Arrestant schiet zich zelf neer op politie bureau

• Ronald

Hoi iedereen,

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5387470/__Arrestant_schiet_zichzelf_neer__.html ik lees zojuist dit artikel in de Telegraaf.

Nu vraag ik mij af hoe dit mogelijk is?

Ik neem aan dat er direct bij de arrestatie van iemand je volledig gefouilleerd wordt en niet pas op het bureau? Zo weet je ook niet wat er onderweg van arrestatie naar bureau kan gebeuren?

Persoonlijk lijkt mij dit een behoorlijke politie blunder van de agenten die hem naar het bureau hebben gebracht? Of zit ik hier geheel naast?

• mwb

ik weet niet of je er geheel naast zat. De zaak kennen we niet precies en ik zou zelf in dit geval niet zo snel met een vinger maar iemand wijzen.

• Ronald

Dat we de zaak niet kennen is logisch.

Ik wil alleen weten wat de algemene procedure is bij een arrestatie. Hoort er bij een arrestatie niet gelijk volledig gefouilleerd te worden ja of de nee?

Als dit ja is dan zijn hier toch behoorlijk ernstige fouten gemaakt, als dit nee is dan niet. Ik neem aan dat er verder geen tussen liggende weg is, afhankelijk van situatie of er gefouilleerd moet worden.

• Nog steeds Dennis

Misschien moet je, naast het artikel, ook maar eens de reacties lezen. Daar wil nog wel eens een juist antwoord bij staan.

En om, zonder van de zaak op de hoogte te zijn, maar meteen te roepen dat het een politieblunder is, is op z'n minst voorbarig.

En als antwoord op je prangende vraag: er mag slechts onder bepaalde omstandigheden worden gefouilleerd, als een verdachte is aangehouden. Evenzo mag slechts in bepaalde gevallen de verdachte, transportboeien worden aangelegd.

Zoek maar eens op de site van de nationale ombudsman op “handboeien”.

Pas op het bureau ondergaat iedere verdachte een zogeheten “insluitingsfouillering”, voordat hij wordt ingesloten.

Indien er geen aanleiding toe bestaat, wordt een aangehouden verdachte dus niet gefouilleerd of in de boeien geplaatst voordat hij naar het bureau gaat.

Edit: tekst speciaal voor Hampie geaccentueerd.

• Nog steeds Dennis

als je gewoon wil weten wat de procedure is, waarom vraag je dat dan niet gewoon.

Je ventileert nl. nu eerst je ongeïnformeerde mening en vraagt daarna pas hoe de vork in de steel zit.

Als je echt geïnteresseerd bent, informeer je jezelf eerst met feiten en kennis, en kom je daarna pas met je (gefundeerde) mening.

Dat is wat mwb ook bedoelt.

• Lans

Heel simpel Ronaldg,

De politie mag niet zondermeer fouilleren.

Zie hier artikel 3 vd politiewet:

3. De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd tot het onderzoek aan de kleding van personen bij de uitoefening van een hem wettelijk toegekende bevoegdheid of bij een handeling ter uitvoering van de politietaak, indien uit feiten of omstandigheden blijkt dat een onmiddellijk gevaar dreigt voor hun leven of veiligheid, die van de ambtenaar zelf of van derden en dit onderzoek noodzakelijk is ter afwending van dit gevaar.

Dus even heel simpel; Als de man is aangehouden, de man werkt gewoon mee, hij is voor een simpel feit (bv rijden onder invloed) aangehouden, niets wijst erop dat hij goederen bij zich draagt welke een gevaar kunnen opleveren, tja, dan MAG hij NIET gefouilleerd worden. Sterker nog, als de dienders dat toch doen gaan ze buiten hun boekje.

Ik vind dat ook belachelijk hoor maarja, zo is nu eenmaal de wetgeving. Ik ben ook van mening dat deze dringend aangepast moet worden want dit is voor mij al het zoveelste bericht. Mijn inziens: Aangehouden = standaard fouilleren. Of het nu een omaatje is die wat gestolen heeft of een gozer met een slok teveel op achter het stuur –> fouilleren.

