ongeluk een klein verhaaltje.......

• ongeluk

hallo iedereen hier ik had een dringende vraag waarop jullie mij mieschien verder kunnen helpen, ik post eerst even zoals ik het op een ander forum heb uitgelegd

vanacht reed ik de snelweg op in een lange bocht terwijl er rechts van mij een andere auto reed het is een vrij ruime bocht maar tog presteerde hij het om zo tegen het eind van de bocht over de rijhelft te zwalken en zo mijn neus van de weg te werken waardoor ik het gras raakte wat heel dicht op de weg is en in een slip terecht kwam dwars over de snelweg en tegen de vangrail.

dus wij ik en mijn 2 passagiers waren blij dat we leefden en in 1 stuk waren, de ander was er ondertussen snel vandoor gegaan een zwarte mazda 121 waarvan ik het kentekn nog vaagjes 73 hh nog wat kon herrineren ook was er een andere auto die alles zag die ook doorgereden is.

politie was binnen 5 min ter plaatsen dus ik doe snel mijn verhaal tot mijn verbazing doen ze NIKS zal verder een lang verhaal en hoop anti politie gezeur besparen maar ze wouden niks ondernemen mocht zelfs geen aangifte of proces verbaal opmaken.

dus vanmiddag naar buro nadat ik langs ziekenhuis was omdat ik wakker werd met bloed en een snee in me hoofd vn het ongeluk, vertellen ze me dood leuk dat er nog geen eens melding was gemaakt omdat ze het te druk hadden gehad en dat ik geen aangifte mag doen omdat het geen strafbaar feit is en weet ze me ook nog te zeggen dat ik em dan maar had moetten aanrijden! egt begint ze ook nog te zeggen dat dit geen film of amerika is en dat wij maar denken dat hun moorden in een uur oplossen wat nergens op sloeg

dus tussen al die regels is het nooit aangegeven dat uit je baan komen en iemand bijna de dood in te drukken niet strafbaar is..

kan niet zo zijn en ik wil me er nog niet bij neerleggen

ik heb nu nog geen idee wat ik ermee moet bij me verzekering zeggen ze dat ik de rechsbijstand niet heb afgesloten dus ze kunnen me niet helpen.

dat is wat er gebeurd is, inmiddels is er wel wat vooruitgang namelijk,

ik ben vadaag weer naar buro geweest en nu nam de diensdoende agent bij de bali mij wel serieus en ze konden niet begrijpen waarom de agenten niks voor mij hebben gedaan, nu heb ik nog geen aangifte kunnen doen omdat ze zei dat de agenten die mij geholpen hebben op de weg mij woensdag(dan hebben ze pas weer dienst)moetten terug bellen.

nu had ik wel nog de vraag of de agenten die terplaatsen kwamen (ze waren er binnen 5 min na het ongeluk) iets te verwijten valt dat ze geen enkele actie hebben ondernomen nadat ik het had uitgelegd en een signalement had gegeven, van zowel de dader als een andere getuigen, naast de 2 die al bij mij in de auto zaten, die doorgereden zijn.

en over dat laatste ging mijn vraag…

kan zijn dat ik hier helemaal verkeerd zit met deze vraag maar ik probeer het tog

hoop tekst maar mocht je het lezen laat even wat van je horen

mvg martin

• KlaasVaak

Ik vind het een vaag verhaal maar ik zal in mijn antwoord er van uitgaan dat het waar is.

1. Je kunt altijd aangifte doen van een strafbaar feit, in dit geval ‘verlaten plaats ongeval’ (doorrijden na aanrijding, in de volksmond). Artikel 7 WVW.

Het hoeft niet zo te zijn dat er contact tussen de betrokken partijen is geweest alvorens betrokkene te zijn.

Mogelijk is er zelfs sprake van het overige verkeer in gevaar brengen: Artikel 5 WVW.

2. Aangifte van iets dat volgens de wet een strafbaar feit is, dient opgenomen te worden.

De volledigheid biedt mij te zeggen: valse aangifte doen is strafbaar. De kosten daarvan worden doorgaans verhaald op de aangever.

3. Een proces-verbaal opmaken? Tegen wie dan? Je hebt maar een deel van een kenteken, wordt een lastig iets: onbekende dader.

Dan zal men eerst het voertuig en de bestuurder moeten zien te vinden.

Ik denk dat de agenten wel een mutatie van het ongeluk hebben opgemaakt. Dat is zoiets als een aantekening in de politiecomputer.

Mocht dan later nog een van de partijen zich melden kan er vanuit de mutatie verder gewerkt worden naar mogelijk een proces-verbaal.

Ik vind het vreemd dat de dienstdoende collega 's middags zeggen dat er niets in de computer is opgemaakt maar, volgens jouw verhaal,

wel weten dat het druk is geweest en dat het nog moet gebeuren omdat het te druk is geweest.

Die collega's hebben niet op hetzelfde moment dienst gehad neem ik aan, hoe komen zij aan deze info?

Misschien toch uit de computer?

