Waar ligt de grens?

• Fred Kleven

Ook nog op zondagavond, 1 nov. j.l. wegmisbruikers. Op de A16 werd een mercedes staande gehouden inverband met het overschrijden van de max. snelheid, en wel zodanig dat het rijbewijs van de Turkse Nedelander werd ingevorderd. Meneer in kwestie begon op een niet te misstane wijze de agenten uit te schelden, c.q. te beledigen. Eerlijk gezegd had ik het er niet bij laten zitten, en had deze meneer maar eens even meegenomen. Waar ligt de grens? (uitzending is terug te zien bij wegmisbruikers)

• - Gerard -

Maar die Turkse meneer die zoveel kabaal maakte (het schelden) deed dat in het Turks, dus dat de agent werd uitgescholden had de agent waarschijnlijk niet begrepen. En waarschijnlijk vond de agent deze Turkse meneer iets te zielig. Eerst netjes: ja meneer, en dan KUTVOLK.

• KlaasVaak

Hij heeft volgens mij ook in verstaanbaar Nederlands beledigd.

Maar, het is te allen tijde of je daarop wilt investeren en of het je raakt.

Door jurisprudentie hoeft een agent geen dikkere huid meer te hebben dan een ‘gewone’ burger.

De Hoge Raad heeft bepaald dat die uitzondering nergens in de wet is terug te vinden.

Als een uitlating gedaan wordt om te beledigen dan mag deze zo worden opgevat. Aldus de HR.

Maar het verhaal van de dikke Turk had dat betekend dat er een wagen bij moet komen voor het overbrengen.

De collega's dan naar het bureau moeten (dwz een bureau waar een chef van dienst is voor een voorgeleiding) voor de administratieve afhandelingen.

En dat is niet ten gunste van de opname en in het voordeel van de opnameploeg.

Die willen wegmisbruikers filmen :D

http://www.acp.nl/home/nieuws/artikel/hoge-raad-beledigen-politie-toch-strafbaar/

De volledige uitspraak: http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx?snelzoeken=t&searchtype=ljn&ljn=BI5623

• Lans

Ik vond dat die diender aardig rustig bleef. Deed hij netjes. Zodra hij de camera ploeg ging bedreigen handelde hij correct.

Ik ben, al zeg ik het zelf, ook vaak de kalmte zelfe. Je hoeft je niet beledigd te voelen om een strafbare belediging te hebben, maar ik heb echt een grens. Ik ga niet 3x netjes vragen of hij z'n mond wil houden. In het geval van die dikke Turk, ik vond hem zo'n zielig gedrag vertonen, dat ik wat sarcastischer was geworden. Iets in de richting van: “Alstublieft meneer, en succes met het koffers pakken” gezien hij het hier toch een kutland met kutvolk vond.

Maar al met al, die schreeuwlelijk is het niet waard aan te houden. Ik denk dat ik het hetzelfde had aangepakt maar dan met iets snerende ondertoon. Als ik Turks had verstaan, dan was hij wel meegegaan.

• serine

t komt niet eens in mijn hoofd op om oom agent zo te behandelen..en al helemaal niet in een ander land..daar zijn ze even wat feller geloof ik…

en misschien is dat nou net de reden waarom iemand hier zo makkelijk uit zn plaat kan en durft te gaan tegen de agenten hier..

• - Gerard -

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

>

> Maar het verhaal van de dikke Turk had dat

> betekend dat er een wagen bij moet komen voor het

> overbrengen.

En waar vind je zo snel een dieplader. :D:D

• wildcard77th

En dan vraagt men zich af waarom Dhr. Wilders zo populair is ineens.

Mensen zijn het zat om dit soort mensen in de samenleving aan te treffen. Men denkt dat men als “buitenlander”

alles kan maken. Het houdt een keer op en men kan zich gewoon gedragen. Doe je dit niet, dan mag je verkassen.

Gelukkig heeft meneer de “Dikke Turk” deze conclusie ook getrokken en verhuist hij naar een ander land.

Eerst slijmen en “ja meneer” en “nee meneer” zeggen maar als hij erachter komt dat ie toch de sjaak is

dan maar even de agent de huid vol schelden. Lekker hypocriet.

Wat mij betreft had de agent in kwestie wel even harder mogen optreden.

En niet alleen in dit geval. Wat mij betreft mag de agent op straat wel wat vaker harder optreden en korter door de bocht zijn.

Groeten Wildcard

• Plukkie

De turk werd anders ook rustig boos (eigen bewoording)

dus die was dan ook nog rustig ;)

Grtz Plukkie

• - Gerard -

wildcard77th Schreef:

——————————————————-

> Wat mij betreft mag

> de agent op straat wel wat vaker harder optreden

> en korter door de bocht zijn.

>

> Groeten Wildcard

Daar wil ik wel even op inhaken. Ik kijk altijd graag naar Politie op je Hielen. Gaat over de Engelse politie. De politie in Engeland draagt geen vuurwapen. Er zijn wel gewapende agenten maar dat is slechts 2% op het totaal. Engelse agenten krijgen ook geen schietles. 2 Van deze Engelse agenten is een aantal weken mee geweest met een speciale politieeenheid in Amerika. Die eenheid draait diensten waar de gewone politie het niet meer aankan. De eenheid is zo'n beetje alles in 1. Recherche, arrestatieream en verkeerspolitie. Zijn allemaal gewapend en je hebt daar ook geen dienstwapen. Iedere agent kiest en betaald zijn eigen wapen. Beetje gun kost 30dollar. In dat soort wijken wordt met zero tollerance opgetreden. Als je daar met een flesje bier over straat loopt word je gearresteerd.

Eenmaal terug in Engeland vertelde een van die agenten. In Amerika gaan ze keihard te werk. In Engeland mag je als agent erg weinig. Een verdachte moet zich bij wijze van spreken prettig blijven voelen.

Zijn conclusie: 'Eigenlijk, zijn we geen politieagenten maar servicemedewerkers'.

Ik denk, persoonlijk, dat de Nederlandse politie iets harder optreedt als de Engelse maar het zou mij niks verbazen als onze politie richting die van Engeland gaat, incl. het inleveren van het dienstwapen.

• serine

ik liep eens in london..het gebied waar big brother op iedere straat hoek hangt…toe te kijken..

voor ik wist wat er aan de hand was..kwamen er auto's aan gescheurd…en agenten aan rennen…uit alle hoeken en gaten kwamen ze vandaan..en ineens…

renden een winkel binnen…(ik meen dat het een juwelier of een antiek winkel was) en halde er een overvaller uit vandaan..propte hem in een van hun wagens..en weg waren ze weer..

ze zijn sneller dan het licht..met met zn veeeeeeeeeeelen..

sorry lieve gerard…ik weet niet waar ze vandaan kwamen..maar dat is een ervaring die ik hier nog nooit heb gezien.

maar ik begreep wel waarom engelse agenten geen wapens nodig hadden..:D