Vrijgeven terug gevonden auto na diefstal (?)

• Reem

Wie kan mij vertellen hoelang de politie een van diefstal terug gevonden auto kan/mag vasthouden voor onderzoek?

Een vriendin van me heeft een VW Golf die in de nacht van 6 op 7 juli 2009 werd gestolen en ca. een maand geleden werd terug gevonden.

Ze heeft daarover een brief gehad van politie Haaglanden met daarin de naam van een agent die kennelijk het onderzoek aan de VW verricht, die vooralsnog niet te bereiken bleek en ook nog niet terug belde na haar telefoontjes.

Ze is uiteraard dolblij met het onverwacht terug vinden van haar VW, hetgeen ze niet meer had verwacht, maar vraagt zich nu af of ze 'm nog wel terug krijgt omdat zij nog steeds geen bericht heeft ontvangen dat haar auto is vrijgegeven en de betreffende agent niet te spreken krijgt.

M.v.g. Reem

• DePeter

Toen er laatst bij mij was ingebroken en onderanderen mijn auto gestolen was, heb ik hem zelf terug gevonden waarop de Politie hem heeft laten afslepen voor onderzoek. Na twee dagen had ik hem terug, alleen duurde de overhandiging op het buro een eeuwigheid, ik moest nml afstand doen van alle voorwerpen die zich in de auto bevonden en die niet van mij waren. Mijn auto is destijds gebruikt voor een strooptocht hier in de buurt, en je wilt niet weten wat er allemaal in de auto lag toen ik hem terug vond.

Overigens zijn de daders na 63 inbraken inmiddels opgepakt, en berecht. Als je tenminste over recht kunt spreken!!

grtzzz

• Reem

Zoals ik al een beetje aangaf is de politie er alweer een maand mee bezig en bestaat bij de eigenaresse niet de indruk dat er iets in haar auto is aangetroffen wat niet van haar is. Een agent van bureau voertuigenonderzoek hier op Zichtenburg belde haar vrijwel direct na het terug vinden van de auto met vragen over de aangetroffen voorwerpen in haar auto en eigenlijk was het enige verrassende voor de eigenaresse dat er braakschade werd aangetroffen aan de bestuurdersdeur onder de handgreep.

Ze is een beetje bang dat de auto, mededoor de schade waarmee hij al gestolen werd (rechter deuren in elkaar), zonder haar toestemming voor vernietiging zal worden aangeboden en zij niet meer de gelegenheid krijgt de auto van het bureau te halen en door een autoschadehersteller te laten maken. Dan heeft ze alleen nog de 2 deuren in haar kelderbox staan die zij voor dat ding heeft aangeschaft.

Vandaag belde ze wederom in mijn bijzijn naar de politie en de betreffende agent scheen (weer) op straat te zijn, zoals voorgaande keren. Achterlaten van telefoonnummer en het verzoek of de agent eventjes kan terug bellen heeft tot dusver nog niets positief opgeleverd.

Vreemd vind ik ook het feit dat er geen plaatsvervanger is, oftewel een andere agent die zich over deze kwestie kan/mag bekommeren, zodat deze dame z.s.m. haar auto retour krijgt. Immers lopen houderschapsbelasting (a 40 euro p.mnd) en verzekering (a 50 euro p.mnd) gewoon door sinds de dag dat de auto alszijnde terecht bij de RDW geregistreerd staat. Ondertussen rijdt ze in een auto van mij, waarvan ze uiteraard evengoed de houderschapsbelasting en verzekering moet betalen (precies dezelfde auto, alleen met andere kleur dus net zoveel kosten als van haar eigen auto)

Ze is uiteraard gelukkig dat het ding terecht is maar snapt niet dat het onderzoek van haar auto inmiddels al een maand moet duren en geen enkele politieagent haar telefoontjes beantwoord of steekhoudende info verstrekt.

M.v.g. Reem

• Ronald

Laat haar bellen naar een hoger iemand binnen de politie en dien een klacht in over die agent dat die haar maar niet terug belt.

• Reem

Tja, dat zou een mogelijkheid zijn, maar zij heeft het vermoeden dat het hele verhaal dan alleen maar langer zal gaan duren omdat ze de verantwoordelijke agent tegen de haren in strijkt.

Ze dient kennelijk te wachten op een brief waarin staat dat het onderzoek is afgerond en de auto is vrijgegeven, zo liet een andere agent ons vanmorgen weten.

M.v.g. Reem

• Rob II

Daar staat geen termijn voor en de auto mag worden vastgehouden zolang het onderzoek dat vergt. Is het uitsluitend voor onderzoek naar sporen dan is de termijn van 3 maanden wel erg lang.

Het zou kunnen zijn dat de auto is aangetroffen met daarin een verdachte. Als die verdachte dan geen “afstand” van de auto doet mag de politie niet zondermeer teruggeven aan de echte eigenaar. Daar moet dan eerst de officier van justitie toestemming voor geven en als de verdachte tegen die toestemming bezwaar maakt, de rechter.

Dat laatste kan nog wel eens een aantal maanden duren.

Het is echter zeker niet netjes dat de betreffende agent op geen enkele wijze reageert.

• Brigges

Simpel: “Officiële klacht indien bij de Korpschef, met daarin alle relevante informatie”. Alleen al het gegeven dat de betreffende politiefunctionaris geen contact opneemt, zegt al voldoende.

• Reem

Geen idee of er een verdachte in is aangehouden of dat de auto ergens zonder verdachte werd terug gevonden.

De eigenaresse heeft niets over een verdachte of hoe/waar de auto werd terug gevonden vernomen. Hij is 2 maanden zoek geweest en sinds een maand terecht Rob II. Dus ze zijn er gelukkig niet al 3 maanden mee bezig het ding te onderzoeken.

We gaan vandaag weer proberen de agent te bereiken die erover gaat en dan maar hopen dat we wat meer aan de weet komen.

M.v.g. Reem

• Reem

Een klacht indienen kan altijd nog. Daar vinden we het nu nog ff wat te vroeg voor, omdat we niet weten wat de oorzaak is v/h uitblijven van respons v.d. agent.

We vinden het idd niet netjes dat deze niets laat horen en onbereikbaar blijft, maar hopen dat dat deze week nog zal veranderen. Als de eigenaresse deze week niets verneemt v.d. agent gaan we een bezoek brengen aan bureau Segbroek, alwaar de agent werkt en vragen we de bureauchef te spreken.

M.v.g. Reem

• Reem

Even een verheugend berichtje onzerzijds…..De auto waarover ik het had is gistermiddag telefonisch vrijgegeven en vandaag op bureau voertuigonderzoek Zichtenburg door ons afgehaald. De eigenaresse is dolblij, vooral omdat er geen braakschade of defect contactslot is aangetroffen en de auto is terug gevonden zoals deze werd gestolen. Hoewel ik het erg vreemd vind dat er geen diefstalschade is te bespeuren, de auto dus kennelijk met een valse sleutel met chip (!) is gestolen en er nog geen 100km met het ding is gereden.

Afijn, politie Haaglanden heeft 'm terug gevonden en dat is goed werk.

M.v.g. Reem