4. Tja, of die twee agenten verwijtbaar zijn…Ik kan niet beantwoorden of ze jullie melding hebben doorgespeeld aan anderen.

Een bericht aan de meldkamer om uit te kijken naar een auto met de door jou genoemde omschrijving en kenteken.

Het lijkt er, volgens jouw verhaal, niet op. Zou ik wel gedaan hebben.

Het had voor hen weinig zin om als een idioot bij jou weg te rijden en te gaan zoeken naar een auto die al 5 minuten weg is.

Bovendien is het zinvoller om ter plaatse eerst jullie gegevens te noteren en anderen te laten uitkijken naar een auto.

Mocht je mijn bovenstaande mening niet delen zou ik tijdens het doen van aangifte kenbaar maken dat je met de twee agenten in gesprek wilt.

Aan jou het advies om dit te doen met een ‘open mind’, en hen vragen wat zij zelf zeggen dat ze wel of niet gedaan hebben.

Mocht je je niet in hun handelswijze kunnen vinden dan kun je altijd nog een klacht indienen (bij hun chef).

Die klacht wordt volgens een klachtenprocedure afgehandeld.

En als die niet naar tevredenheid wordt beantwoord dan kun je tot slot nog naar de Nationale Ombudsman (N.O.B.).

Je dient echter wel de bovenstaande stappen tot aan de N.O.B. doorlopen te hebben, anders doet hij ook niets voor je.

• serine

dat doet mij ergens aan denken…aan een bericht wat ik heb gelezen wat compleet aansluit over hoe ik en anderen het ervaren…

(hangt natuurlijk wel van de regio af…)

na weken aangifte

in het bericht stellen ze wel dat een moord voor gaat…maar zoveel moorden vinden hier in de regio dus niet eens plaats..mensen tekort? lijkt mij ook sterk..want het barst hier van de blauw op straat.

maar even een vraag in geval van deze…

aanrijding veroorzaken maar door rijden is toch een strafbaar feit?..had de politie niet meteen hulp in moeten roepen…voor bij de volgende afslag bijwijze van spreken om te zien of er op die snel weg of afslag een auto met schade aan kwam? die voldeed aan het halve signalement?..

ik bedoel al had men alleen al een poging gedaan…als je niet gaat zoeken vind je hem zeker niet..en blijft het slachtoffer met de brokken zitten..en de dader is foetsie en misschien nog zwaar dronken ook..

voor een beetje blikschade bel ik jullie niet hoor…ik heb geen administratief medewerker nodig..schade formulieren kan ik zelf wel in vullen..

maar deze aanrijding was dus wel heftig genoeg om voor in actie te komen? of gaat men er meteen vanuit dat het vogeltje al gevlogen is?

(even ervan uitgaande dat dit verhaal klopt he…even ter verduidelijking ;) )

• Rob II

Serine ,

Uit het verhaal begrijp ik dat de aanrijding eenzijdig was. TS moest uitwijken voor de andere auto, kwam in een slip en kwam vervolgens tegen de vangrail. TS kan zich het kenteken maar vaag herinneren. Op een deel van een vaag kenteken valt niet of nauwelijks te zoeken en gezien het tijdsverloop (ook al is die in dit geval niet zo heel groot) is het dan zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ik ben het wel met Klaas Vaak eens dat er een aangifte van verlaten plaats ongeval opgenomen had kunnen worden. Dat had niet ter plekke gehoeven maar de volgende dag had ook gekund.

Met die aangifte en de verklaringen van de personen in de auto van TS kan TS proberen de schade verhaald te krijgen via het waarborgfonds.

Het is jammer dat de andere getuigen zijn doorgereden maar dat is geen strafbaar feit.

• Rob II

Serine ,

Uit het verhaal begrijp ik dat de aanrijding eenzijdig was. TS moest uitwijken voor de andere auto, kwam in een slip en kwam vervolgens tegen de vangrail. TS kan zich het kenteken maar vaag herinneren. Op een deel van een vaag kenteken valt niet of nauwelijks te zoeken en gezien het tijdsverloop (ook al is die in dit geval niet zo heel groot) is het dan zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ik ben het wel met Klaas Vaak eens dat er een aangifte van verlaten plaats ongeval opgenomen had kunnen worden. Dat had niet ter plekke gehoeven maar de volgende dag had ook gekund.

Met die aangifte en de verklaringen van de personen in de auto van TS kan TS proberen de schade verhaald te krijgen via het waarborgfonds.

Het is jammer dat de andere getuigen zijn doorgereden maar dat is geen strafbaar feit.

• KlaasVaak

Even voor de goede beeldvorming: met 100 km/uur ben je na 5 min. ruim 8 km. verder.

Denk eraan dat die 5 min. een schatting is. Als dat in werkelijkheid 10 min. was geweest dan is het natuurlijk al 16 km.

En dat in elk denkbare richting…een cirkel met een straal van 8-16 km.

Wanneer die agenten meteen doorgereden waren om die auto te gaan zoeken, hadden ze geen gegevens van ‘de aangever’ cq ‘slachtoffer’.

