Verdachte drugsbende vrijuit door fouten Justitie

• Carlos

Zeventien verdachten in een omvangrijke drugszaak gaan vrijuit door fouten van Justitie. De rechtbank in Zutphen verklaarde het Openbaar Ministerie (OM) niet ontvankelijk onder meer door fouten met afgeluisterde telefoongesprekken.

Dat heeft de rechtbank woensdag bekendgemaakt.

Apeldoornse familie

Justitie begon in september 2006 een onderzoek naar leden van een Apeldoornse familie die mogelijk opereerden als drugsbende. Er werden zeventien verdachten aangehouden.

Justitie ging in deze zaak in de fout door een groot aantal zogenoemde afgeluisterde geheimhoudersgesprekken, gesprekken tussen verdachten en bijvoorbeeld hun advocaten, niet of niet op tijd te vernietigen. Ook was er een onjuist uitgewerkte telefoontap.

Grove veronachtzaming

‘Een grove veronachtzaming’, noemden de rechters het onderzoek van het OM. ‘Er is sprake geweest van een opeenstapeling van (vorm)verzuimen waardoor de waarheidsvinding in het geding is gekomen.’

Tevens leverde het OM volgens de rechters onduidelijke en onderling tegenstrijdige informatie over het begin van het onderzoek en het niet verstrekken van het proces-verbaal over de start van het onderzoek aan de verdediging.

Rechtmatigheid

‘Door deze verzuimen kunnen de verdediging en de rechtbank de rechtmatigheid van het onderzoek en de gebruikte opsporingsmethodes niet toetsen,’ concludeert de voorzitter van de rechtbank. Bovendien kan niet meer worden vastgesteld in hoeverre het schenden van de regels invloed heeft gehad op het onderzoek.

Het OM overweegt in hoger beroep tegen het vonnis te gaan.

Bron: Elsevier

* Wat velen niet beseffen is, dat aan dit onderzoek/onderzoeken een gigantisch “prijskaartje”moet hangen van man-uren zowel door politie als justitie in deze zaak geinvesteerd.En wie is schuldig; niemand:S

• Rob II

Zolang er in hoger beroep nog geen uitspraak is gedaan valt er weinig over deze zaak te zeggen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een Hof een rechtbank heeft teruggefloten.

• dokic

Dit incident zal wel weer door het incompetente links kerkgangers kabinet met mntel der liefde bedekt worden. Het is een schande wat er in ons land op juridisch gebied gebeurt. Als iemand een verkeersovertreding pleegt is Vrouwe Justitia er als de kippen bij. Weg met Hirsch Balint. crimineel op vrije voeten door een vormfout dat kan alleen maar in Nederland. Hoe ziek kan het er in een rechtstaat er aan toe gaan zeg.

Gelukkig zijn er nog altijd onschuldige mensen die te hard rijden die kunnen we aanpakken daar kunnen we wat aan verdieden

kotsmisselijk word ik er van wat van, wat ‘n zooitje wordt het hier. Er wij ons best maar doen ’n goed burger te blijven

• negnor

“onschuldige mensen die te hard rijden” ?! ….zijn schuldig aan te hard rijden.

• Reem

Zoals Rob II al aangaf moet men eerst de uitspraak v/h Hof maar ns afwachten en als deze de rechtbank niet terug fluit, dan is er nog geen man overboord.

Of nu deze drughandelaren bezig zijn of alleen die talloze anderen, we zullen het verschil niet merken.

Houdt maar in het achterhoofd dat de meesten van deze juridische mazzelaars wederom in de drugshandel verder gaan met het gevoel/idee dat ze onoverwinnelijk zijn terwijl het teleurgestelde politieteam en 't O.M. zich in hen hebben vastgebeten, dus hoelang zal het duren voordat ze weer voor de rechter staan, alle bij elkaar verdiende poeha naar de domeinen zien verdwijnen en enkele jaren bajes hebben?!

Zulke kun je soms beter hebben dan een groot aantal hardrijders. Brengt uiteindelijk veel meer op behalve cash.

