Zondag a.s. De Vries op SBS6

• Fred Kleven

Peter R. de Vries heeft weer beelden van agenten die zich op de weg misdragen hebben na hun werkzaamheden. De agenten hebben veel te hard gereden, ze hebben zich schuldig gemaakt aan bumperkleven, en hebben doorgetrokken strepen genegerd. Acht jaar geleden filmde De Vries ook al dergelijke overtredingen van agenten. Mijn vraag is: zijn de toelatingseisen wel toereikend om bij de politie te mogen/kunnen dienen. Dit kan toch niet zo doorgaan. Het is werkelijk een aanfluiting voor het gezag van de politie.

• Rob II

Tja, politieagenten zijn net mensen…. ook zij maken wel eens een verkeersfoutje.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel politiemensen Peter R gevolgd heeft maar stel dat dat er 10 zijn geweest dan heb je nog maar een marginaal aantal op het totale aantal politiemensen in Nederland.

Natuurlijk de betreffende agenten hebben een voorbeeldfunctie en zullen inderdaad op hun gedrag aangesproken worden.

Ben benieuwd welke toelatingseis kan voorkomen dat een agent ooit op enig moment een keer harder zal rijden dan feitelijk op dat moment toegestaan zou zijn…..

• Arie

Onzinnige vraag. Of een agent of (in dit geval) een BOA misschien ooit eens te snel zal rijden kan je natuurlijk nooit en te nimmer aan zien komen bij de selectie.

Hooguit Jomanda misschien.

Sluit mij aan bij mijn voorganger dat een paar betrapte hardrijdende BOA's nog niet model staan voor heel politie Nederland. Helaas zal die hetze na morgenavond wel weer op gang komen. Alhoewel die BOA's die gefilmd zijn naar mijn mening wel zullen moeten voelen dat zij zich misdragen hebben.

• BennieMak

Over gezag gesproken: Tegenwoordig heeft iedereen de mond vol over gezag, maar het zelf aanvaarden daarvan gaat aan ieders deur voorbij. Nee, dan wordt iedereen opeens opstandig, want dat gezag hoort voornamelijk op de ander te worden toegepast. Zoals laatst op de A27 waar filerijdend nederland plotst geconfronteerd werd met een KLPD-controle op HUN snelheid! Het land was te klein.

Ja, mwb, weer geen directe politie vraag. Lijkt het.

• - Gerard -

Arie Schreef:

——————————————————-

> Onzinnige vraag. Of een agent of (in dit geval)

> een BOA misschien ooit eens te snel zal rijden kan

> je natuurlijk nooit en te nimmer aan zien komen

> bij de selectie.

Niet? Volgens mij dienen ze zich gewoon aan de wet te houden, heeft het te maken met opleiding, instructie en toezicht. Trouwens, deze week in Blik Op De Weg. Ook zo'n BOA, als hobby, want hij is ook nog werkzaam bij VERONICA radio. “Ik deel nooit bekeuringen uit als iemand die dag jarig”. Wat een flut BOA, beetje de populaire politieagent uithangen. Allemaal het gevolg van de discretionaire bevoegdheid. Tijd dat ze dat toch eens afschaffen.

> Sluit mij aan bij mijn voorganger dat een paar

> betrapte hardrijdende BOA's nog niet model staan

> voor heel politie Nederland. Helaas zal die hetze

> na morgenavond wel weer op gang komen. Alhoewel

> die BOA's die gefilmd zijn naar mijn mening wel

> zullen moeten voelen dat zij zich misdragen

> hebben.

Inderdaad. Laat ze het maar eens voelen want veel respect voor de goede politieagenten levert het in ieder geval niet op.

• KlaasVaak

Als ze de discretionaire bevoegdheid afschaffen betekent dat dat een agent MOET optreden als hij een strrafbaar feit ziet.

Dan zullen we nog heel wat politie te kort komen op straat om bij een melding te komen.

• - Gerard -

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> Als ze de discretionaire bevoegdheid afschaffen

> betekent dat dat een agent MOET optreden als hij

> een strrafbaar feit ziet.

Lijkt mij een goed plan. Ik heb op het prikbord geleerd dat je of een ‘bekeuring’ krijgt of een waarschuwing. Dus, politieoptreden bij strafbare feiten is per defintie altijd gewenst, dan wel vereist. Ik vind een verjaardag of, ook wel gehoord, een lekker wijf, geen reden om niet over te gaan tot het verbaliseren. Ik kan me wel iets voorstellen dat de situatie het toelaat het bij een waarschuwing te laten. Die beoordeling laat ik graag bij de politieagent. Hangt er bijvoorbeeld een hangslot voor het kenteken en blijkt uit een gesprekje dat het niet de bedoeling was de politie te slim af te zijn maar voor die oplossing gekozen werd uit gebrek aan een betere oplossing. Dan toon ook ik, en dat komt vrijwel nooit voor en zelf had ik er niet voor gekozen, begrip, als oom agent het bij een waarschuwing laat.