Dus met elke minuut ter plaatse info verzamelen en afhandelen loop de voorsprong op, vergroot zich de straal van die denkbeeldige cirkel.

Dat hadden de agenten ter plaatse niet meer ingehaald, laat staan zelf kunnen opsporen.

Bovendien, lijkt het mij dat de plaats van het ongeval beveiligd moet worden als er een auto haaks de vangrail in ketst.

Dan liggen er brokstukken, moet er een auto weggesleept worden en het lijkt mij dat er dan slachtoffers nagekeken moeten worden door de GGD.

Daarom twijfel ik aan de weergave van de TS.

- is er wel een tegenpartij?

het kan… maar als er een auto naast mij rijdt, die mij mijn baan uit duwt kan ik geen kenteken lezen

als ik dientengevolge buiten de rijbaan kom en na overcorrectie haaks de vangrail in kets kan ik nog steeds geen kenteken lezen

laat staan als ik daarna uitstap…dan is die andere auto al zo ver weg…'s nacht is 100 meter al te ver weg om een kenteken te lezen, laat staan onder de geschetste omstandigheden

- is de klap wel zo groot geweest als hij schetst?

ik zou blij zijn met hulp ter plaatse voor mij en mijn maten en mijn verlies nemen op dat acute moment…

in plaats van in discussie te gaan en van de politie verlangen dat ze bij mij weggaan om iets anders te doen wat kennelijk belangrijker is.

daarom denk ik dat het wel allemaal meevalt

• ongeluk

hallo eerst even bedankt voor de reacties en over de waarheid hoeft niet getwijfelt te worden ben niet egt het type dat dit even uit ze duim gaat zuigen sterker nog ik zie het ongeveer elke 5 min weer even voor me, even om op klaas vaak te antwoorden

de politie was egt binnen 5 min ter plaatsen ze kwamen toevallig langs gereden,

dit is de auto na het ongeluk de achter kant ziet er ook zo iets uit, was egt een harde klap.

heb inmiddels ook bij de politie zelf een klacht ingedient, nu is het wachten op woensdag dan zou ik gebeld worden door de diensdoende agenten

• ongeluk

- is er wel een tegenpartij?

het kan… maar als er een auto naast mij rijdt, die mij mijn baan uit duwt kan ik geen kenteken lezen

als ik dientengevolge buiten de rijbaan kom en na overcorrectie haaks de vangrail in kets kan ik nog steeds geen kenteken lezen

laat staan als ik daarna uitstap…dan is die andere auto al zo ver weg…'s nacht is 100 meter al te ver weg om een kenteken te lezen, laat staan onder de geschetste omstandigheden

wij hebben ook eerst nog een stukje achter hem gereden op de dreef naar de snelweg toe

Even voor de goede beeldvorming: met 100 km/uur ben je na 5 min. ruim 8 km. verder.

Denk eraan dat die 5 min. een schatting is. Als dat in werkelijkheid 10 min. was geweest dan is het natuurlijk al 16 km.

En dat in elk denkbare richting…een cirkel met een straal van 8-16 km.

Wanneer die agenten meteen doorgereden waren om die auto te gaan zoeken, hadden ze geen gegevens van ‘de aangever’ cq ‘slachtoffer’.

Dus met elke minuut ter plaatse info verzamelen en afhandelen loop de voorsprong op, vergroot zich de straal van die denkbeeldige cirkel.

Dat hadden de agenten ter plaatse niet meer ingehaald, laat staan zelf kunnen opsporen.

Bovendien, lijkt het mij dat de plaats van het ongeval beveiligd moet worden als er een auto haaks de vangrail in ketst.

Dan liggen er brokstukken, moet er een auto weggesleept worden en het lijkt mij dat er dan slachtoffers nagekeken moeten worden door de GGD.

dat begrijp ik maar een signalement of een aangifte laten doen had tog wel op ze minst gekunt! en al helemaal de volgende dag

• serine

ok helemaal duidelijk..dank je wel :)

kan me er in mee volgen..

ik ben ook wel eens van de derde naar de 4 e baan gedrukt door een vrachtwagen…ik had geen schade…maar als had ik dat wel gehad…had ik ook geen kenteken kunnen lezen…al was het alleen al van de schrik :)

• KlaasVaak

Na het zien van de schade op de foto bevestigt mij dat eerder dingen dan dat ik terug kom op mijn uitlatingen.

1. mijn oprechte verbazing waarom jij vond dat de politie snel achter de tegenpartij aan moest en waarom je juist niet blij was met hun aanwezigheid bij jou.

2. dit alles zegt nog niets over of er wel een tegenpartij in het spel is. het kan ook een ongeluk zijn dat aan je eigen rijgedrag te wijten is.

3. erg knap dat je na zo'n klap een deel van het kenteken weet, leg mij eens uit hoe je daar precies aan gekomen bent.

Een gevalletje straatrace / verkeersruzie / een incident met een langere geschiedenis dan zijdelings uit je baan gedreven worden?