M.v.g. Reem

• dokic

Tuurlijk deze dure onderzoek moet natuurlijk weer terugverdiend worden, over de rug van de keihard en zwoegende werkende jan met de pet

dus nog meer snelheidscamera,s plaatsen, huismoeders bekeuren omdat ze met zware boodschapen bij de supermark fietsen .

de burgers zijn de sjaak de politie krijgt de stront over zich heen , en de crimineel die lacht ze allemaal uit en gaat op vakantie naar een ver warm land in plaats het gevang .

het loont hier om op onrechtmatige manier je centen te verdienen het word criminele in het schoot geworpen

maar daarom leven wij in een bananenrepubliek dat nederland heet

• - Gerard -

Eindelijk.

Ik ben de laatste tijd aan het lezen geslagen over onze politie en justitie. Je broek zakt af wat die allemaal aan wanprestaties presteren. Op het moment lees ik het boek Dissidente rechercheurs in Enschede. Dat gaat over het Tolteam. Wat een schandelijk aanfluiting is die politie (Twente) zeg. Kijk, wij naieve gewone burgers denken dat er nogal wat intelligentsia werkt bij de politie en het OM maar als je een beetje inleest merk je dat het gewoon brandhout is. Het is liegen en bedriegen. Ze liegen de rechters voor, onthouden de rechters informatie en beschuldigen volkomen onschuldigen van de meest vreselijke misdrijven.

Wellicht is de rechterlijke macht dit zich ook bewust geworden.

• Arie

Vroeger kon je nog wel een redelijk relativeren. Maar je begint een beetje de nuance uit het oog te verlezen in jouw kruistocht tegen politie en justitie. 8-) Als je je alleen maar verdiept in zaken waar het fout ging dan lijkt er inderdaad niets meer goed te gaan. Ik zelf heb 20 jaar zitting gehad in de Tuchtcommissie van de KNVB en kwam daardoor alleen maar in aanraking met voetbalwedstrijden waarin het ‘oorlog’ was en die gestaakt moesten worden. Met jouw manier van denken had ik daardoor dus moeten vinden dat bijna geen wedstrijd het einde haalt en dat voetballers er alleen maar op uit zin oorlog te voeren.

Alleen al de suggestie over het ontbreken van enige intelligentie binnen de politie en OM is voor de objectieve buitenstaander al het teken dat je doorschiet.

Natuurlijk is dit soort blunders zeer ergerlijk. Met name omdat dit inderdaad niet de eerste keer is. Maar hoewel het wellicht anders lijkt, zijn het nog steeds luttele percentages waar dit soort dingen mis gaan. De ‘goede’ afgeronde zaken halen alleen minder het nieuws.

Uiteraard vind ook ik dat de verantwoordeljken voor dit soort debacles liever vandaag dan gisteren het hek over mogen.

• - Gerard -

Arie, geloof me, ik zou niets liever willen dan je gelijk te geven. Maar doe jezelf dan eens een plezier en lees ook eens een boek. Je kunt er een kamer mee vullen. Zo veel zijn het er.

Die zaken die goed gaan, en waar er inderdaad veel meer van zijn dan zaken die fout gaan, betreft het vrijwel altijd smoking guns. De boef staat bij wijze van spreken naast het slachtoffer als de politie de situatie aantreft.

Kijk eens op de site van Peter R. de Vries hoeveel moordzaken er nog steeds niet opgelost zijn.

En gisteravond dacht ik bij mezelf; Laten we nu eens de recherche weghalen bij de politie en onderdeel maken van justitie. Dan krijgt de agent op straat wellicht meer respect want geen elk politiekorps is gebaat bij het falen in grote zaken.

• KlaasVaak

Gerard,

als je je beperkt tot het lezen van boeken waarin misstanden beschreven worden verbaast het mij, dat het jou verbaast, dat er zoveel mis gaat.

Als je daarentegen ook de categorie succesverhalen in je ‘bibliotheek’ betrekt en er een willikeurig boek uit pakt zal het wel meevallen.

Maar zoals altijd: de goede dingen van het leven vergeten we snel en vinden we gewoon.

De negatieve dingen hebben meer impact en blijven langer hangen.

Die zijn ook interessanter om over te mopperen, doen het beter op verjaardagen en aan de bar.

Het blijft nu eenmaal makkelijk om je tegen de politie af te zetten.

En je weet zeker dat je bij je publiek alleen maar bijval krijgt. Succes verzekert!

Mede daarom zijn er ook meer boeken over negatieve politiezaken geschreven: ze moeten namelijk wel verkocht worden.

Ik denk dat boeken over succesverhalen slecht tot niet verkopen.

Waardoor de balans in boektitels ook beïnvloedt is.