> Dan zullen we nog heel wat politie te kort komen op straat om bij een melding te komen.

Ja, de invulling van politiediensten is niet mijn verantwoordelijkheid, ik word er slechts mee geconfronteerd.

• - Gerard -

Rob II Schreef:

——————————————————-

> Tja, politieagenten zijn net mensen…. ook zij

> maken wel eens een verkeersfoutje.

Maar wat zegt het KLPD zelf volgens de media:

“Volgens een woordvoerder van het KLPD kunnen de overtredingen ‘'echt niet’'. en ”''Misschien helpen technische maatregelen, zoals een snelheidsbegrenzer of een blackbox.''

> Natuurlijk de betreffende agenten hebben een

> voorbeeldfunctie en zullen inderdaad op hun gedrag

> aangesproken worden.

“Het Openbaar Ministerie (OM) wacht eerst het interne onderzoek van bureau integriteit van de politie af, zegt een woordvoerder van het OM. Afhankelijk van de uitkomst hiervan kijkt justitie of het ook strafrechtelijk gaat optreden tegen de betrokken politiemensen.”

>

> Ben benieuwd welke toelatingseis kan voorkomen dat

> een agent ooit op enig moment een keer harder zal

> rijden dan feitelijk op dat moment toegestaan zou

> zijn…..

Ik heb het natuurlijk ook nog niet gezien maar jij kunt zelf ook wel bedenken dat een Peter R. hoogstwaarschijnlijk niet Op Goed Geluk een lokatie heeft opgezocht waar wellicht op enig moment iets valt waar te nemen.

En als je als politie nou gewoon een keer ergens een streep onder zet en naar het publiek een gebaar wilt maken m.b.t. respect en gezag dan moet je gewoon afscheid nemen van dit soort politiemedewerkers. Dit type politiemedewerkers moet je helemaal niet in dienst willen hebben. Maar dat zal wel weer niet kunnen want denkbaar zijn er in een ambtenarenwet o.i.d. wel weer rechten zijn opgenomen die dat onmogelijk maken. Dus, gewoon doormodderen en weer bakken geld uitgeven aan technische maatregelen. Ik wil wel zeggen; als dit soort maatregelen nodig zijn om je eigen personeel gedrag op te leggen dan bevinden we toch echt op het verkeerde pad.

• ¥ Lotje ­­¥

Volgens mij dienen ze zich gewoon aan de wet te houden

Dat vermoed ik ook.

Ik zelf heb het wel eens gehad . ::

Ik reed rustig , er stond een flitspaal . in de bebouwde kom . Was rond 23uur s,avonds . Komt er politie achter me . Reed in eens voorbij met zwaailicht alleen . Ik dacht nog ow zeker een oproep dat er ergens wat gebeurd is . Wat doet er op ?? Een eindje verderop staan ze gewoon voor het rood licht te wachten . Ik reed op dat stukje van die flitspaal blijkbaar te ,, langzaam,, Kwam toen over van :: even mijn licht laten zwaaien en we kunnen gas geven…… Stond in tweestrijd ………wou eerst bij het stoplicht er uitgaan en het zeggen . Nadien dacht ik zou ik het een aan het bureau gaan zeggen . ……… Heb het zo gelaten maar wel met de gedachten en anders tegen aankijkend van:: jullie doen ook zo maar wat als er niet zoveel verkeer op de weg zit en je dacht het ziet niemand ;) Waarom ik dit nu schrijf??? toevallig heb ik ook een bon . 3 kilometer te hard 22 euro.Van de week binnen gekregen. En wat ze even lieten zien op T.v bij DE vries . Waren er toch agenten bij die dik over de streep gingen waar je maar 80 mocht en weet ik hoe hard die toen gingen . en net van te voren bonnen uitgedeeld . Ook aan mensen die een paar kilometer te hard gingen . Mag ook wel eens gezegt worden . Ze moeten het goede voorbeeld geven . ………toch???????

• KlaasVaak

maar je beseft niet de consequenties van je uitspraak.

Stel een agent is opweg naar een melding, maar zit een overtreding.

Zonder discretionaire bevoegdheid moet hij optreden.

Dan moet de rit naar de melding onderbroken worden…

En dat kan zich nog wel een flink aantal keren herhalen voordat hij ter plaatse is bij zijn melding.

Wedden dat er dan weer geroepen wordt om discretionaire bevoegdheid voor de agent?