E-ticket NS

• - Gerard -

Mijn zoon nam vrijdag de trein. Samen met een vriendje maakte hij gebruik van het zogenaamde E-ticket van de NS. In de trein werd hij aangesproken door een conducteur en hem werd te verstaan gegeven zich te identificeren. Mijn zoon is 13, voor hem geldt de wet op de identificatieplicht niet. De NS schrijft in haar voorwaarden dat je alleen gebruik mag maken van een E-ticket als dat begeleid wordt door een ID-bewijs.

Ik vraag me af hoe dit nu zit. Mijn zoon hoeft, gezien zijn leeftijd volgens de wet, geen ID-bewijs te overleggen maar de NS stelt toch de eis aan een ieder dat wel te doen?

Op basis van wat kan een NS-conducteur mijn zoon eventueel bekeuren? Ik mag toch hopen dat de NS geen bekeuringen uitschrijft omdat men niet aan huisregels voldoet?

• Weird_Al

Beste Gerard,

De WID geldt inderdaad niet voor jouw zoon, het probleem zit hem dan ook vooral in de voorwaarden van het E-ticket. De NS zal stellen dat hij met een ongeldig vervoersbewijs rijdt. Hij kon immers geen id-bewijs overhandigen, en zonder dit id-bewijs is het E-ticket niet compleet.

Hij had dus een boete kunnen krijgen voor het rijden zonder geldig vervoersbewijs.

Dat de conducteur vervolgens een zogenaamd uitstel van betaling uit kan schrijven zonder dat jouw zoon zich kan of hoeft te legitimeren, dat is dan vooral het probleem van de NS. Het opgeven van een valse naam is natuurlijk ook strafbaar voor een 13-jarige, maar valt dan wat lastiger te controleren.

Gr, Robert

- ex conducteur ;) -

• - Gerard -

Oké, helemaal duidelijk Robert.

Voor mijn zoon op dat moment natuurlijk niet. Hij kreeg de E-ticket van de vader van zijn vriendje in zijn handen geschoven. “Hier is het vervoersbewijs en hier is wat geld voor de bioscoop”. Kom je vervolgens als 13-jarige een conducteur tegen die vertelt wat jij fout gedaan hebt. Nou kreeg hij een waarschuwing maar zelf heb ik alweer gegeten en gedronken wat het OV betreft. Volgende keer breng ik hem wel met de auto.

• KlaasVaak

Is in de trein niet de Wet Personenvervoer 2000 van toepassing?

Die wet geldt in elk geval in bussen en trams en volgens mij ook in treinen.

In die wet staat dat kinderen vanaf 12 jaar zich moeten kunnen legitimeren.

• Weird_Al

Kan me er wat bij voorstellen, gelukkig zijn de meeste conducteurs nog wel in staat om de goedwillende reizigers eruit te pikken, maar toch…ik reis zelf ook nog amper met het ov… ;)

• Weird_Al

Klaas,

Je hebt helemaal gelijk, in de Wet Personenvervoer staat zelfs geen minimumleeftijd genoemd, daar wordt gesproken over een ieder die de leeftijd van 14 jaren nog niet bereikt heeft. Helemaal vergeten, kun je nagaan hoevaak ik daarmee te maken had…

• RoyT

Beste Gerard,

Formeel gezien heeft de hoofd-conducteur gelijk. De wet Personenvervoer 2000 stelt in artikel 92 dat “De reiziger die de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van de artikelen 87 en 89 bedoelde ambtenaren en personen die hebben vastgesteld dat de reiziger heeft gehandeld in strijd met de artikelen 70 of 71, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage aan te bieden.”

In het nederlands wil dat zeggen dat iedereen die zich in het OV bevindt, of dit nu bus, tram, metro, trein of welke andere vorm van OV dan ook in het bezit dient te zijn van een geldig identiteitsbewijs. De NS heeft het E-ticket geintroduceerd als geldig vervoerbewijs om het de klant makkelijker te maken en vooraf al een vervoerbewijs te kopen, vanuit het gemak van bijvoorbeeld de eigen woning. Op het E-ticket en de bevestiging staat als het goed is ook duidelijk aangegeven dat het E-ticket alleen geldig is in combinatie met een geldig identiteitsbewijs, omdat het E-Ticket persoonlijk is en niet overdraagbaar.

Nu zullen er, zoals ook in dit geval, weinig conducteurs zijn die een minderjarige een uitstel van betaling zullen uitreiken omdat het id bewijs niet aanwezig is, maar formeel gezien had uw zoon geen geldig vervoerbewijs.

Ik hoop dat u hiermee een voldoende antwoord heeft gekregen op uw vraag.

Roy

Asp. Hoofd-Conducteur

• - Gerard -

Ook dat is duidelijk. Bedankt voor de uitleg. Ik zal mijn zoon er dan ook op wijzen dit jaar in ieder geval geen gebruik te maken van het OV. Mijn dochter zal nog een aantal jaren langer geen gebruik maken van het OV.

Overigens vind ik de artikelen uit de wet personenvervoer 2000, zoals jij die noemt, uiteindelijk te begrijpen als je weet dat een E-ticket zonder ID-bewijs geen geldig vervoersbewijs is zoals Weird_Al al eerder heeft uitgelegd.

En nog even: ik kan me nauwelijks voorstellen dat al die kinderen die met schoolreisje het OV nemen allemaal een ID-bewijs hebben.

• mwb

Dus jouw zoon heeft geen bekeuring gekregen voor iets waar dat wel voor zou kunnen (de conducteur heeft een en ander gewoon uitgelegd en hem gewaarschuwd het de volgende keer in orde te hebben) ,

en nu mag hij van jou niet meer in de bus, tram, metro, trein, en veerpont.

Dat kan ik niet volgen.

En een schoolreisje is weer een heel andere zaak.

Dat is een bus die door school word ingehuurd dus de kans dat daar wordt gecontroleerd op plaatsbewijzen is totaal afwezig.

Ik heb toch echt het idee dat je heel geen idee hebt hoe het OV werkt.

• - Gerard -

mwb Schreef:

——————————————————-

> Dus jouw zoon heeft geen bekeuring gekregen voor

> iets waar dat wel voor zou kunnen (de conducteur

> heeft een en ander gewoon uitgelegd en hem

> gewaarschuwd het de volgende keer in orde te

> hebben) ,

Dat schreef ik.

>

> en nu mag hij van jou niet meer in de bus, tram,

> metro, trein, en veerpont.

> Dat kan ik niet volgen.

Omdat je daar een ID-bewijs voor nodig hebt en ik niet van plan ben die aan te schaffen.

>

> En een schoolreisje is weer een heel andere zaak.

> Dat is een bus die door school word ingehuurd dus

> de kans dat daar wordt gecontroleerd op

> plaatsbewijzen is totaal afwezig.

Ik heb het alleen maar over de trein gehad, ook met dat schoolreisje. Mijn zoon en dochter zijn beide vanuit onze woonplaats naar de musea in Amsterdam geweest, met de NS. Ik heb het steeds over het OV gehad en niet over een ingehuurde bus.

> Ik heb toch echt het idee dat je heel geen idee

> hebt hoe het OV werkt.

Nee dat klopt, en dat komt omdat ik nooit met het OV reis. Ik heb zelf een auto.