ding simpelweg met een noodgang tegen een lichtmast waardoor hij in stukken werd gescheurd.

Kun je nagaan hoe dat zou gaan bij een carrosserie van een 1.8 90pk Golfje met een 2.8 200pk erin. Van anderen begreep ik n.m.l. al dat het carrosserie van de VR6 fabriekmatig is versterkt integenstelling tot de 1.8 4 pitter.

Mag zo'n ding dan wel worden aangeboden of bestaat er een preventief soort optreden v.d. politie om zo'n ding aan het verkeer te onttrekken d.m.v. inbeslagname v/h kenteken bij de huidige eigenaar? Dat is in dit geval zomaar te doen natuurlijk. Hij staat immers t.k.a. op Marktplaats met zichtbaar kenteken.

M.v.g. Reem