Geloof jij alles wat je leest?
Elke agent ondergaat 2x per jaar een schiettoets en ook nog een geweldsbeheersingstoets (theorie).
Hij/zij schiet dus op de toets om het erop volgende jaar(!) rechtmatig met een wapen de straat op te kunnen.
Mis je de toets heb je dus gemiddeld nog een half jaar om in te halen.
De meeste agenten van de genoemde groep zijn agenten die zowieso al geen of weinig gebruik maken van hun wapen
door de afdeling waar zij werk(t)en. Niet dat het dan goed te praten is maar brengt wel de nuance terug in de cijfers.
En er zal heus wel eens wat misgaan.
Maar als je de schiettoets niet haalt maak je een afspraak om deze in te halen op korte termijn.
Soms lukt dat niet waardoor je buiten de verplichte termijn komt.
Suggesties alsof agenten massaal onterecht met een wapen rondlopen (of liepen) zijn onzin.
Die berichten werden (zoals zo vaak) massaal opgeblazen.
En de wet is waar het bevoegdheden betreft niet recent aangepast.
En de norm voor de examens geloof ik voor het laatst in 2002.
En niemand schrijft mij voor hoe te handelen.
Niet aanbevelen vaak van mijn wapen gebruik te maken, noch afraden dit te doen.
Als ik rechtmatig van mijn bevoegdheden gebruik maak kan geen leidinggevende, noch het OM daar iets aan veranderen.
En of die agent nu 22 keer raak schiet op de toets (en slaagt) of 1 meer of minder…
Daar gaat hij zich niet anders van gedragen op straat.
Ook niet wanneer er 6,12 maanden of 14 maanden verstreken zijn sinds zijn laatste toets.
Feit blijft dat het belachelijk weinig is voor zo'n geweldsmiddel om er op straat mee te mogen werken.
Maar munitie kost geld, een baan (of de capaciteit op de baan) kost geld.
C2000 masten kosten geld……….