landelijke ov politie

• dokic

Verkeersminister Camiel Eurlings heeft donderdag onderzoek toegezegd naar een VVD-voorstel voor de oprichting van een landelijke politie voor alle openbaar vervoer.

Volgens Tweede Kamerlid Charlie Aptroot (VVD) hebben de ov-bedrijven (trein, bus, metro en tram) nu allemaal aparte veiligheidsmensen in dienst, die niet bij elkaar kunnen bijspringen als er zich geweldsincidenten voordoen. De regeringsfracties CDA en ChristenUnie steunen het idee, bleek donderdag tijdens overleg in de Kamer.

Aproot ziet in een landelijke ov-politie het antwoord op verbaal en lichamelijk geweld, grof gedrag en intimidatie van reizigers en ov-medewerkers. De huidige situatie met aparte buitengewone opsporingsambtenaren (boa's) noemt hij achterhaald.

Zijn idee zal worden meegenomen bij de uitwerking van zestien aanbevelingen die een speciale werkgroep onlangs deed om het openbaar vervoer veiliger te maken. Zo stelde die taskforce ook voor om het (camera-)toezicht uit te breiden en wettelijke reisverboden op te leggen aan raddraaiers.

Voor 1 maart moet duidelijkheid komen over bijvoorbeeld de vraag wie wat betaalt. Alle partijen zijn aan bod, aldus de bewindsman. In de taskforce zaten de ov-bedrijven, overheid, politie, Openbaar Ministerie en vakbonden.

De NS is bezig eigen landelijke veiligheidsteams met in totaal meer dan zeshonderd medewerkers op te richten, die in het tweede kwartaal van 2010 inzetbaar zullen zijn, aldus de minister.

Wat denkt men daarmee te bereiken… hardhandig optreden mag niet… als de politie gedwongen is het pistool te trekken zoals onlangs bij een strandfeest is het ook weer niet goed… komt er weer zo'n waanzinnig duur onderzoek op kosten van de belastingbetaler… en het ‘slachtoffer’ was altijd zo'n keurige jongen… gewoon dit tuig hardhandig bij de eerste halte of station arresteren en naar een landurig strafkamp op eigen kosten!!!

overgeens zal het geen overbodige luxe zijn om de politie met beleidsvoerders eens op werkbezoek te sturen naar oost europa

daar kunnen de heren eens zien hoe de politie daar functioneerd en hoe de politie daar met elementen omgaat die de maatschapij tot last zijn

Zwervers landlopers gestoorde junks ziet men daar niet die worden opgepakt en verplicht afkicken in sanatoriums zonder dure knuffel therapeuten.

a

• - Gerard -

Wat is hier het voordeel van een OA t.o.v. een BOA?

• mwb

Nou, het is wel duidelijk dat U de laatste jaren niet in oost-europa bent geweest.

• dokic

een boa is een acherhaalde politieman

• KlaasVaak

OV politie, laat mij niet lachen.

Ze hebben de gespreksvaardigheid van een kind van 4 bij het openbaar vervoer.

Als het uit de klauwen loopt roepen ze om spoedassistentie.

Ze hebben boeien, geen pepperspray en geen wapen.

Aan die laatste twee heb je namelijk niets in een kleine ruimte.

Maar het is mode dat de overheid de politie geen geld geeft,

de burgemeesters wel over potjes met geld beschikken,

en daaruit BOA's betaalt en de straat op stuurt.

Dus nu krijgen we naast Stadstoezicht straks ook OV-'politie'.

Ziet de burger helemaal door de bomen het bos niet meer.

Kan de politie alle BOA's achterna rennen voor assistentie.

Is het niet voor spoed dan wel voor naamsonderzoeken.

• - Gerard -

BOA's hebben en eigen insigne, dus daar herken je ze aan. Voor de rest van jouw verhaal …. zo is het ingericht door de overheid, dus dat hoef je de boa niet kwalijk te nemen …. op de gesprekvaardigheid van een 4 jarige, zoals jij dat blijkbaar ervaart, na dan. Desondanks schrijven ze gewoon bonnen uit hoor.

O, en als er wordt geschreven; “OV-politie” met alle argumenten tegen de huidige situatie (BOA's) dan moet ook jij toch vermoeden dat het hier over de gewone politie gaat zoals het klpd die nu verantwoordelijk is voor het treinverkeer.

• KlaasVaak

Ik koop niet zo veel voor ‘vermoedens’. ;-)

Maar als ik lees welke partijen er te maken hebben dan geloof ik niet in een 26e korps.

Zeker gelet op de huidige bezuinigingen, komt er echt geen extra landelijk korps bij, integendeel.

En ik ervaar dat inderdaad zo. Gemiddeld 1x per maand loop ik mee met de controleploeg van het OV.

Rokend op het perron staan, en als de volgende tram of metro eraan komt gauw je peuk wegschieten.

Terwijl als reizigers of ander publiek dit doen ze er tegen optreden, maar niet zo integer zijn om je eigen mensen erop aan te spreken.

Kauwgom kauwend het publiek aanspreken, koffie en andere versnapering in de hand meevoeren tijdens de controles, afval op straat/perron gooien,

Niet uniform gekleed gaan en niet uniform optreden, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Aanhouden voor belediging en bij de aangifte niet weten wat er gezegd is of niet weten dat hetgeen is geroepen niet onder belediging valt.

En dat mag je van een BOA toch wel verwachten.

En deze bloemlezing is niet een gebaseerd op een enkele waarneming, helaas.

Wel op een enkel grootstedelijk openbaar vervoersbedrijf.

• KlaasVaak

In plaats van miljoenen uit te geven aan onderzoeken, taskforces en hoe ze hun praatgroepjes noemen…

kunnen ze m.i. beter een algemeen duidelijk signaal afgeven aan jongeren die er een puinhoop van maken.

Nu is het het OV.

Een week geleden was het (zoals elk jaar) de bioscopen.

Twee weken geleden waren het de coffeeshops.

Een maand geleden waren het de dancefeesten.

Een paar maanden geleden was het alcoholmisbruik onder jongeren.

En de huidige politiek doet niets anders dan pleisters plakken op symptomen.

Maar zij zijn nog niet bekend met het ‘waterbed efect’.

Duw je links komt het rechts weer omhoog en omgekeerd.

Dus in plaats van nu iets kostbaars te verzinnen voor specifiek het OV,

(en de volgende maand weer een ander item waar de jeugd zich op gaat richten)

kunnen ze beter iets structureels doen aan overtredende jongeren.

Keihard optreden en straffen misschien ?!

Een overheids internaat misschien (kost en inwoning 7 dgn/wk, maar ook school en opleiding)

Feit is dat als de jongvolwassen worden en een gezinnetje gaan (trachten te) stichten,

ze uit beeld van de politie verdwijnen omdat ze hun gedrag en groepsstructuur aanpassen.

• - Gerard -

Ja, dat beeld zoals jij dat schetst maakt mij eerlijk gezegd ook misselijk, KlaasVaak.

• De heer Reutel

Kijk, dat bedoel ik KlaasVaak.

En daarom doet Amerika het beter. Ze treden gewoon harder op.

En de straffen staan beter tot contrast met de misdaad.

Stoerdoenderij en kattekwaad dat uitmond tot criminaliteit kun je alleen bestrijden met mer ontzag voor de politie en justitie dan geld uitgeven aan 1 speciek probleem zoals Klaas zo goed omschrijft.