boetes

• sweetlove80

Mijn vriend had openstaande boetes hij is toen opgepakt bij een grenscontrole in belgie in de trein

hij moest toen betalen of zitten

hij heeft toen 1900 euro betaald volgens marechaussee stond er nog 1000 euro open en dat hij dat maar snel moest betalen

maar wel vrijgelaten.

nu vraag ik me af wel vreemd dat hij niet alles hoefde te betalen en stel dat ze bij mij vriend aan de deur komen moet hij dus betalen

en als hij het bedratg pas na 4 dagen kan betalen wordt hij dan in hechtenis gesteld en wordt hij dan na betaling vrijgelaten of moet hij dan sowieso die dagen uitzitten omdat hij niet gelijk kon betalen?

Groetjes

• Lans

Je hebt 2 soorten boetes, onherroepelijk en niet onherroepelijk.

Boetes moet je betalen, doe je dat niet, dan worden deze verhoogd. Dat gebeurd een paar keer, totdat deze op zijn maximale verhoging zit. Dan gaat er nog een tijd overheen, is er dan nog steeds niet betaald, dan krijgt de politie/kmar de bevoegdheid om dwangmiddelen te gaan gebruiken. Zitten of betalen bijvoorbeeld.

Zo zal het zijn geweest met die boete van 1900.

Voor die andere 1000 heeft hij nog even de tijd om die te voldoen. Anders kan hij ook daarvoor opgepakt worden.

En ook over het zitten zit verschil in. Voor de ene boete kan je in plaats van betalen gaan zitten. Vervangende hechtenis. Na het aantal dagen zitten ben je van de boete af.

Echter, er zijn ook boetes dat je een aantal dagen “gegijzeld” kan worden, zoals dat heet. Dat betekent dat je dan, als je niet kan betalen, wordt vastgezet. Dat kan maximaal 21 dagen geloof ik. Maar dan ben je nog niet van de boete af. Die blijft gewoon open staan.

Theoretisch kan dat betekenen dat je dan 21 dagen hebt gezeten, en dan nog steeds niet betaald, je wederom in gijzeling genomen kan worden. Net zolang totdat de boete is voldaan.

Achteraf gelul misschien, maar zeg je vriend maar dat hij bij de eerste de beste acceptgiro of schikking van justitie beter maar meteen kan betalen. Anders loopt het sowieso op en uiteindelijk alle gevolgen van dien zoals hierboven beschreven.

Groetjes, Lans

• Ronald

heb je in zo'n geval dan ook gelijk een strafblad als je gaat zitten omdat je geen bekeuring betaald heb?

• KlaasVaak

Een ‘strafblad’ zoals in de volksmond genoemd, bestaat niet. Dat heet justitiele documentatie.

Omdat het wel lekker ‘bekt’ noem ik het ook nog even ‘strafblad’.

Het feit dat ze deze jongen in de trein konden ‘linken’ aan de boete zegt dus al dat het geregistreerd staat.

Ook die niet onherroepelijke boete van 1000 Euro.

De vraag is echter: waar komen die boetes vandaan. Een (of meer) overtredingen of een misdrijven?

Of een schadevergoeding n.a.v. een uitspraak van de rechter?

Soms is het een schikkingsvoorstel van een of meer overtredingen.

Als je dat betaalt dan kom je niet voor de rechter en dus geen ‘strafblad’.

Doe je dat niet dan stuurt het OM de strafzaak naar de rechter en dan doet die uitspraak.

Als de rechter een uitspraak in je nadeel doet dan heb je een ‘strafblad’.

Tenzij de rechter de zaak naar de prullenbak verwijst, maar dat gebeurt zelden.

Ondanks dat je niet altijd een ‘strafblad’ oploopt is het wel gewoon terug te zien.

De vraag is echter: welke instantie vraagt om de info. Voor welk doel.

Denk aan de Verklaring Omtrend Gedrag (VOG).

Bij het VVN kom je niet binnen als je de kamer kunt behangen met je bekeuringen, bij wijze van spreken. ;-)

Maar een Wapenvergunning zal wel kunnen ondanks het bezit van een aantekening voor openstaande verkeersovertredingen.

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/rechtspraak-en-veiligheid/soorten-recht/strafrecht/straffen/wanneer-krijg-ik-een-strafblad.html

Of google eens op ‘justiële documentatie’.

• Ronald

KlaasVaak,

Dank voor de duidelijke uitleg.