Hoe ziet het werk van een flitsambtenaar eruit? En hoe werkt de apparatuur eigenlijk?
Zullen het te weten komen? kijk hier.
Tja, wat moet je hier nu van zeggen? Ieder zijn werk. Echter, ik vind het jammer dat deze boa's altijd met de politie vergeleken worden. Politiejas aan, terwijl deze man dat absoluut niet is. Niet om het op de man zelf te spelen hoor, maar hij mist gewoonweg de kennis en vaardigheden om hier normaal mee om te kunnen gaan. De man kan daar niets aan doen. Echter zoals ik al aangaf, de organisatie wil meer “blauw” op straat. Dus heis ze maar in een politie-pakje.
Net zoals de verkeershandhaving teams. Volledig uniform van de politie aan, zelfs een opvallende auto maar verder geen bevoegdheden, behoudens alcohol controle en snelheidscontrole.
Tja, daar creër je een verkeerd beeld mee. Als burger krijg je te horen dat er geen eenheid beschikbaar is voor het opnemen van jouw aangifte en je moet noodgedwongen naar het bureau. Onderweg naar het bureau ziet de burger een groep van tien man volledig in uniform een controle doen. In de ogen van de burger een agent, terwijl deze dat niet zijn.
Ik heb ook altijd gezegd, alles wat geen volledige opsporingsbevoegdheid heeft, uit het politieuniform. Hier creër je schijnblauw mee. Met alle gevolgen van dien.
Denk je nu echt dat een overvaller eerst even gaat checken of het een boa is of een politieagent? Levensgevaarlijk. En in het minst erge geval krijg je een situatie zoals in dat filmpje. Beschamend.
Overigens, kwam een ander filmpje tegen van dezelfde maker tegen, hoe het wel kan en hoe deze inspecteur normaal reageert zonder een beschamende stempel achter te laten:
http://www.geenstijl.tv/2009/11/rutger_geeft_verloren_politied.html
Gr Lans
Hoeveel kennis en vaardigheden heb je nodig om met een situatie als deze om te kunnen gaan. Een eenvoudige instructie “Hoe om te gaan met….” zou al voldoende moeten zijn. Is in het bedrijfsleven bij receptionistes en beveiligers heel normaal met betrekking tot de Pieter Storms (een wind die is gaan liggen) en de Alberto Stegemans-en onder ons.
Ik krijg nu een beetje een idee dat de flits BOA's uit een (bijna) kansloze werklozenpool gehaald zijn, geleerd hebben hoe ze de apparatuur neer moeten zetten en dan de tijd volmaken.
Ik kan mij nog de tijd herinneren waarin Hans Dijkstal zich uitliet over de uniformering van beveiligers, waarbij hij van mening was dat er een éénduidig uniform voor alle beveiligers moest komen. Dat was ongeveer in dezelfde tijd dat de stadswachten hun intrede deden. In politie-uniform, blauwe broek met blauwe bies, (toen nog) blauw overhemd en hetzelfde jasje. Beveiligers mogen vanuit de Wet PBR een niet op het politie-uniform gelijkend tenue dragen, hetgeen zelfs door het Ministerie van Justitie goedgekeurd dient te worden. Elke wijziging dient aangemeld te worden opdat er maar geen nep-agenten op straat lopen. Gelukkig heeft de overheid zelf wel allerlei nep-agenten op straat (en in de bureaus) gezet. Stadswachten, Stadstoezicht, Parkeerpolitie, BOA's in allerlei soorten en maten, Politie-assistenten en Servicemedewerkers; zij lopen allemaal in het politieblauw. En dan hebben we het nog niet over het enorme assortiment aan soorten kleding en kleuren dat de politie in gebruik heeft. Een burger die geen speciale binding met de politie heeft, ziet de door de bomen de politie-agent niet meer. Vandaar ook de GS uitspraak, wat doet de politie, zij bellen de politie.
Voor een deel kun je mensen voorbereiden op onverwachte situaties en/of kontakten met de media. Door het opstellen van een korte instructie kun je snel een situatie normaliseren (er is immers al snel een lichte vorm van paniek als er een camera in de buurt komt). Voorbeeld is bijvoorbeeld het plaatsen van de filmploeg in de wachtruimte en het verzorgen van een kopje koffie. De receptie heeft dan de handen vrij om de procedure in werking te stellen. De filmploeg vindt dat doorgaans ook goed, want het gaat hen uiteindelijke om het resultaat. Overigens ging dit in het andere GS-filmpje niet helemaal goed. De deur ging dicht (op zich goed) maar de GS reporter ging zelf om een kopje koffie vragen.
