Graag de mening van ervaren agenten

• Dick

Ik zal trachten een waargebeurd situatie te omschrijven.. als mogelijk graag uw mening hierover.

3 mannen in winkelgebied (markt) gaan heftig met elkaar in discussie waarbij 1 van hen de ander een duuw tegen de schouder geeft waardoor die ander bijna omvalt… agressie waarbij escalatie reeel aanwezig is.

2 agenten in de leeftijd van 20+ staan in de nabijheid bij een foutgeparkeerde auto een bon uit te schrijven waarbij zij door passanten worden getipt over de 3 discussieren mannen.

Een van de agenten reageert op de passanten en kijk richting de mannen maar doen verder niks.

Het valt het winkelende publiek op dat de agenten geen enkele aktie ondernemen, al was het maar… het aanspreken met de vraag of zij (agenten) iet voor de mannen kunnen betekenen.

Al snel klinken uit het publiek opmerkingen als, kijk ze dan.. waar is de politie als je ze nodig hebt..

Wat hadden de 2 agenten kunnen doen?? zou aanspreken verstandig zijn geweest?? graag uw mening.

• BennieMak

Beste Dick, wat was jouw rol in dit verhaal? Meestal zie je het publiek zich verwijderen en op een afstandje passief staan kijken (ook als het verder escalleert). Ondertussen worden de hulptroepen ingeschakeld (massale politie-inzet) waarna die zich eenmaal gearriveerd, met veel bombarie op de baldadige volwassenen storten. Mocht zich iemand wel met de onruststokers bemoeien, dan wordt deze door de politie aan de tand gevoeld en in het vizier gehouden! X(

• Lans

Eerst een opmerking, waren de bonnenschrijvers echt agenten of parkeercontroleurs? Die worden nogal eens verward.

En uiteraard, tuurlijk, een situatie die dreigt te escaleren, daar doe je wat aan. Simpel. Daar stap je als diender op af en onderneemt actie. Al is het alleen al om te voorkomen dat ze daadwerkelijk op de vuist gaan. Sowieso trekt het de aandacht van het winkelend publiek dus de openbare orde wordt aangetast.

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar als het inderdaad agenten zijn geweest en de situatie is zoals jij hem omschrijft en ze deden niets…..om te schamen dan. ;-)

• Lans

Benniemak, je vergeet het feit dat er meestal eerst luchtsteun wordt gevraagd in zo'n situatie. Waarna getuigen geboeid worden afgevoerd en uiteindelijk worden vervolgd omdat ze een twijfelachtige verklaring afleggen. Daarna bij het vrijlaten krijgen ze nog een paar slagen met de wapenstok. Vervolgens worden er bij die getuigen hun leven lang de telefoon en internet af getapt… Degene die er tussen sprong om de situatie te bekoelen wordt zonder meer in verzekering gesteld en raakt zijn baan kwijt.

Tav Dick: Neem de postings van Benniemak niet al te serieus.

• KlaasVaak

Ik sluit me aan bij de reacties van Lans.

Wat ik me wel afvraag gezien Dick schrijft ‘agenten 20+’:

Waren het (hoofd)agenten of wellicht aspiranten.

Voor de goede orde: aspiranten (in de volksmond éénstrepers genoemd naar het rangonderscheidingsteken op de schouderepauletten) mogen vanaf de eerste dag op straat wèl bekeuringen schrijven, maar niet bij alle andere incidenten optreden.

Wellicht schatten zij de situatie anders in dan jij, Dick, deed.

Daar kunnen alleen die twee agenten (als het inderdaad agenten waren) iets over zeggen.

Misschien hebben zij hun mentor (als het aspiranten waren) of andere collega's ingelicht alvorens ‘erin te stappen’?

• Dick

Het waren daadwerkelijk agenten lans

• Dick

Klaas

Een 3 en een 2 streper.

• Reja

Ik mis eigenlijk het vervolg, hoe is e.e.a. afgelopen. Voor zover ik nu kan lezen lijkt het mij dat er niets uit de hand is gelopen en dat de agenten een aardige inschatting hebben gemaakt. Ik heb ook wel eens iemand een duw gegeven, dat wil niet zeggen dat het ook een handgemeen gaat worden. Overigens vind ik de reacties van het publiek wel weer tekenend voor deze tijd.

“Waar is de politie als je ze nodig hebt? ”

Nou op loopafstand zo te zien !

• Dick

Reja, de agent die getipt werd nam de moeite om 2 tellen te kijken.. en reageerde verder helemaal niet, ook niet na de werkzaamheden bij de fout geparkeerde auto… waar de 2 overigens al zo goed als klaar waren en na genoemde tip in andere richting verder liepen… het kan zijn dat de 2 andere prioriteiten hadden maar er werd zelfs een melding richting meldkamer bleef uit.

Kortom, van een inschatting van de situatie kan al helemaal geen sprake zijn.

Tja, hoe maak je je geliefd bij het publiek :S

• Rob II

Inderdaad het enkele feit dat enkele personen kennelijk een verbaal verschil van mening hebben zonder dat dit enige direct impact op de omgeving heeft en waarbij kennelijk geen strafbare feiten worden gepleegd, is niet direct een reden om als politieman op in te springen. Een duw tegen een schouder is niet zondermeer als mishandeling aan te merken.

Als de “discussie” na die duw is beeindigd dan lijkt mij ingrijpen ook mosterd na de maaltijd tenzij de geduwde claimt mishandeld te zijn.