waar kan ik de sporttest oefenen

  • Dannyericsson

    Hallo mede prikkers, ik ga binnenkort opnieuw solliciteren voor niv.3. Weet iemand misschien waar ik de sporttest kan oefenen voor niet politiemedewerkers. De laatste keer had ik moeite met het springen over de kast :-(, graag jullie tips.

    Alvast bedankt!

    Dan

  • KlaasVaak

    https://www.fvtpolitie.nl/welcome/video.php

    https://www.fvtpolitie.nl/user/info.php

    Train op interval, niet op duurloop!

    Korte explosieve inspanningen met behoud van coördinatie.

    Vraag een agent waar zij in de regio trainen en probeer daar contact te leggen.

    Soms zijn er avonden waarop agenten zelf oefenen voor hun toets en heel misschien mag je een keer meedoen?!

    In Rotterdam wordt bijvoorbeeld op bureau Boezembocht geoefend op bepaalde dagen.

    Of je daar als bezoeker aan mee mag doen durf ik niet te zeggen. Maar nee heb je en ja kun je krijgen!

    Wellicht via werving en selectie informeren.

    Het parcours moet je vooral tactisch aanpakken: het is een kwestie van overal een paar seconden winnen.

    1. Als je niet een hele hoge (interval!)conditie hebt moet je niet te hard van start gaan! Je hebt tijd genoeg als je een redelijke conditie hebt.

    2. KAST: Probeer te oefenen om in 1 keer over de smalle kant van de kast te gaan. Dus niet op de kast landen en dan eraf.

    Maar: met 1 hand steunen, benen opgooien, knieën intrekken (voeten mogen niet naast de verticale lijn van de kast uitsteken!) en landen achter de kast (op 1 voet).

    3. BANKEN: Achter de kast staan 2 banken als hindernis, probeer tussen de kast en de eerste bank te landen op die ene voet.

    En vervolgens tussen de twee banken maar 1 voet (1 stap) te maken.

    4. MATTENKAR: De mattenkar is zwaar. Bouw de duw beweging op en strek voor de eindpositie je armen uit. Ga vlak voor het eind hangen aan de kar, dat remt de kar en scheelt jou een meter duwen.

    5. MEDICIN_BALLEN: De matten met ballen. Dit is een apart verhaal. Let goed op de ballen. Sommige zijn niet rond maar afgeplat (ei-ig), dit kun je zien aan de naden van de bal.

    Let er goed op als je de bal pakt en neerlegt. Als je de bal op een punt neerlegt valt hij om en kan hij van de mat rollen!

    Tactiek: pak een bal van mat 1 en leg deze op het midden van mat 2.

    Keer terug en pak bal 2 van mat 1 en leg deze vòòr de vorige bal op mat 2 (hierdoor hoef je de 2e bal er niet overheen te leggen)

    Keer terug en pak bal 3 van mat 1 en leg deze ook vòòr de vorige bal (en naast bal 2) op mat 2.

    Pak nu weer bal 2 en leg deze op het midden van mat 3.

    Keer terug en pak bal 2 van mat 2 en leg deze vòòr de vorige bal op mat 3 (hierdoor hoef je de 2e bal er niet overheen te leggen)

    Keer terug en pak bal 3 van mat 2 en leg deze ook vòòr de vorige bal (en naast bal 2) op mat 2.

    Let op: als er op enig moment een bal van de mat rolt: maak de handeling af waar je mee bezig bent.

    Laat je niet verleiden om je handeling af te breken, de bal terug te leggen om dan weer verder te gaan waar je gebleven was! Scheelt weer tijd.

    6. POP: Als je in het parcours bij de pop bent aangekomen en je hebt de pop vast dan hoef je niet meer terug als er dan nog een bal van de mat rolt!

    Dit als de pop nog in het parcours zit. Momenteel eindigt het parcours in ronde 5 na de ballen!

    Dan mag je een ronde ‘uitlopen’ om daarna, buiten de tijd, te laten zien dat je de pop kunt verslepen.

