landelijke ov politie

• Nog steeds Dennis

Ook ik heb in mijn tijd in de stad aan de Maas, regelmatig die controlediensten mogen draaien. En jouw verhaal kan ik volledig ondersteunen, KlaasVaak.

• Carlos

Hoe doen ze dat in Amerika De heer Reutel?

Geef eens een voorbeeld van dat harder optreden en straffen die zij daar toepassen.

• - Gerard -

Nou ben ik geen agent, maar als ik zo'n BOA zag roken in een niet-rokengebied ging hij/zij bij mij gewoon op de bon.

• De heer Reutel

Staten mogen zelf bepalen wat voor strafmaat ze hanteren, mits ze zich houden aan het door de federale overheid bepaalde strafminimum. Voor drugsdelicten worden aanzienlijke hogere straffen gehanteerd dan in Nederland. De strafmaat hangt dan mede af van de soort en de hoeveelheid verdovende middelen. Meer dan 80 procent van alle drugsgerelateerde arrestaties zijn voor het in bezit hebben ervan. Uit een onderzoek uit 2002 van het Amerikaanse Bureau of Justice Statistics blijkt dat voor in het bezit hebben van drugs gemiddeld door state courts een gevangenisstraf van 22 maanden wordt opgelegd en dat voor het handelen in drugs gemiddeld een straf van 38 maanden wordt opgelegd. De opgelegde straf en de uiteindelijke tijd in de gevangenis kunnen echter van elkaar verschillen (door bijvoorbeeld goed gedrag).

En dan denk je wel twee keer na voordat je denkt dat je in pillen kunt handelen.

• Reja

Het grote aantal drugsgerelateerde aanhoudingen, de drugsproblematiek (gebruik ervan) en de volle gevangenissen in de Verenigde Staten, geeft mij niet het idee dat de strafmaat van enige invloed is. Als zo'n (ex) drugsgebruiker na zijn detentie afgekickt terugkomt in de maatschappij, wat gebeurd er dan met hem ?

• Petrus

Ons kent ons