TV tip: morgen 21:50 uur NL2 Zembla: 'De ramp C2000'

  • KlaasVaak

    Ik moet werken maar de dvd-recorder staat ingesteld…ben benieuwd

    Tijdens de vliegramp met het toestel van Turkish Airlines, waarbij begin dit jaar 9 doden vielen, raakte de C2000-mast overbelast. F. Schippers, directeur van de veiligheidsregio Kennemerland, vertelt dat dit komt omdat de mast in zijn regio absoluut onvoldoende capaciteit heeft. Schippers vreest dat dit ook wel eens het geval kan zijn in andere regio’s van Nederland: ‘Omdat wij niet uitsluiten, dat zich elders in het land hetzelfde gaat voordoen als bij ons.’

    Volgens Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken lag het uitvallen van de mast vooral aan de hulpverleners. Zij zouden C2000 te pas en te onpas gebruiken.

    Volgens G. Faas, voorzitter van de Ondernemingsraad van de Politie Rotterdam Rijnmond, hebben politiemensen zich bij het drama in Hoek van Holland vreselijk alleen gevoeld en in de steek gelaten door het systeem en door hun werkgever. ‘Hoe kan die ons in godsnaam opzadelen met apparatuur, die het af laat weten op moment dat ik het ‘t hardste nodig heb? Meerdere collega’s hebben met de dood in de ogen op de noodknop gedrukt en contact gezocht met de centralist, om hulp te roepen. Omdat het systeem zo veel vragen niet aankan, is het zelfs even helemaal uit de lucht geweest.’

    Hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en marechaussee was beloofd dat ze door de komst van C2000 beter zouden kunnen samenwerken. Het zou ook de veiligheid voor slachtoffers en hulpverleners bevorderen. Sinds de werkelijke invoering in 2005 blijkt dit nog niet het geval te zijn. In 2004 maakte ZEMBLA al een uitzending over de enorme opstartproblemen van C2000: falende testen, een jarenlange vertraging en een grote budgetoverschrijding. Nu, vijf jaar later, zijn er nog meer problemen bijgekomen.

    Inmiddels is C2000 al meer dan vijftien jaar in ontwikkeling en heeft het project de overheid al ruim 1 miljard euro gekost. Minister Ter Horst heeft naar aanleiding van alle problemen aangekondigd een expertiseteam op te richten en een zoveelste onderzoek in te stellen.

    ZEMBLA deed haar eigen onderzoek.

    Samenstelling en regie: Erwin Otten.

    Research: Sanne Boer.

    Eindredactie: Kees Driehuis.

    ZEMBLA: ‘De ramp C2000’, op zondag 27 september 2009 om 21.50 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

  • mwb

    Sja, de apparatuur hebben is 1 ding. Er mee kunnen werken is 2.

    Het ligt aan de manier waarop er mee wordt gewerkt, niet aan het systeem.

  • - Gerard -

    Dat heb ik eerder iemand horen zeggen via de TV, mwb.

    Als 8 mensen, los van C2000, door elkaar heen praten versta je er ook geen moer meer van. Er moet dus structuur zijn, aldus de ontwerpers (kamergeleerden). Wie mag wanneer praten m.b.v. C2000?

    Feit blijft als 8 politieagenten in doodsnood verkeren en alle 8 dat via C2000 willen melden, niet gehoord worden.

    Nu nog de oplossing ………………………….. graag.

  • Hyperactief A-P

    mwb Schreef:

    ——————————————————-

    > Sja, de apparatuur hebben is 1 ding. Er mee kunnen

    > werken is 2.

    > Het ligt aan de manier waarop er mee wordt

    > gewerkt, niet aan het systeem.

    Zou je mij 1 praktijkvoorbeeld van een grote calamiteit kunnen noemen uit midden/ west/ brabant mwb waar je dat uit ervaring op baseerd? Groetjes v Hyperactief A-P.

  • mwb

    het zou wel erg getuigen van tunnelvisie om aan de hand van 1 incident conclusies als deze te trekken.

  • Petrus

    Voor het sytsteem er was was er toch al veel commentaar op, dus waarom zou het nu ineens vreemd zijn dat er nog steeds gaten in zitten.

    Schuld geven aan de menselijke factor is leuk, maar is daar ook al geen rekening mee gehouden… maar ja, het moest er perse komen:D

  • Petrus

    20 voorbeelden dan;)

  • mwb

    O Ja die zijn er wel. 20 voorbeelden van waar het goed ging.

