Fake aangifte tegen een dode van verkrachting voor verwerking

• Ronald

Hoi,

Een vriendin van ons is ongeveer een jaar of twee geleden op zeer brute wijze verkracht door een goede bekende van die vriendin. Ze heeft hier nooit aangifte van durven doen en is al die tijd nooit echt de oude meer geworden. Ze wilde ook zijn huwelijk met twee kleine kinderen niet kapot maken door de aangifte.

Nu het goede nieuws die verkrachter heeft niet zo gek lang geleden een zeer zwaar auto ongeluk gehad en heeft hierbij het leven verloren. Onze vriendin is hierdoor behoorlijk opgelucht. Maar vroeg aan ons of het mogelijk is om alsnog aangifte te doen tegen de dode om zo het hoofdstuk af te kunnen sluiten en het weer langzaam op te bouwen.

Ze weet uiteraard dat er niets met de aangifte gedaan kan worden aangezien de dader dood is, maar voor haar is het wel een makkelijker verwerkingsproces met de aangifte denkt ze. Sinds de verkrachting heeft ze geen contact meer gehad met de vrouw van de verkrachter.

Zal de politie aan deze min of meer fake aangifte mee werken?

• Rob II

Nee, naar alle waarschijnlijkheid niet en wel om twee redenen:

- Het recht tot strafvervolging is vanwege het overlijden van de “verdachte” vervallen.

- De “verdachte” heeft niet meer de mogelijkheid tot een weerwoord zodat niet kan worden onderzocht in hoeverre de aangifte op de waarheid berust.

De “fake” aangifte kan dus ook een “valse” aangifte zijn. De nabestaanden zouden een dergelijke aangifte ook als laster kunnen zien en daar weer aangifte van kunnen doen. Laster is ook na het overlijden van de “belasterde” een strafbaar feit.

• Ronald

Hoi Rob II,

Aan het verhaal van Laster heb ik inderdaad niet bij nagedacht dat dit ook nog een mogelijkheid is.

Maar bij zo'n aangifte worden de nabestaanden dan ingelicht?

• Rob II

Niet door de politie maar de aangever zelf zal daar niet haar mond over (kunnen) houden in het hypothetische geval de aangifte wel zou worden opgenomen.

• mwb

Ik heb nog eeen aanvulling op een afgesloten discussie.

Daarin wordt gesteld dat je geen aangifte kunt doen als een dader reeds is overleden.

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik kan ik nergens in strafvordering vinden waarom deze aangifte niet opgenomen zou worden.

Een ieder kan aangifte doen van een strafbaar feit en de politie moet deze aangifte opnemen.

Nergens staat dat dit niet hoeft als de verdachte al overleden is.

Wel staat er in strafvordering dat het recht tot strafvordering vervalt als de verdachte is overleden.

Dit gaat over het persoonlijk karakter van de vervolging en de straf.

Het OM zal de aangifte dus waarschijnlijk opzij leggen en er verder niets meer mee doen.

Het is ook mogelijk dat, door zo'n aangifte, een dader wordt gevonden bij andere, nog openstaande, aangiftes.

Er zijn, na de dood van de verdachte, nog best wel andere zaken mogelijk (waarmee ik dan niet op deze zaak doel)

Hierbij kun je dan denken aan zaken als onttrekking aan het verkeer, verbeurdverklaring, of een maatregel in het kader van de PlukZe wetgeving.

Dit nagekomen bericht stond in een afzonderlijk topic en is met deze discussie samengevoegd. Discussie was gesloten op verzoek topic-opener. Verdere berichten zullen niet meer worden samengevoegd en zullen worden verwijderd.

Mod Arie

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.