rinneren Vraag voor Lans meldt misdaad "anoniem" ?

• Hyperactief A-P

Hoi Lans, je zal vandaag het bericht over aftappen in relatie tot meldt misdaad anoniem wel vernomen hebben. Je zal je hoogstwaarschijnlijk ook nog wel kunnen herinneren, dat wij destijds een zeer felle discussie gehad hebben over dit onderwerp. Waarin jou stelling als mede betrokkene bij de afspraken over dit nummer verzekerd was, van de absolute anonimieteit. En mijn stelling was en nog steeds is, dat nummers altijd achterhaald kunnen worden. Sterker nog, ik heb destijds aangegeven hoe anonieme nummers die gratis mogen bellen naar die lijn, verrekend worden. Namelijk door dat nummer en de tijd die eraan besteed is in rekening te brengen bij de nummerhouder. Natuurlijk kunnen daar afspraken over gemaakt zijn omdat te beschermen, maar zoals nu wederom blijkt, niets geeft garantie. Ik ben benieuwd hoe je hier nu tegenaan kijkt, destijds was je furieus dat ik deze materie aan de orde stelde alhier. Dat mag, maar ik heb tegenwoordig geleerd te zwijgen, daar uiteindelijk vroeg of laat de waarheid toch op straat ligt. Ben benieuwd naar jou reactie, en schat zo in, dat je deze discussie wel verwacht had, tenminste als je het lekken ervan al vernomen had. Groetjes v Hyperactief A-P.;)

• remia

Hey Hyper,

Het grote verschil zit hem erin dat deze persoon werd afgetapt. Haar telefoon werd afgeluisterd, dus naar wie ze ook had gebeld en haar verhaal had gedaan, het was uitgekomen. Het nummer (en de identiteit) van de persoon is niet via de MMA-melding in het dossier gekomen, maar via het tap-pv.

De discussie die je kunt voeren is of MMA een geheimhouder is, net zoals een dokter of een raadsman….

• KlaasVaak

Inderdaad: 1 persoon, 2 rollen. Of moet ik zeggen 1 telefoonlijn, 2 meeluisteraars ;-)

Zij was een getuige die meer wist. Daarom werd zij getapt.

Later besloot zij MMA te bellen om met de info die zij had na voren te komen.

(Ze wist dus inderdaad meer, de tap bleek gerechtvaardigd)

Het tapverslag is in het dossier gekomen.

• BennieMak

Het gaat er niet eerlijk aan toe! Ik hoorde al een discussie over dat de inhoud van de melding bepalend is of de melding anoniem behandeld gaat worden of niet (levensbedreigende situatie e.d.). Te zot voor woorden.

Jij denkt toch niet dat de afluisteraar (en dat gebeurt kennelijk al heel snel) zijn mond zal houden, zoals in dit geval blijkbaar ook gebeurt is.

• Brigges

Het gaat er juist wel eerlijk aan toe. Er waren, kennelijk, voldoende redenen om aan te nemen dat mevrouw op de hoogte was van e.e.a. en dat blijkt juist te zijn. Zoals al eerer gemeld in deze topic, maar ook in de media ( jammer dat de “kenners” uit de media de berichtgeving niet snappen en niet geremd door enige kennis van zaken met een oordeel komen ). Mevrouw werd dus getapt en de door haar gevoerde gesprekken waren duidelijk, ook naar “Misdaad anoniem”.

Als je dus geen verdachte of getuige bent, wordt je telefoon ook niet getapt en blijft je melding bij Misdaad Anoniem ook anoniem….(tu)

• - Gerard -

Maarrrrrrrr, wat ik er van begrepen heb is dat gesprekken met M niet in het dossier mogen blijven omdat dan de anonimiteit niet langer gewaarborgd is.

De directeur van M trekt niet aan de bel als alles is gegaan zoals afgesproken, Brigges.

Het OM scoort nu misschien wel maar in de toekomst gaan natuurlijk alleen maar minder mensen met M telefoneren.

• Lans

Ha die Hyper! Haha ja ik dacht al, waar blijft hij! Inderdaad, ik kan me die discussie nog goed herinneren.

En vwb die discussie, ik wil niet eigenwijs doen, sta ik daar nog steeds achter. Iemand die M belt, wordt niet geregistreerd en het nummer is niet te achterhalen.

Echter het bekend worden hiervan, heeft een andere oorzaak. Mevrouw werd getapt. Dus niet via M is het bekend geworden maar via de tap.

Zie het als dat jij M belt, en ik zit naast jou. Ik volg het gesprek en ga later bekend maken dat jij hebt gebeld.

Maar goed, hoe dan ook, het is mooi klote. Deze “maas” hebben ze niet voorzien. Al met al had ook zoiets geregeld moeten worden. Want dit is gewoon een lek. Hoe dan ook. En ik vrees ook het einde van Misdaad anoniem. En je hebt gelijk, jij vertelde toentertijd dat er de kans zou bestaan dat ze dit die gegevens op straat komen. Ik ben er toen (furieus of niet ;-) ) van uit gegaan dat je bedoelde dat dat via Misdaad anoniem zou gebeuren, maar dat dit via een tap zou kunnen lekken had ik ook niet kunnen voorzien. Dus ja, jouw achterdochtigheid (of het nu op M zelf was of justitie algemeen) blijkt te kloppen. ;-)

• Lans

Ik ben het er mee eens dat het er eerlijk aan toe ging. (tenminste volgens het boekje)

En laten we elkaar geen mietje noemen, mevrouw werd niet zomaar getapt vanwege zweetvoeten of dat ze alleen maar een getuige zou kunnen zijn. Maar goed, ik ben wel van mening dat M eerder dit had moeten kunnen bedenken. Maar ook mea culpa, ik heb toentertijd meegedacht in het klankbordgroepje bij de opzetting hiervan, en ik heb daar ook nooit over nagedacht dat als een je in een crimineel circuit zit, je getapt kan worden, wat dan te doen als dat gesprek over de bak komt? En dat opent weer een andere discussie, heeft zoiemand, of iemand die juist M belt om de politie op een dwaalspoor te brengen, ook hetzelfde recht op anoniemiteit als een “brave” melder?

• - Gerard -

Lans Schreef:

——————————————————-

>>

> Echter het bekend worden hiervan, heeft een andere

> oorzaak. Mevrouw werd getapt. Dus niet via M is

> het bekend geworden maar via de tap.

> Zie het als dat jij M belt, en ik zit naast jou.

> Ik volg het gesprek en ga later bekend maken dat

> jij hebt gebeld.

Jaja, dus als een advocaat met een verdachte in gesprek is en jij gaat er bij zitten - in je boerenkloffie - dan mag dat ook allemaal gebruikt worden?

• Petrus

Er geld niet dezelfde richtlijn als bij het bellen naar je advocaat… en zelfs dat weet men soms te verpesten dus annoniem is iets behoorlijk ficties in aftapland.