Vraagje m.b.t. alcoholcontrole

• Lans

Ach beter dan dat ze zeggen: U moet verder rijden.

Maar goed, het is lastig te zien aan iemand als deze duizelig is als deze zit. Dus ik zou zeggen, kaart dat fftjes aan dat je nog heel even wil blijven staan.

Geen diender die daar moeilijk over doet hoor.

En leuke tip: Span je buikspieren en beenspieren aan, is de duizeligheid binnen no-time verdwenen.

Groetjes, Lans

• KlaasVaak

Het principe werkt als volgt:

Als je alcohol drinkt wordt het via je maag en andere organen in je bloed opgenomen.

Je lever dient het af te breken.

Als het in je bloed zit komt het via je longblaasjes in je uitgeademde lucht.

Als het in je mond zit ook.

Dus als hij zijn Listrine doorslikt kan beide het geval zijn.

Meest waarschijnlijk is dat het vanuit zijn mond komt.

Het aandeel dat via inname in de maag en zo via het bloed in zijn uitgeademde lucht komt is denk ik (ik ben geen dokter) te verwaarlozen.

Toch twijfel ik aan de waarheid van zijn verhaal.

Of er is iets anders aan de hand. Er zou geen agent zijn die een positieve blaastest niet meeneemt naar een ademanalyse.

Waarom ook.

Ik denk dat hij een P/A blies (dat is de signalering voor beginnend bestuurder).

Dat wil zeggen meer dan 88 ugl maar minder dan 220 ugl (de grens voor niet beginnend bestuurder).

Oftewel: wel iets gedronken maar niet voldoende voor een niet beginnend bestuurder.

• - Gerard -

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

>

> Toch twijfel ik aan de waarheid van zijn verhaal.

Ik vooralsnog niet KlaasVaak. Op de site van de producent valt ook te lezen: "Mensen die alcohol moeten of willen vermijden, kunnen LISTERINE® mondwater beter niet gebruiken."

> Ik denk dat hij een P/A blies (dat is de

> signalering voor beginnend bestuurder).

> Dat wil zeggen meer dan 88 ugl maar minder dan 220

> ugl (de grens voor niet beginnend bestuurder).

> Oftewel: wel iets gedronken maar niet voldoende

> voor een niet beginnend bestuurder.

Tsja, dat zijn veronderstellingen die ik niet zondermeer met je deel. Maar goed, jij bent hier de OA, ik niet. Topicstarter stelt een vraag en de antwoorden zijn vrij eenvoudig bij de producent te vinden. Wel een aardige smoes voor kwaadwillenden. Je zegt gewoon dat je Listerine hebt gebruikt.

• - Gerard -

Ik begrijp jouw verhaal en die van KlaasVaak. Ben benieuwd of topicstarter nog reageert. Ik begrijp van jou en KlaasVaak dat topicstarter toch gedronken moet hebben.

• Lans

Nee, dan heb je mij niet goed begrepen Gerard, of ik heb het niet duidelijk genoeg omschreven.

Er kan Listerine in zijn mond hebben gezeten, die deeltjes die dus “meevaren”. Zie het als je mond vol met beschuit en dan hard uitblazen. Hetzelfde dus, maar dan met kleine kruimels, te weten alcoholmoleculen. En dan slaat dat ding echt op hol. Ik heb het eens geprobeerd, alcoholspray even in de mond sprayen, dan blazen, dik een F. (hoogste score).

Dus het kan heel goed dat hij na verloop van tijd een lagere score treft en dat het apparaat zeker een indicatie geeft, zonder een slok te hebben gehad en alleen gespoeld.

• - Gerard -

Oké…. toch wat ik dacht, vandaar ook mijn eerdere reactie aan KlaasVaak. Ik heb zef het idee dat de topicstarter oprecht informeert naar dat spulletje. Bedankt Lans.

• wildcard77th

De reden waarom ik hier naar informeer is omdat ik er geen gedonder mee wil hebben in de toekomst.

Dan kan ik het beter niet gebruiken als ik vroeg op pad moet of tegen een controle aan loop.

Ik lees wel mee en eigenlijk had ik gewoon mee gemoeten naar het bureau voor een verdere constatering zoals ik begrijp.

Maar als je net uit bed bent en Listerine net hebt gebruikt dan krijg je inderdaad een dikke F.

Het enige wat in dit geval (volgens mij) zou kunnen werken is een bloedtest omdat na 20 minuten het spul nog steeds in je mond zit (wel in mindere mate). Maar op het moment zelf heb je niks aan een bloedtest omdat dat niet gelijk bekend is.

Ik heb geen verdere bedoelingen met dit topic en heb ook zeer zeker niet gedronken.

Maar ik kan het vanwege mijn baan niet gebruiken om hier gedonder mee te krijgen dus ik zit er over na te denken om het niet meer te gebruiken. Ook omdat ik 's nachts op de gekste tijden op pad moet.

Het is in ieder geval een vervelende bijkomstigheid van het gebruik van dit spul.

Groeten Wildcard

• KlaasVaak

Wildcard77th, het spul zit vast nog in je mond na 20 minuten

althans dat mag ik hopen voor meneer Listrine.

Maar het bestanddeel alcohol (alcohol is waar het apparaat op reageert) is dan wel verdampt of anderzins uitgewerkt.

• KlaasVaak

Dat was niet wat ik bedoelde of waarom ik twijfelde aan het verhaal.

Maar, als je een F blaast, waarom gelooft een OA dan niet het apparaat maar wel de verdachte.

Dan kan hij in de toekomst dat apparaat namelijk achterwege laten en vertrouwen op zijn waarneming al dan niet in combinatie met de reactie van de betrokkene.

Bij een P/A waarde kan de verbalisant afhankelijk van het rijbewijs (beginnend bestuurder of niet) zelf beslissen.

Bij een hogere uitslag ook maar dan is de verbalisant wel medeverantwoordelijk voor de eventuele gevolgen.

Het apparaat gaf namelijk een alcoholindicatie aan.

Als wildcard77th zegt dat hij niet gedronken heeft heb ik geen reden om dat niet te geloven.

Niet vanachter mijn toetsenbordje dan :-)