Belediging agenten gewoon strafbaar

• De Enige Echte Fritsie

Beledigen agenten uit den boze

Uitgegeven: 22 september 2009 17:06

Laatst gewijzigd: 22 september 2009 18:14

DEN HAAG - Opzettelijke belediging van agenten mag niet. Een Groningse studente, die in 2005 politieagenten beledigde door hen uit te maken voor onder meer ‘klootzakken’ en ‘kankerlijers’, moet daarom opnieuw voor de rechter verschijnen.

Dat heeft de Hoge Raad dinsdag besloten.

De Hoge Raad heeft het standpunt van het gerechtshof, dat eerder oordeelde dat politieagenten over incasseringsvermogen moeten beschikken, naar de prullenbak verwezen.

Het gevolg is dat het hof in Leeuwarden, dat de vrouw in 2007 vrijsprak, de zaak opnieuw moet behandelen.

Agressie

Het ministerie van Binnenlandse Zaken laat weten de uitspraak een belangrijke stap vooruit te vinden bij het tegengaan van agressie tegen werknemers met een publieke functie. Ook politievakbond ACP is tevreden met de uitspraak.

''Dit geeft duidelijk aan hoe je met politiemensen moet omgaan en dat beledigingen niet geaccepteerd worden'', aldus ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp.

De uitspraak zal volgens hem grote gevolgen hebben voor andere zaken.

Vrijspraak

In 2006 sprak de politierechter de studente vrij van het opzettelijk beledigen van vier politieagenten in Groningen. Een klein jaar later volgde de vrijspraak in hoger beroep.

Het hof vond de uitingen van de studente wel beledigend in het algemeen, maar niet in dit geval, omdat politieagenten tegen een stootje moesten kunnen.

Aangeschoten

Het hof stelde daarbij dat de verdachte aangeschoten was en haar uitspraken deed na een woordenwisseling temidden van uitgaanspubliek. Het Openbaar Ministerie (OM) ging daarop in cassatie.

Blij te kunnen constateren dat bij de Hoge Raad de raadslieden wel met 2 benen in de maatschappij staan!

Het zou toch te gek voor woorden zijn als je straffeloos (agenten) zou mogen beledigen.

En ja, agenten staat tussen haakjes omdat ik vind dat elke belediging zinloos is.

Het lucht wellicht voor even op, maar de gevolgen daarna geven alleen maar weer problemen…. :-)

mzzl,

Frits.

• Petrus

Eigenlijk, lokt het beroep agent wel onvriendelijke toon uit, dus is incaseringsvermogen niet vreemd. Iemand op zijn hoofd slaan en verwachten dat hij glimlacht naar de agent is een vreemd idee.

• MofkaP

Frits, niet helemaal.

De HR zegt dat de woorden (objectief) beledigend zijn en dat 's Hofs opvatting “dat van politieagenten een zeker incasseringsvermogen ten aanzien van dergelijke opmerkingen mag worden verwacht”, geen steun vindt in het recht.

Echter houdt de HR wel een slag om de arm.

De omstandigheden waaronder de uitlatingen zijn gedaan zijn van onvoldoende gewicht om het beledigende karakter daarvan te ontnemen, omdat het gebeurd is in de rechtmatige uitoefening van hun bediening (functie).

De omstandigheden waaronder het gebeurt speelt dus wel degelijk een rol.

Als achteraf blijkt dat het optreden niet rechtmatig was dan zou het beledigende karakter weleens kunnen worden ontzegt.

• De Enige Echte Fritsie

Uiteraard moet men in de rechtmatige uitoefening van de bediening zijn.

Dat geldt niet alleen voor beledigen maar ook voor mishandelen van een ambtenaar.

Om het allemaal nog moeilijker te maken……dat gaat allemaal weer niet op als de agent weliswaar niet in de rechtmatige uitoefening van de bediening was maar in de oprechte veronderstelling verkeerde dat die dat wel was.

Daar is een juridisch technische term voor waar ik men hier niet mee zal vervelen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. ;-)

mzzl,

Frits.

• De Enige Echte Fritsie

Je hebt een wel heel vreemde blik op het vak agent.

Om te beginnen slaan we doorgaans niemand op het hoofd. In de afgelopen 22 jaar heb ik dat 2x gedaan. Dat lijkt een mooi gemiddelde maar ik vind het nog 2x te veel. Het kon echter niet anders, althans het kon wel anders maar dan erger.

En die onvriendelijke toon die we zouden uitnodigen…..dat valt over het geheel genomen best wel mee.

Het komt wel voor, doch doorgaans alleen als het nodig is.

(een eikel van een agent daargelaten uiteraard)

mzzl,

Frits.

• Petrus

Oh wat wijs, letterlijk nemen wat iemand zegt.

Laat ik het anders zeggen, eentje die je misschien wel kunt waarderen.

Papa corrigeert zijn kind, kind reageert dan? Juist vaak genoeg boos.

• MofkaP

De Enige Echte Fritsie Schreef:

——————————————————-

> Om het allemaal nog moeilijker te maken……dat

> gaat allemaal weer niet op als de agent weliswaar

> niet in de rechtmatige uitoefening van de

> bediening was maar in de oprechte veronderstelling

> verkeerde dat die dat wel was.

Dat is een conclusie die je geheel zelf trekt. Die niet wordt ondersteund door het recht.

• De Enige Echte Fritsie

Nou, eigenlijk zijn mijn kinderen nooit boos geworden na een correctie.

Wel wat beteuterde gezichten, dat wel.

Heb je misschien nog een totaal onzinnig en nietszeggend voorbeeld?

mzzl,

Frits.

• De Enige Echte Fritsie

……die dus WEL wordt ondersteund door het recht.

Maar dat jij dit niet weet neem ik je niet kwalijk. Je kunt immers niet alles weten.

Vraag er maar eens om op bv het advocatenprikbord.

Dan krijg je een antwoord en leer daarvan.

Dat is beter dan zo maar roepen dat iets niet bestaat omdat je het niet weet.

mzzl,

Frits.

• MofkaP

Ik ben ook maar een simpele jurist. Jij ook?

Degene die de onrechtmatige handeling uitvoert zou zich wellicht op dwang of dwaling kunnen beroepen, of op te goeder trouw handelen, maar niet op (subjectieve) onwetendheid.

Het had kunnen en moeten weten zal hem (objectief) worden aangerekend, afhankelijk van de omstandigheden.

Dat laat onverlet dat de handeling zelf onrechtmatig blijft.

Sterker nog, de politie is aansprakelijk voor de schade die ontstaat als gevolg van het onrechtmatig handelen.

Dat kunnen de omstandigheden zijn waarbij het beledigende karakter van de gebruikte termen door het onrechtmatig optreden ontvalt.

De HR houdt niet voor niets een deur op een kier.

Misschien leer je hiervan.