Blik op de weg 24-11-2009, optreden.

• KlaasVaak

argument1: het klinkt als…

de agent in kwestie moet zelf bepalen of hij zich beledigd voelt, dat kan niemand anders voor hem doen.

en als de kijker het een belediging vond betekent dat alleen (en niets meer dan dat),

dat als de kijker agent was geweest, hij de man had aangehouden of aangifte tegen hem gedaan had.

argument 2: discretionaire bevoegdheid

oftewel: een agent màg optreden maar moet niet optreden.

zelfs als hij zich beledigd voelt of als het een onbetwistbare belediging is dan is het aan de agent om te beslissen wat ie ermee doet.

• KlaasVaak

een geeltje voor belediging bestaat niet

dat wordt dan aanhouden en naar bureau en een procesverbaal

en dàt betekent einde opnamedag

alle mannen van De Haas naar huis.

als het doel is die dag op te treden tegen verkeersovertredingen kan het goed zijn dat ze dit voor lief nemen

en in een reguliere werkdag dit niet accepteren

en dat gebeurt wel vaker:

als het doe is een horecacontrole uit te voeren ga je ook niet en passant auto's aan de kant zetten

want stel je houdt iemand staande die ‘nog wat open heeft staan’ zul je je uit je ploeg moeten losweken

dat kàn, want als er iemand uit een raam springt doe je het ook, maar als je een ander doel hebt hou je je aan je doel

• Arie

Waarom hoor ik dan zo vaak politiemensen roepen ‘ze mogen best wat tegen mij zeggen en zelfs schelden, maar als het in het openbaar is, met een hoop publiek er omheen dan gaat ie mee want dan wordt mijn gezag aangetast’?

En naar dit filmpje zaten 1.353.000 mensen te kijken volgens de kijkcijfersite……… :(

• serine

ik heb nog nooit iemand dat horen zeggen hoor

• Arie

Moet je maar eens opletten. Het is hier ook al vaak geschreven. Nl. dat ze een luid en duidelijke belediging op straat waar veel mensen toe staan te kijken minder gauw zullen pikken dan wanneer iemand iets terloops zegt zonder dat een ander dan de agent dat hoort. ;)

• blauwe diender

ik hoorde het van een familie. je hoeft mij niet uit te schelden, krijg je van mij een rit richting bureau.

gr bd

• serine

ok

is mij niet erg opgevallen dus ;)

• KlaasVaak

Daar heeft Lans onlangs een goede verklaring voor gegeven: http://politie.startpagina.nl/prikbord/read.php?1489,10129091,10180465#msg-10180465

• serine

dit vind ik een intressant stuk..

Het doet er niet toe of degene die dreigt werkelijk het voornemen heeft, de bedreiging uit te voeren (HR 27 mei 1907, W 8552). Ook is niet nodig dat het dreigement door de bedreiger werkelijk had kunnen worden uitgevoerd (HR 19 oktober 1936, NJ 1937, 163).

Bedreiging is een misdrijf tegen de persoonlijke vrijheid. Nodig is dat zij geuit is onder zodanige omstandigheden, dat daardoor bij degene tegen wie zij is gericht de indruk kòn worden teweeg gebracht, dat daardoor werkelijk een min of meer ernstige inbreuk wordt gemaakt op zijn persoonlijke vrijheid, terwijl ook de wil van de dader op het teweegbrengen van zodanige indruk was gericht (HR 13 april 1896, W 6801). Die indruk behoeft overigens niet inderdaad gewekt te zijn. Wel moet de bedreiging ter kennis zijn gekomen van degene tegen wie zij was gericht, om het misdrijf voltooid te doen zijn (HR 8 februari 1897, W 6926).

laatst vierde mijn zoon zijn verjaardag..en er kwamen gasten uit het dorp bij mij voor de deur en een gaf mijn zoon een klap..waarna deze jongen er een paar terug kreeg..

die jongen ging weg…en liet 9 van zijn vrienden terug komen met boxbeugels en fiets kettingen..klaar om een ieder die buiten het hek kwam om naar huis te gaan een pak slaag te geven..