Ik hoop overigens niet dat het ziekteverzuim onder de flits BOA's enorm gaat stijgen, want het begint toch wel een stress-vol beroep te worden.
Ik was laatst op een voorlichtingsavond van de school waar mijn zoon onderwijs geniet, Lans. Het enige waar je op school als leerling niet voor kunt kiezen is politie. Politie is namelijk geen vak. Binnen de politie kun je met alle richtingen die je op school kunt kiezen, terecht.
Ik zag deze week naar aanleiding van het onderzoek van de SP een aantal volledig bevoegde politieagenten en een enkele BOA bij Pauw en Witteman maar als dat nou de creme de la creme van de Nederlandse politieagent is, Lans, dan deed die BOA het nog helemaal niet slecht.
Politie is namelijk geen vak.
Nee dat klopt, iedere boerelul kan het, maar niemand wil het.
Die paar die het doen zijn liefhebbers of hebben hun school niet afgemaakt.
Waarom is er dan een hogeschool voor politiekunde (voorheen politieacademie)?
Waarom is er dan een brugjaar politie in het MBO?
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt of wie je dat verteld heeft.
Als dat de decaan van de school van je zoon is geweest zegt dat iets over zijn kennis en kunde.
Ik zou mijn zoon daar dan meteen van school halen, of elders zijn beroepskeuze laten bepalen.
Binnen de politie kun je met alle richtingen die je op school kunt kiezen, terecht.
Als je met ‘op school’ bedoelt een VMBO opleiding dan klopt dat.
En dan alleen voor instroom in een deel van de politieorganisatie.
Wil je hoger de organisatie in zul je toch echt een hoge(re) vooropleiding genoten moeten hebben.
Werken en leren bij de politie kan op niveau 2 t/m 6:
• Assistent politiemedewerker (1,5-jarige opleiding, niveau 2)
(minimaal diploma vmbo-bb/kb)
• Politiemedewerker (3-jarige opleiding, niveau 3)
(minimaal diploma vmbo gl/tl of vergelijkbaar)
• Allround politiemedewerker (4-jarige opleiding, niveau 4)
(minimaal diploma vmbo-tl, mbo of havo)
• Politiekundige bachelor (4-jarige opleiding, niveau 5)
(minimaal havo of vergelijkbaar)
• Politiekundige master (4-jarige opleiding, niveau 6)
(minimaal vwo of vergelijkbaar)
Wil je bijvoorbeeld analist worden of bij forensische opsporing heb je niet veel aan je VMBO of reguliere politieopleiding.
Wel kun je binnen de politie veel richtingen op. Maar hoe hoger de vooropleiding hoe hoger je in de top kunt komen.
En zoals in de meeste organisaties:
Sommige (een enkeling dus) komt tot in de hoogste regionen van de organisatie nadat hij (wellicht overgekwalificeerd) van onderaf is begonnen.
De meesten die in de hogere regionen (willen) komen, komen met hogere kwalificaties via de zijdeur binnen en weten niet of nauwelijks wat zich in de onderste regionen afspeelt. Deels omdat die hoge kwalificatie niet past bij een instroom van onderaf, deels omdat in die hogere regionen andere (lees: leidinggevende en sturende) kwalificaties belangrijker zijn dan de praktische kanten van het beroep.
Hoeveel bedrijven gaan er niet naar de knoppen als de baas gaat uitbreiden en zich niet meer met het feitelijke ambacht (handwerk) bezig houdt maar met leidinggeven (denkwerk).
En hoeveel komen er tot de conclusie dat als zij dit doen zij hun werk niet meer leuk vinden omdat zij uit het ambacht (werken met je handen) de meeste voldoening halen, meer dan uit het bepalen van strategie en het sturen van de organisatie (werken met je hoofd)?
De meesten kunnen of heel goed het ambacht/vakmanschap of heel goed het managen en organiseren.
Slechts een enkeling kan beide goed.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?