Heel simpel Ronaldg,
De politie mag niet zondermeer fouilleren.
Zie hier artikel 3 vd politiewet:
3. De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd tot het onderzoek aan de kleding van personen bij de uitoefening van een hem wettelijk toegekende bevoegdheid of bij een handeling ter uitvoering van de politietaak, indien uit feiten of omstandigheden blijkt dat een onmiddellijk gevaar dreigt voor hun leven of veiligheid, die van de ambtenaar zelf of van derden en dit onderzoek noodzakelijk is ter afwending van dit gevaar.
Dus even heel simpel; Als de man is aangehouden, de man werkt gewoon mee, hij is voor een simpel feit (bv rijden onder invloed) aangehouden, niets wijst erop dat hij goederen bij zich draagt welke een gevaar kunnen opleveren, tja, dan MAG hij NIET gefouilleerd worden. Sterker nog, als de dienders dat toch doen gaan ze buiten hun boekje.
Ik vind dat ook belachelijk hoor maarja, zo is nu eenmaal de wetgeving. Ik ben ook van mening dat deze dringend aangepast moet worden want dit is voor mij al het zoveelste bericht. Mijn inziens: Aangehouden = standaard fouilleren. Of het nu een omaatje is die wat gestolen heeft of een gozer met een slok teveel op achter het stuur –> fouilleren.
En ik doe dat al. En ja, daarmee ga ik soms buiten het boekje helaas. Maar liever dat ik achteraf een douw krijg of dat een zaak wordt geseponeerd dan dat ik of mijn collega of de arrestant zichtzelf verwond omdat hij de kans had goederen bij zich te dragen omdat ik niet mag fouilleren.
Groetjes, Lans