(lijkt mij een regelrechte bedreiging…)

ik heb de hond gepakt..(die is niet misselijk van bouw en staat super onder appel) ben naar buiten gelopen en heb de groep weggedreven met de woorden anders bel ik de politie…)

de groep ging verderop in de slootkant liggen wachten…in het donker langs het fietspad…2 uur lang..dat heb ik na 2 uur dus zelf geconstateerd..heb de auto gepakt om te zien of het veilig was voor de feestgangers om naar huis te gaan…

op het moment dat die jongens dachten dat ik weg ging…sprongen ze op hun scootertjes en deden een aanval op mijn huis..

ben als een idioot omgedraaid en volgas terug gereden…waarna ze weer in hun slootkant doken..(en dat met deze kou)

ik besloot om de politie te bellen ..die zijn ook gekomen..hebben ze gezocht maar ze lagen niet meer langs de sloot..(vogeltjes gevlogen)

ik heb wat ouders gebeld die jongeren op kwamen halen en de politie heeft de laatste 2 een stuk naar huis begeleid..zodat ze veilig naar huis konden…

ik heb de hele nacht niet geslapen…want wie met zulke kou zolang in een walkant blijft liggen om mensen wat aan te willen doen…is wel heel volhardend..met boxbeugels en fietskettingen…klaar om iemand van zijn fiets te trekken..

die kunnen tot meer in staat zijn…zoals bijvoorbeeld brandende kranten door je brievenbus te steken als je slaapt bijvoorbeeld..

ik heb mijn zoon nog een hele tijd van a naar b gereden..

maandag heb ik het buro gebeld…en op vrijdag kon ik komen…1 week na gebeurtenis..

maar ik kon geen aangifte doen..A de klap op de hoofd van mijn zoon was niet ernstig genoeg..omdat hij er niks aan over had gehouden dan alleen een dikke bult.

B omdat ik mij niet meer kon herinneren of iemand had gezegt ik vermoord je ofzo in die trant…en de oorlog is nu pas begonnen was niet genoeg..

de rest van het hele gebeuren…viel niet onder bedreiging…er waren immers nog geen echte klappen gevallen

(wel door mijn toedoen is er niks gebeurd…) was ik niet opgebleven maar naar mijn bed gegaan waren er doden gevallen..

want het liep zo hoog op dat er een een mes uit mijn keukenla pakte…(gelukkig zag ik dat)..en heb ik die pubers binnen weten te houden..

of stel je voor er was er een niets vermoedend op zijn fiets naar huis gestapt?…

maar nee dit was geen bedreiging…er werd wel een rapport op gemaakt..en mocht er meer gebeuren moest ik mij maar weer melden…

dat deze groep jongeren al langer het leven van meerdere mensen verzieken en een van die jongens laatst een bejaarde man in een park een gat in het hoofd heeft geslagen en zijn vrouw erbij…telt niet…

deze jongens zijn niet bedreigend..

tja…

we hebben de melding gemaakt…rapport op laten stellen…en wachten verder maar op de volgende stunt…en laten we dan maar weer hopen dat ik in de buurt ben.

maar als een agent zich bedreigd VOELT…dan kan er dus wel werk van gemaakt worden begrijp ik..

hmm dubieus.

• darknessky2000

Weet je serine, de meeste politie halen gewoon hun schouders op bij jouw verhaal.

Je moet zowat invalide geslagen worden willen ze ingrijpen, en daarbij moet jezelf ook nog met harde bewijzen komen.

Buurtruzie's die uitlopen door heftige gevechten, ontstaan ook doordat de politie te weinig optreedt.

Moet wel erbij vermelden dat de politie ook heel weinig kan en mag doen…regeltjes

Kortom…in dit soort situaties, hoe vervelend ook, zou ik gewoon het recht in eigen handen nemen.

Aangifte doen werkt alleen, als je met duidelijke bewijzen komt, de dader(s) zelf meeneemt het bureau, een boel getuigen meeneemt,

en als het kan ook zelf de rapport (procesverbaal) opmaken. Je moet er toch niet aan denken dat je geholpen wordt door

een BOA-tje, die jou heel verveeld aankijkt met een blik in zijn ogen van :“ mens wat zeur je nou, zie je niet hoe druk ik het hebt?” :D