Vooropgesteld: ik heb de uitzending niet gezien, ik reageer slechts op wat jij beschrijft.
Wat vind je nou precies bizar? Dat die agenten niets deden of dat iemand agenten uitkaffert?
Ik denk dat als de agenten de man hadden aangehouden voor zijn beledigingen (want ik denk dat dat is wat we gebeurde)
er hier over een aantal dagen reacties gestaan hadden dat men het logisch vond dat de man boos werd.
En dan vind men een aanhouding juist weer misbruik van gezag.
Zie een recent topic over de ‘dikke Turk’ uit wegmisbruikers.
En ongestraft? Je zegt zelf dat iemand ‘beloont’ werd met 210 Euro boetes.
Bovendien, een reden zou kunnen zijn, dat als men ingaat op dit gedrag er een aanhouding volgt
waarop de opnames voor die dag voorbij zijn. Niet het allersterkste argument, dat weet ik, maar misschien wel een die de doorslag gaf in de patstelling wel/niet bestraffen van de reacties.
Wat vond jij nou precies “kinderachtig”?
Kennelijk reageren de agenten (volgens jouw tekst en waarneming) zoals in een cursus omgaan met agressie wordt aangeleerd.
Nogmaals, ik heb de uitzending niet gezien, maar als ik jouw tekst lees dan lijkt het mij de ideale reactie als jij hem kwalificeert als ‘zoals in een cursus omgaan met agressie gebruikt’.
Ik vind het pas misbruik als
-het handelen (bewust) niet bevoegd is (en de ander dat op dat moment niet weet maar aanneemt omdat ‘het uniform’ dat zegt)
-wel bevoegd is maar niet proportioneel(1) of subsidiar(1)
1) = overmatig gebruik van (bevoegd) gezag (of geweld)
2) = niet het juiste gezag (lees: wet of regelgeving) (of geweld) op het juiste moment toepassen omdat er bijvoorbeeld andere opties die beter waren onbenut zijn gebleven.