En ik doe dat al. En ja, daarmee ga ik soms buiten het boekje helaas. Maar liever dat ik achteraf een douw krijg of dat een zaak wordt geseponeerd dan dat ik of mijn collega of de arrestant zichtzelf verwond omdat hij de kans had goederen bij zich te dragen omdat ik niet mag fouilleren.

Groetjes, Lans

• - Gerard -

Klinkt allemaal heel leuk maar als winkelsurveillant weet ik natuurlijk wel beter. Als ik een winkeldief heb aangehouden wordt deze vrijwel altijd gefouilleerd door de politie om te kijken of de verdachte nog meer gestolen goederen in zijn kleding heeft verstopt en wordt de verdachte ook in vrijwel alle gevallen in de handboeien geslagen met als reden: “wij hebben geen zin om achter u aan te hollen als u wilt ontsnappen”.

In een geval, en dat heb ik hier ook al eens eerder geschreven, hoefde de winkeldief niet in de handboeien maar riep de agent wel: ‘Je hoeft niet in de handboeien en je loopt rustig met ons mee, geen gekkigheid want al is de winkeldief nog zo snel, de politiekogel achterhaalt hem wel’.

Dan hebben we het dus over een simpele winkeldief.

Er staat dus wel meer in de politiewet of wat ze allemaal in regelingen en voorschriften hebben vastgelegd, in de praktijk geeft de politie daar een andere draai aan.

Verdachten van een strafbaar feit dienen te worden voorgeleid aan een (h)OvJ maar in de praktijk kan dat gewoon een telefoongesprekje zijn met een (h)Ovj of en rechercheur die belast is met winkeldiefstallen.

Dit schrijven als reactie op hoe de politieagent dient op te treden en niet op het artikel van De Telegraaf want dat lees ik uit principe niet. Baggerjournalistiek.

• Ronald

O.K. dat is duidelijk dat het kennelijk wettelijk niet mag. Zoals Lans schrijft ben ik het er dan ook 100 % mee eens dat deze wetgeving aangepast moet worden, en dat het zelfs wettelijk verplicht wordt bij iedere verdachtmaking fouilleren. Dit uit pure veiligheid agent en verdachte/ arrestant.

• Lans

Uiteraard Gerard, de praktijk is wat anders. Ik boei en fouilleer verdachten wel eens terwijl daar geen aanleiding voor is. Maar puur wettelijk gezien, mag het in veel gevallen niet. En inderdaad, dan moet je even creatief zijn als die dienders bij jou in de winkel. Waarschijnlijk geen aanleiding om te boeien, dus dan maar even een “pas op verhaaltje”.

Het fouilleren in het voorbeeld van jou is wel legitiem. Maar dan is het geen veiligheidsfouillering maar ten behoeve van bewijslasten. De kans is aannemelijk dat de winkeldief nog spullen onder zijn jas heeft. Kom je dan wapens tegen, is dat mooi meegenomen. Maar een winkeldief die verder mee werkt en er zijn geen aanwijzing op gevaarszettingen, dan mag je ook bij die simpele winkeldief NIET fouilleren op grond van de veiligheid. Gelukkig kan je dan “switchen” naar de fouillering omtrent bewijslast. Precies dezelfde procedure, zelfde resultaat, maar waag het niet om te verklaren dat je als diender dat deed omwille de veiligheid, want dan ben je als diender onrechtmatig bezig. Krom allemaal, maar goed, zo wil de wet het. Ik ben er dus ook een groot voorstander van het principe:

Aangehouden? —> zonder meer fouilleren. Geen gezeik meer met wel of geen veiligheid/bewijs/insluitingsfouillering meer.

Maar goed, ik zeg altijd maar zo: “Is het logischer? Ja? Dan gebeurt dat niet bij de politie.” :D

Groetjes, Lans

• BennieMak

Lans, weet jij toevallig ook de achtergrond van deze wet? Hoe is deze zo ontstaan?