Auto B rijbewijs medische keuring nodig ja of nee en verlopen vraagje.

• Ronald

Hoi,

Mijn rijbewijs is enige tijd geleden verlopen, kan hem ook nergens meer vinden. Durfde eigenlijk ook al zeer lange tijd een tien jaar ongeveer niet meer auto te rijden. Nu heb ik een zeer leuk aanbod gekregen van een bevriende rijschool om tegen een zeer lage vergoeding een aantal rijlessen bij hem te volgen zodat ik de draad weer op kan pakken.

Maar nu mijn vragen:

1: Rijbewijs kwijt, is enige tijd geleden verlopen, heb vernomen dat hij in feite altijd geldig blijft dat je dus zo een nieuw rijbewijs kan halen in stadhuis. Ze zeggen wel dat ik aangifte van vermissing moet doen voor mijn rijbewijs en dat ik daarmee naar stadhuis kan gaan en hem kan ophalen. Klopt dit, kan ik zo mijn rijbewijs als verloren beschouwen aangeven bij de politie? Durf echt niet meer te zeggen waar hij gebleven is.

2: Ik heb suikerziekte, moet ik voor de aanvraag van het rijbewijs bij stadshuis een medische verklaring hebben dat ik mag rijden? De ene zegt van wel de andere zegt weer van niet dat dit alleen geldt voor groot rijbewijs. Maar wat ik vernomen heb, is als ik het rijbewijs zonder medische verklaring ophaal en ik wordt onwel door mijn suiker ziekte onderweg en ik veroorzaak dan een ongeluk dat ik dan niet verzekerd ben? Is dit juist?

• Nog steeds Dennis

Alle informatie kun je vinden op http://www.cbr.nl/?

T.a.v. verlopen rijbewijs:

http://www.cbr.nl/faq.pp?categoryid=30&id=300 en

http://www.rijbewijs.nl/nl/houden/houden.asp#verlopen

T.a.v. rijbewijs en diabetes:

http://www.cbr.nl/brochure/AZWEB918.pdf

• KlaasVaak

Volgens mij moet je bij het aanvragen van een rijbewijs een gezondsheidsverklaring tekenen.

Hierop staan geloof ik 10 vragen en als je er 1 of meer met ja beantwoord moet je een medische verklaring hebben.

Of je rijbewijs na 10 jaar nog geldig is durf ik niet te zeggen.

• Ronald

Nog steeds Dennis, dank voor de links. Lijkt me duidelijk zo omtrent mijn suikerziekte.

Wat mij nog niet duidelijk is, of ik eerst aangifte moet doen bij politie van vermissing rijbewijs of dat ik zo na het gemeente huis kan gaan na de keuringen e.d.

• Ronald

KlaasVaak, het is me duidelijk omtrent de keuring nu. Alleen nog niet duidelijk of er aangifte gedaan moet worden ja/ nee.

• Nog steeds Dennis

Ja, aangifte van vermissing doen. Je moet namelijk bij aanvraag van een nieuw rijbewijs, het oude overleggen of een proces-verbaal van vermissing.

• Ronald

ok duidelijk Dennis.

• - Gerard -

Als je aangifte doet van vermissing is het rijbewijs waarvan je aangifte doet wegens vermissing op dat moment niet meer geldig. Logisch. Verder schrijf je dat jouw rijbewijs 10 jaar geleden ‘verlopen’ is maar je bedoelt waarschijnlijk dat de geldigheids (duur) is verstreken. Dat rijbewijs is dus ook niet meer geldig. Ik heb net even in de wet zitten snuffelen maar daar stikt het van verwijzingen en vereist dus een tijdje studie. Kortste klap is je morgen even melden in het gemeentehuis.

Ik denk dat het belangrijker is dat jouw rijexamen altijd geldig blijft. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat wanneer je het examen hebt gehaald er een eis gesteld wordt waarbinnen je in een bepaalde tijd ook een rijbewijs MOET aanvragen.

En verder ….

Mijn moeder is 72, heeft ook diabetes, en scheurt nog steeds de straatstenen uit Neerlands wegen. ;)

• Ronald

Hoi Gerard,

Wat je moeder betreft weet het diabetes patiënten kunnen ook prima rijden, niets mis mee. Mijn vader heeft het ook en is 78 en rijd ook nog vrolijk rond. Wel iedere vijf jaar keuring. Maar dat moet hij al 35 jaar iedere vijf jaar keuren om andere medische redenen. Probeer morgen wel eventjes naar politie bureau te gaan voor info hoe ze dat hier aanpakken en naar de gemeente te gaan.

• - Gerard -

Moet je natuurlijk zelf weten, ik was zelf eerst naar de gemeente gegaan, of even bellen, en eventueel dan naar de politie. Ik kan namelijk niet goed inschatten waarom je aangifte zou doen van een rijbewijs dat toch niet langer geldig is en om het dan maar als vermist op te geven. Ik heb zelf het idee dat aangifte doen bij vermissing van een geldig rijbewijs als reden heeft het geldige rijbewijs ongeldig te laten verklaren. Maar goed ……