'Gelderse politietop vernietigt kritisch rapport'
(Novum) - De voormalige politietop van het korps Gelderland-Midden heeft een kritisch rapport over onvrede en wantrouwen onder het personeel in een van haar districten vernietigt. Bovendien zijn de opstellers van het rapport zwaar bedreigd, schrijft De Telegraaf woensdag.
De krant baseert zich op verklaringen van de schrijvers van het zogeheten rapport-Cohen en de toenmalige districtschef aan oud-rechercheurs die voor de Nederlandse Politiebond (NPB) de misstanden bij het korps onderzochten. Het rapport-Cohen werd volgens de districtschef in 2002 in opdracht van de toenmalige korpschef Kees Bakker door de papierversnipperaar gehaald.
“De leiding deed een beroep op mij om de gelederen gesloten te houden en de vuile was niet buiten te hangen. Toen ik van Bakker opdracht kreeg het rapport te vernietigen, moest ik daar wel aan voldoen”, zegt de oud-districtschef. Bakker ontkent dat hij opdracht gaf voor het vernietigen van her rapport. “De districtschef heeft het destijds zelf ingetrokken. Hij heeft mij zelf een brief gestuurd waarin hij dat aangeeft. Verder wil ik hier niets meer over zeggen”, stelt Bakker in de krant.
Twee adviseurs van een extern bureau stelde in opdracht van het korps het rapport op om de onrust onder personeel van het district West-Veluwe-Vallei te onderzoeken. Toen zij in een second opinion de resultaten toelichtten zijn zij naar eigen zeggen bedreigd door het toenmalige hoofd personeel en organisatie, schrijft de krant.
De opstellers van het rapport en de toenmalige-districtschef stellen verder in de krant dat de commissaris van de Koningin Cornielje in zijn onderzoek naar de misstanden bij het korps nauwelijks aandacht aan deze zaak schonk.
Bron: http://binnenland.nieuws.nl/568735/gelderse_politietop_vernietigt_kritisch_rapport
—
Voorlopig is het een bericht in de telegraaf, maar…….