    Zie het filmpje over de volgorde van ronden: lang-kort-lang-kort-lang.

    In de lange ronde ga je over de smalle kant van de kast en duw je de mattenkar en ga je naar de ballen via mat 1-2-3 en dan naar start.

    In de korte ronde ga je over de smalle kant van de kast, trek je kar, over de lange kant van de kast (dat lukt je niet in één keer :S) en dan naar start.

    In de laatste lange ronde ga je na de ballen via de achterkant naar de finish aan de zijkant van het parcours. Einde tijdregistratie.

    Dan loop je uit via een rondje om het parcours (een soort cooling down) om op taktiek/techniek de pop te slepen (niet op snelheid).

    Succes,

    en stel het trainen niet te lang uit :D

    PS: Als je op de sollicitatie het parcours loopt is 1 ding zo mogelijk nog belangrijker dan je eindtijd: je inzet!

    Liever het snot voor ogen gelopen en buiten de tijd als opgeven omdat je het toch niet gaat redden binnen de tijd.

    Dat laatste is een absolute no-no en kan in je nadeel uitvallen.

    Omgekeerd kun je credits opbouwen ook al red je het niet binnen de tijd.

  • serine

    Danny …Succes gewenst alvast..

  • KlaasVaak

    In mijn enthousiasme ben ik vergeten te vertellen dat je ‘gewoon’ op straat kunt oefenen.

    Een beetje joggen en als je warm bent een sprint tussen twee lantaarnpalen om weer te vervolgen in jog tempo.

    Wissel de afstand van joggen en de lengte van het sprintje af naarmate je sneller herstelt van je sprintje.

    Uiteindelijk moet je tussen de 5 a 10 km. kunnen joggen met een tempo van 9-10 km/uur.

    Je kunt op http://www.runnersworldroutes.nl zelf een route tekenen en de afstand aflezen.

    2 tips:

    1. kies voor de satellietfoto en niet voor de getekende kaart, op de satellietfoto zie je namelijk ook voetpaden en -paadjes!

    2. voordat je gaat tekenen maximaal inzoomen, anders teken je onnauwkeurig (buiten de paden).

    Dit conditieniveau is niet alleen een vereiste voor de ‘toelatingstest’.

    Ook in de eerste 2 jaar zal tijdens de sportlessen het hardlopen aan bod komen.

    Allemaal niet zo heel spannend en streng, mits je die 5-10 km. in een tempo van 9-10 km/uur kunt volhouden.

    Dus je doet het niet alleen voor de toelating, je neemt meteen een voorsprong op je opleiding :-)

  • mwb

    Ritsel een kast en spring er over totdat het lukt.

    Dannyericsson Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo mede prikkers, ik ga binnenkort opnieuw

    > solliciteren voor niv.3. Weet iemand misschien

    > waar ik de sporttest kan oefenen voor niet

    > politiemedewerkers. De laatste keer had ik moeite

    > met het springen over de kast :-(, graag jullie

    > tips.

    >

    > Alvast bedankt!

    >

    > Dan

  • KlaasVaak

    een tweedehands keukenblok doet het ook goed :D

    (alleen niet afzetten met je hand in de wasbak)

  • mwb

    Ook ja.

    Deze valt in de categorie

    Wel geschikt

  • darknessky2000

    Hoevaak worden deze sporttesten gedaan in een politie loopbaan ?

    Wil niet veel zeggen, maar de meesten zien er echt niet “afgetraind” uit :D

  • Zorbacop

    Bedankt voor de tip van http://www.runnersworldroutes.nl/

    Kende deze nog niet.

  • Zorbacop

    Je kan er ook over glijden.

    Zorg wel dat je een lange broek draagt.

    Iets gelijkend als de Dukes in the serie zie HIER op 0.16 min. (dit alleen voor het beeld)

    Scheelt ook tijd.

    Een hand op de kast en je schuift/glijdt er zo overheen.