Peter R de Vries, tot zover zijn imago

• KlaasVaak

Dat is iets te makkelijk.

Peter wordt ook gewoon betaald, zij het door de reklame.

Als Peter voor de publieke omroep had gewerkt had hij ook met budget te maken gehad en met budget problemen.

Net als de politie nu.

Of omgedraaid :als de budgetten geen rol hadden gespeeld bij de politie waren er ook mensen die de aangiften van eenvoudige diefstallen gingen afhandelen.

En dan had het korps geen 10 puntenplan in het jaarverslag hoeven opnemen.

Enig idee hoeveel zaken Peter laat liggen die hij onder de maat vindt?

Dan moet je die er ook in betrekken.

En niet alleen de succesverhalen noemen en roemen

Waar het mij vooral om ging is het verwijt van PRdV over integer moeten zijn en over betuttelen van derden.

En wat doet Peter: een boek uitbrengen met op ‘journalistieke wijze’ verkregen info, en nu blijkt dat dit mogelijk gewoon een ranzig verhaal is om de verkoopcijfers te beinvloeden. Immers hoe interessanter het verhaal hoe meer ermee verdient werd.

Waarom schreef hij niet in een nawoord dat de inhoud tot stand kwam na tekenen van een contract waarin 75% van de opbrengst werd geeist door de crimineel himself? Omdat dat niet ten goede kwam aan de successtory en dus aan de opbrengsten.

Lekker objectief verhaal, eerst een contract sluiten en dan gevoerd worden door diezelfde partner, en waar is de controle?

Sowiezo zijn die ontvoerders niet gestorven van de eerste leugen.

Maar Peter is wel tegen de kroongetuigenregeling….

• KlaasVaak

Ik denk dat je de plank hier een beetje misslaat.

Er zal menig vorderig via Wet Openbaarheid Bestuur aan te pas komen.

En ja, ook soms wordt hij door de politie benaderd voor medewerking.

• - Gerard -

Joh, wat maakt het een ruk uit wat die Peter doet, al schrijft hij een bestseller over bananen. En wat maakt het een ruk uit dat hij tegen kroongetuigen is? Mij maakt het allemaal geen fluit uit en ik vind dit persoonlijk een onzinnige discussie. De politie heeft een eigen verantwoordelijkheid, daar wordt ze op afgerekend en laat die Peter lekker zijn gang gaan.

• Fred Kleven

Dat is wel in tegenstelling tot je eerdere reaktie Gereard, “blunder Jordan zaak” Telegraaf etc. toen maakte het je wel een ruk uit om in je eigen bewoordingen te blijven. Onlangs las ik een artikel in Allround Blauw: Peter R. de Vries en de politie: samen hebben ze iets met misdaad, zij het dat ieder opereert aan zijn eigen kant van de lijn, ze hebben eigen belangen en verantwoordelijkheden. Samen werken als kat en hond? Nee, er is respect en waardering voor elkaars werk, zo kom je tot kwaliteit. Dat wordt aan beide kanten onderkend. Ze werken één op één samen, aldus het artikel. Zullen we het daar maar op houden.

• - Gerard -

Ik vind zijn speurwerk in de zaak Joran een blunder, maar vervolgens krijgt hij er wel een prijs voor. Oké? De Telegraaf vind ik een waardeloze krant, niveau dood hout. Wat Peter doet en wat De Telegraaf doet zal mij een worst zijn. Ze doen maar. Geen enkele reden om je druk over te maken.

Ik vind het zinloos Peter R. of De Telegraaf iets te verwijten als politie(medewerker). De politie heeft een eigen verantwoordelijheid. Ik vind het ook prima dat Peter R. klpd-BOA's in beeld brengt omdat ze te snel rijden maar het heeft weinig zin te zeggen dat Peter R. zelf ook te snel rijdt. De politie moet dat gedrag van die BOA's gewoon zelf oplossen.

• Fred Kleven

Maar wat vind jij dan Gerard, bijvoorbeeld van de zaak Knobbelzwaan?

• - Gerard -

Ik ken het niet

• K.Hakvoort

Een simpele DNA-check heeft geleid tot het vinden van de dader in de Puttense moordzaak en het meeste denkwerk dat uiteindelijk tot de vrijlating van de ten onrechte veroordeelden leidde was afkomstig van een (oud-)politieman.

Misdaadjournalistiek is bijna nooit echte onderzoeksjournalistiek maar meer het vermarkten van opsporingskennis die onder commerciële druk uit het politie- en justitieapparaat en andere instanties lekt. Zo'n journalist is m.i. dus geen echte onderzoeker maar meer een handige zakenman die net als andere handige zakenlieden vooral verdient aan andermans werk. De mythe van superspeurder wordt niet alleen door het eigen programma, de eigen website en kritiekloze interviews in diverse media (die in ruil voor meeliften op succes gratis reclame bieden) in stand gehouden maar ook door politieambtenaren en een belangrijk deel van het publiek dat heilig in deze mythe gelooft.

Politiemensen werken legaal of illegaal met de misdaadjournalist mee met het oog op korte termijn-belangen en schaden daarmee hun organisatie op lange termijn. Bovendien komt door die medewerking een deel van het opsporingswerk buiten rechterlijke controle te liggen, evenmin iets om vrolijk van te worden. Bewondering van het publiek leidt tot onverantwoordelijk gedrag van burgers: vertrouwelijke info verstrekken aan iemand die er primair geld of roem mee wil verwerven, en er in de meeste gevallen niets mee kan en wil doen, i.p.v. aan een instantie die er serieus en integer mee aan de slag gaat. De mythe van de misdaadjournalist schaadt dus ook de burgerzin.

Misdaadjournalisten vullen het politiewerk niet aan maar parasiteren erop.

• KlaasVaak

Ik vind het niet ‘zinloos Peter R. (…) iets te verwijten als politie(medewerker). ’

Als hij zegt dat het politieoptreden vaak hypocriet is en zichzelf herhaaldelijk in zijn uitzending als voorbeeld stelt,

en niet schroomt het integer zijn in zijn mond te nemen, dan vervolgens een boek uitbrengen wat alleen tot stand kon komen door 2/3 van de opbrengst aan criminelen ten goede komt en je dit niet vermeldt in je boek maar doet voorkomen alsof zijn journalistieke kunst hieraan ten grondslag ligt dan lijkt me dat toch een vorm van bedrog.

Voorts denk ik dat de verkoop een stuk minder groot was geweest als de crimineel het boek onder eigen naam had geschreven (al of niet met behulp van journalist PRdV die dan 1/3 van de opbrengst had gekregen voor zijn aandeel).

Iets wat qua verhouding hetzelfde was geweest, alleen minder ethisch, en dus minder verkocht zou hebben.

Het lijkt zelfs een beetje op heling. Het te gelde maken van iets (roem en kennis) wat uit diefstal (criminaliteit) verkregen is.

• - Gerard -

Al weet Peter corrupte politieagenten te vinden die hem helpen bij zijn speurwerk, ik vind het prima, vooral in moordzaken. Er zijn boeken volgeschreven over de manier van werken van de politie en het OM en ik kom elke keer weer uit bij liegen en bedriegen. Dat vind ik allemaal ernstiger dan wat die Peter R. doet.