Waarom geen provinciale politie?

• - Gerard -

Waarom hebben we in Nederland eigenlijk geen provinciale politie? Scheelt snel al zo'n 13 hfd.comm en 13 hfd. bureau's. Schaf gelijk het klpd af waar het betreft de verkeersdienst - ik zie vaak genoeg regiopolitie op de snelwegen bij aanrijdingen - en maakt de comm. van de koningin korpsbeheerder. Zij hebben blijkbaar tijd zat gezien hun bijbanen. Datzelfde zouden we kunnen doen met de brandweer en ambulancediensten die ook onder de comm. van de koningin komen te vallen. Volgens mij kun je dan de hulpverleningstaken veel beter op elkaar afstemmen. Ik had begrepen dat zelfs ambulances uit Breda aanwezig waren toen dat Turkse vliegtuig bij Schiphol iets te vroeg de landing inzette. Moet er natuurlijk een verdeelsleutel komen voor het aantal personeel maar die hanteren we volgens mij nu ook al.

• blauwe diender

hallo Gerard

Enige tijd geleden stond er een atikel in Binnenlands Bestuur over de verwachtte toekomst van de politie. van de huidige regio's terug naar 13 regio's. Ik heb inmiddels al vernomen dat er een aantal regio's gedwongen worden om te gaan samenwerken in kader van de bezuinigingen. (voorzet). Dus het wordt afwachten of het betreffende journalist stiekem het een en al wist. De werkwijze bij de ambulance wordt bij in ons in de regio in het klein overgenomen, doormiddel van een volgsysteem. Dan kan de centralist de eenheid die het snelst ter plaatse is er heen sturen. Ik moet wel opmerken dat de ambulancediensten voorop lopen met dit soort ontwikkelingen.

Blauwe diender.

• Lans

Simpelweg terug naar de gemeente en rijkspolitie zou al een mooie verbetering zijn.

Maarja, toen dachten ze dat de regiopolitie een verbetering zou zijn. Blijkt uiteindelijk alleen de eerste drie letters te zijn want is was gewoon (de zoveelste) verandering.

Taken waren toentertijd (als ik de oudere dienders mag geloven) veel duidelijker. Zelfs in het postduiventijdperk van toen kon de gemeentepolitie Groningen makkelijk communiceren met de rijkspolitie die zich bv toen in het zuiden bevond.

En inderdaad hoor, ik ben geregeld sneller aanwezig bij een aanrijding op de A1 dan de KLPD.

Maar goed, ik heb nu wel zoiets, laten ze eerst maar zorgen dat alles weer op rolletjes loopt alvorens een verandering te realiseren. Ik vind je idee goed, denk alleen dat de timing wat ongelukkig is nu. Eerst de huidige rotzooi opruimen alvorens te gaan bouwen/reorganiseren.

• blauwe diender

Lans,

bedoel je met rotzooi! BVH. dat werkt toch op rolletjes… de eerste stap naar eenheid……>:D<

Gr B.D

• KlaasVaak

In mijn korps is 's nacht al geen opvang meer van arrestanten aan bepaalde districten.

Die moeten naar het hoofdbureau.

Vervolgens worden op dat bureau de PV's getikt.

Daarna moeten ze weer terug ‘naar eigen wijk’.

De volgende dag moeten de mensen van opsporing van het district waar het feit gepleegd werd

naar het bureau van insluiting om de verdachten te horen.

En dat misschien wel meer dan 1 keer.

Bovendien moet die ruimte voor de gast-collega's gefaciliteerd worden.

Daar is niet altijd in voorzien en kost het gast-district geld.

En heeft de top achter de bureau's in hun bespraringsberekening

ook het gemis van de auto's op straat (door het heen en weer ge-rij) meegecalculeerd?

Heeft die top nagadacht dat dit kostbare onderzoekstijd kost?

Of wordt er binnenkort iemand bevorderd om zijn behaalde besparing?

Voorbeeld:

Na een overval moet je snel handelen, soms moeten er spoed-taps aangevraagd worden als

er bijvoorbeeld een mobieltje is gejat van het slachtoffer.

Dat vereist een fax naar een OvJ.

Dan wil je niet eerst een kwartier of langer moeten rijden met je verdachte.

• Lans

:D

• mwb

Als de verdachte al hebt, waarvoor dan de haast ?

• Lans

Omdat de volgende melding/zaak al in de wacht staat. Voor de burger is iedere melding prio 1. Ook al heeft een net ontdekte inbraak voor ons qua afhandeling een lagere prio en kijken wij er wat geroutineerder naar, voor de burger misschien de eerste keer, paniek in de keet en dan wil je snel politie zien. Maarja, die moet eerst ik weet niet hoe ver omrijden en is veel tijd kwijt te wijten aan belachelijke beslissingen door de hoge leiding. (die overigens lekker ligt te slapen) ;-)

• mwb

En wiens probleem is dat?

Wij maken het vaak ons probleem, dat is zo.

• Plukkie

Maar mwb kunnen degene die door die beslissing “geslachtofferd” worden daar dan wat aan doen?