    Maar, met alle respect voor jullie, het heeft weinig zin om dat hier neer te zetten, want het vergt op zijn minst enige basiskennis van c2000 om dat te kunnen begrijpen en goed te interpreteren.

  • Petrus

    Dus eerst begin je over tunnelvisie en als men dat het spectrum verbreed is men te dom… nou dan kan je ook niet veel kanten op.

    Maar goed, ik ben dom, dus zou ik het maar bij de tunnelvisie bhouden, het systeem werkt niet zoals het hoort, dit wist men van te voren, dus koppen moeten rollen…die vast toch al op een andere stoel zitten ondertussen.

  • KlaasVaak

    Oh, werk jij voor de onderzoekscommissie van minister Ter Horst?

    Die riep ook zoiets doms en dat nog wel voordat het onderzoek 1 dag oud was.

    Kun jij mij vertellen als ik een ‘status 1’ intoets en er een ‘status 6’ verschijnt bij de meldkamer wat ik verkeerd doe?

    Wat doe ik verkeerd als mijn status geheel niet wordt ontvangen?

    Bij modemverbindingen wordt na elk verstuurde byte een controlebit verstuurd.

    En het versturen herhaalt zich net zo lang totdat de controlebit de juiste waarde heeft.

    Dat is geen rakettechnologie. Waarom kan dit niet tbv statuscode's bij C2000 werkend gekregen worden.

    Wat doen 2 collega's verkeerd die (bijna) tegelijk de noodknop moeten gebruiken waar het systeem

    niet mee om kan gaan omdat na de eerste noodknopbediening een tweede niet verwerkt wordt?

    Dit wekt valse veiligheidsgevoelens.

    Wat doen collega's verkeerd als ze inzet moeten plegen in gebieden waar geen of onvoldoende dekking is?

    Wat deden collega's verkeerd bij de ramp met het Turkse Vliegtuig die snel terplaatse waren?

    Hadden die zelf even gespreksgroepen moeten herverdelen?

    Hadden die iemand naar de meldkamer moeten sturen om als extra centralist de nieuwe gespreksgroepen te gaan aansturen?

    Kun jij mij vertellen waarom de minister terecht zou vinden dat we pas goed met C2000 werken als we de gebruikers over verschillende gespreksgroepen verdelen?

    In feite zegt zei dus dat het alleen goed werkt bij een beperkt aantal medewerkers (of bedoelt ze belasting) per gespreksgroep.

    Zij weet niet eens hoeveel medewerkers of welke belasting het systeem aankan maar heeft er wel een uitgesproken mening over.

    Ik zou niet ergens op een evenement willen werken terwijl ik maar een deel van de berichtgeving kan horen van gelijksoortig ingezette collega's.

    Idem bij een crisisinzet zoals een ramp. Waar ik om het systeem niet te laten crashen maar een deel van mijn collega's kan horen.

    En dat omdat anders de continuiteit van de communicatie niet te garanderen is.

    Dan blijf ik er liever bij voorbaat ver uit de buurt.

    En leg mij dan maar uit wat de brandweer (in DMO, oftewel: direct mode operation) verkeerd doet waardoor zij de commandant die voor de woning staat (dus op luttele meters afstand) niet kan contacten?

    Een analoge porto werkt altijd ongeacht het aantal gebruikers.

    En net als bij een analoge porto werkt C2000 niet als je met 2 mensen door elkaar probeert te praten.

    Dus ik zie, als de statussen niet werken, de wachtrij van statussen niet betrouwbaar is, de noodknop alleen werkt bij enkelvoudig gebruik, geen voordeel meer in C2000.

    Tenslotte:

    Bedenk wel dat Ter Horst er maling aan heeft dat het leven van hulperleners afhangt van geld.

    En niet alleen het leven van hulpverleners maar inmiddels ook van burgers.

    Let maar eens op de aanrijtijden en beschikbaarheid van ambulances, deze blijft oplopen.

    Afgelopen nieuwjaar in Rotterdam is op voorhand gewaarschuwd dat de aanwezige ambu's het niet gingen redden.

    Ik heb collega's 's nachts horen smeken om een ambu omdat ze voor lul stonden bij een zwaar gewond slachtoffer (meerdere steekwonden in de buik)

    Zelf konden ze niets meer uitrichten. Ze overwogen om dan maar zelf hun dienstauto in te zetten en de man naar het ziekenhuis te rijden.